Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » Blog Archive » Vad behöver man tänka på? tips & mina mål med butiken.

Vad behöver man tänka på? tips & mina mål med butiken.

Då var min vecka på Loggenbloggen slut och jag vill tacka så mycket för mig. Jag skulle ha gjort ett inlägg i går (lördag) men eftersom det har varit helg så var det även mycket annat som behövde göras så jag avrundar i dag i stället. Och innan jag avslutar så tänkte jag ta upp en fråga som jag fick på mailen. Detta blir ett väldigt långt inlägg, men om du funderar på att öppna en e-butik eller precis startat en, kan detta vara intressant :)

-Vad behöver man tänka på när man ska öppna en e-butik?

Precis som vid alla typer av företag så är det många saker man behöver tänka på, men förutom att ha en bra företagsidé, en budget samt att ta sig igenom den administrativa biten med alla berörda myndigheter innan man startar upp, så skulle jag vilja ta upp följande punkter. En del är i direkt anknytning till just den bransch jag arbetar i; inredning, men även vad man överlag behöver.

  • e-butikens layout och funktioner: Sök upp minst 5 olika e-butiksleverantörer, titta på deras olika designförslag, möjligheten för dig att göra din butik personlig, priset naturligtvis, och vilka funktioner de erbjuder. I början kanske man bara behöver ett såkallat bas-paket med de viktigaste funktionerna, men allteftersom man växer och även arbetar med butiken, kommer man på en mängd nya funktioner man skulle behöva, kan den e-butiksleverantör du valt erbjuda att du växer och utvecklas? Sedan måste butiken vara lätt-navigerad och förstårlig.

För mig var layouten och designen väldigt viktig och jag ville kunna påverka den fullt ut och ha fria händer att designa den precis som jag själv ville, jag hade redan en väldigt klar idé hur min butik skulle se ut innan den fanns, men vilket företag kunde hjälpa mig att förverkliga mina idéer? Jag hittade till slut Site Direct som jag är väldigt nöjd med. Det var inte den billigaste lösningen men för mig en investering på lång sikt. Tillsammans med en webdesigner byggdes min butik upp efter alla mina önskemål.

  • Logistiken: Det är kostsamt att skicka paket! och det finns inget som heter fraktfritt oavsett vilka e-butiker som erbjuder det (!) i såfall har de lagt frakten på varupriset, dvs du som kund har redan betalat det. Emballage kostar, varje kartong, bubbelplast, frigolit, tejp, fraktsedlar, programvara, transport osv. Det finns heller inget fast pris för alla olika storlekar av paket som kommer att skickas. Drömföretaget med lågt fraktpris är väl att sälja cd-skivor! :) Man får försöka att hitta det gyllene snittpriset som både fungerar för dig och som accepteras av kund. För mig kostar i genomsnitt varje paket ca 100-180kr att skicka men upp till 350kr är inte ovanligt heller och jag har haft paket som kostat flera tusen att skicka (!) till Norge. Jag tar 79kr i fraktavgift av kund i butik för leveranser inom Sverige med reservation. För utrikes leveranser gäller andra villkor.

Men om jag ska ta ett exempel av många; Kund “Kalle Svensson” vill köpa; 1st golvlampa med lampskärm, 1st tavla, 2st krukor och 8st vinglas, kan ni fantisera hur det paketet behöver packas? och framförallt hur stort det paketet blir…det kostar inte 79kr att skicka i allafall. I mitt fall innebär det att varorna behöver skickas i minst 2 olika paket, det innebär naturligtvis dubbelkostnad förutom att det säkert blir ett skrymmande paket och det får man betala extra för.

Under mitt första år tog jag 79kr rakt av för varje leverans inom Sverige, men har tillslut insett att jag inte kan idka välgörenhet längre för det är en alldeles för stor kostnad. Nu försöker jag på bästa sätt informera mina kunder att verklig fraktkostnad kan tillkomma och jag kontaktar kunden efter beställning om frakten behöver ändras, godkänner kunden detta så skickas varorna.

  • Betalningsätt: Kortbetalning är det smidigaste för både mig som e-handlare och snabbast för kunden och ca 40% av mina kunder väljer det alternativet. Över 50% av mina kunder väljer Faktura, och några få föredrar förskottsbetalning till bankgiro. Det finns flera olika betalningstransaktörer att välja bland och man bör välja att ha minst 3 olika sätt för kunden att betala på.
  • Hur unik är du, stick ut!: Det börjar nästan bli trångt med alla “lantliga” inrednings e-butiker och snart även trångt bland “new england-stilen” i Sverige, hur många kan det finnas marknad för? För att du ska få en uppfattning så titta gärna i inredningstidingarnas sista sidor bland dom små annonserna och då är inte ens bråkdelen med där. Hur ska du sticka ut? vad gör din butik unik, varför ska kunderna välja dig istället? framför allt måste du hitta leverantörer som inte alla andra har och du bör även hitta din egen stil.

Jag arbetar hårt för att vara unik, det måste vara min styrka för att överleva bland alla konkurrenter. Jag kanske har lagt ribban nästan lite för högt för att jag ska hinna med allt själv ibland, men det är just den utmaningen jag behöver och älskar! Och jag är glad att kunna erbjuda produkter som man inte hittar överallt.

  • Hur syns man på nätet? Fördelen med en e-butik är förstås att du finns på “allas gata” i hela Sverige och i hela världen (!) Men hur ska kunden hitta just din butik av alla 100-tals och kanske 1000-tals liknande butiker?? Att arbeta med sökmotorer som Google är förstås ett sätt, och tro mig du kommer att bli uppringd av många “sökmotors-företag” som e-handlare, och alla erbjuder samma sak; “med oss syns du först och bäst!” jag undrar..hur kan alla dessa olika företag slå ut varandra? om jag väljer det ena slår då det andra företaget ut det? Så jag har inte valt något än förutom just Google. Men det bästa sättet och roligast är förstås min egen blogg som gett mig otroligt mycket!
  • Blogg:
  • (www.magdalenashem.blogspot.com) Nu startade jag min blogg (juni 2007) ca 9 månader innan min butik öppnade, så jag hade redan hållt på ett tag och byggt upp en kontakt med många (mest kvinnliga läsare) genom att visa bilder och skriva om inredning & inspiration. Så jag hade redan ett stort kontaktnät över hela Skandinavien när jag väl öppnade. Och det gav en fantastisk kick av att se hur väl mottagen PAR COURRIER blev av alla andra bloggare runt om i Sverige och Norge. Folk lånade bilder och publicerade, skrev om butiken och länkade på sina egna bloggar! Under min första öppningsvecka i mars 2008 hade jag 5000 besökare i butiken! utan någon annan “reklam” än på min egen och andras bloggar! Fortfarande är bloggarna min största källa till besökare, genom många länkar. Efter ett år så kan jag inte längre hålla räkningen på antal länkar, men uppskattningsvis mellan tummen och pekfingret tror jag att PAR COURRIER finns som länk och eller blivit omskriven på ca 400 bloggar runt om i Sverige och övriga Norden men även så långt borta som i Australien som jag vet om. Så att blogga rekommenderar jag varmt om man har eller tänker starta en e-butik! och jag är otroligt glad och tacksam till alla som skrivit om butiken :)

Blandade tips:

  • Var övertydlig i all information du lägger ut på hemsidan.
  • Var noga med språket och stavningen, det finns inget som är så irriterande som stavfel, men framför allt gillar folk att påpeka det :) Man är inte mer än människa och missar självklart ibland, men titta alltid en extra gång innan du publicerar något.
  • Ha klara och tydliga köpvillkor samt all annan viktig information som sekretess, returinformation osv.
  • Redovisning och bokföring: anlita ett företag som gör det åt dig! du kommer inte att hinna göra allt själv och du kommer att sova lugnare på nätterna!
  • Bildspråket är viktigt, visa tydliga bilder på produkterna och gärna flera. Ha inte för små bilder.
  • Var kreativ och uppdatera med nya bilder ibland.
  • Myt: ååh det måste vara så billigt att driva e-butik, inga lokalkostnader och personalkostnader… jo, du måste ha ett lager samt att frakt och emballage kostnaderna är lika mycket eller mer än en lokalkostnad. Varje kund tar minst ca 20 min i arbetstid, paket skall packas, adresser skall registreras, det kan vara korrespondens, returer och annat. Naturligtvis kostar även e-butiken att både köpa och driva och till detta tillkommer alla inköp och att bygga upp ett lager i varor.
  • Ha tålamod! Rom byggdes inte på en dag, det tar tid att etablera sig. Räkna med 2-3 år innan det kanske kan ge lön för mödan.
  • Budgetera för annonskostnader!
  • Är det värt det? Självklart, jag ångrar ingenting! Men har självklart lärt mig en massa på mitt första år, både positivt och negativt.
  • En av de finaste komplimanger jag fått läsa om butiken är att; “det känns som om man kliver direkt in i butiken!” det är precis den känslan jag eftersträvar när jag handplockar mina varor och skapar mina bilder.
  • Mål..

Mina mål med butiken är att den ska växa till ett ännu större sortiment av vackra inredningsdetaljer. Innan 2009 års slut ska jag försöka få hela butiken översatt till engelska så att jag kan börja sälja mer utomlands. I dag har butiken ett snitt på 250-300 besökare per dag, jag vill få upp det antalet till 1000 besökare per dag. Jag hoppas att en dag inom en snar framtid kunna anställa någon på heltid. Jag vill även öppna en fysisk PAR COURRIER butik i framtiden så att man verkligen kan kliva in i butiken på riktigt!

Förutom att bloggar ända borta i Australien har skrivit om butiken har jag även blivit uppringd från USA. Det senaste samtalet var ifrån en kvinna förra veckan som sett en av mina Jul-annonser i den Norska tidningen VAKRE HJEM och ville köpa Julstrumpor i april (!)  Så visst finns man på “allas gata” i hela världen. Men några julstrumpor kan jag inte skicka nu, hon får tyvärr vänta till oktober/november innan julförsäljningen börjar igen. Nu vill jag njuta av den kommande sommaren!

Vill du nå mig kan du maila på: magdalena.ahlberg@parcourrier.se eller ringa mig på: 0768-291100

Tack för mig!

Varma hälsningar,

Magdalena Ahlberg

ägare av PAR COURRIER - Interior On Line

www.parcourrier.se

PAR COURRIER betyder per post/kurir på franska för det är vad butiken handlar om, inredning via postgång! (namnet uttalas “paar koorijeer”)

*alla bilder i detta inlägg förutom eu-flagga är copywright© 2007-2009 Magdalena Ahlberg*

Leave a Reply