Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » Blog Archive » Företagskommunikation i privata format

Företagskommunikation i privata format

Asos.com har kundtjÀnst pÄ Twitter.

Asos.com har kundtjÀnst pÄ Twitter.

Det Àr bra att utbyta erfarenheter med kommunikations- och marknadskolleger. Men det kan vara Àn mer vÀrdefullt att frÄga personer som Àr ovana att jobba med digitala och sociala medier om hur de uppfattar kanalernas funktion och innehÄll. Och det finns en intressant diskussion som ofta kommer upp nÀr företag ska ta sig an sociala medier.  Företagskommunikation möter privat kommunikation i samma fönster, vad hÀnder dÄ? Hur ska vi kunna kommunicera corporate branding genom kanaler byggda för semesterbilder och muffinsrecept?

De första sociala medierna byggdes för interaktion mellan mĂ€nniskor. Formaten för kommunikation tex pĂ„ Facebook Ă€r gjorda för privatpersoner. Men det börjar bli lĂ€nge sedan nu. Hela kommunikationen förĂ€ndrades nĂ€r företagen “invaderade” de hĂ€r kanalerna och började kommunicera i samma rutor, med samma upplĂ€gg och pĂ„ samma arena som vi som pratar om fotboll och heminredningstips. Fungerar det verkligen att hĂ€lla ned företagsreklam i samma form som för interaktion mellan privatpersoner?

En kund sa en intressant sak, denna har bekantat sig med Facebook över en tid. “NĂ€r företagen kommunicerar ser man ju inte vem som skriver, det kĂ€nns anonymt och otryggt.” Hon menar att nĂ€r företagen kommunicerar sĂ„ Ă€r avsĂ€ndaren frĂ„n deras Page bara loggan och företagsnamnet, medan alla andra som skriver i hennes newsfeed Ă€r personer med namn och bilder pĂ„ sig sjĂ€lva. Hon hade aldrig ifrĂ„gasatt ren annonsering utan namn pĂ„ marknadsavdelningen men nu kommunicerar företagen pĂ„ samma arena som hennes kompisar. Jag tror att de Ă€ldre Ă„ldersgrupperna Ă€r mer kĂ€nsliga för integritetsaspekter nĂ€r de Ă€r pĂ„ nĂ€tet, och förvĂ€ntar sig att folk har vett att presentera sig, precis som i “verkligheten”. Med all rĂ€tt.

Det Àr en sund instinkt och en viktig aspekt för företagen att tÀnka pÄ nÀr man ger sig ut i sociala medier. Att bemÀstra balansen mellan pÄlitlighet, lÄngsiktigt varumÀrkesbyggande och ett personligt tilltal krÀver kunskap och övning. Men framför allt krÀver det en dialog med de personer som faktiskt lyssnar och kan bedöma kommunikationen. Det finns stora och smÄ tilltag för att lyckas med denna ovÀrderliga utvÀrdering. Ett liten enkelt sÀtt: Skriv ut ditt företags senaste mÄnad av statusuppdateringar eller tweets. Ge varsitt ex till ett barn, en tandlÀkare och din faster. Det Àr klart att din kommunikation har mÄlgrupper som Àr viktigare Àn andra, men de som ligger utanför dessa mÄlgrupper har ofta viktiga och annorlunda perspektiv. StÀll nÄgra tydliga frÄgor: Vem tror du det Àr som pratar? Vad vill vi förmedla? Hur uppfattar du tonen och hur skulle du vilja att den Àndrades om du fick bestÀmma?

Även om du representerar en stor koncern, vĂ„ga vara en mĂ€nniska och glöm inte att alla som lyssnar Ă€r mĂ€nniskor.

Det hÀr var denna veckas sista inlÀgg i Loggen. Jag som bloggat i veckan heter Charlotta Ribbefjord (@ribbefjorden) FortsÀtta gÀrna att diskutera med mig om digital marknadsföring, pÄ Sparker.se, pÄ Twitter, @SparkerCom, @Ribbefjorden eller pÄ Facebook.com/SparkerAB.

TACK!

/Charlotta Ribbefjord, marknads- och kommunikationsstrateg.

Tags: , , , , , , ,

2 Responses to “Företagskommunikation i privata format”

  1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-content/plugins/google-analyticator/google-analyticator.php on line 445 Elisabeth Says:

    Mycket intressant inlÀgg! FrÄgan Àr om förÀndringen av interaktionen pÄ facebook kommer att leda till att de som anvÀnder sig av forumet för i första hand social interaktion/gemenskap kommer att skapa sig nya forum dvs om det finns grupper som kommer att emigrera till andra forum och isÄfall vilka.

  2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-content/plugins/google-analyticator/google-analyticator.php on line 445 Charlotta Ribbefjord Says:

    Tack Elisabeth,
    Du har helt rĂ€tt. Om man accepterar att företagskommunikation i vissa fall kan skrĂ€mma bort anvĂ€ndare, dĂ„ blir nĂ€sta utmaning att ta reda pĂ„ vart de tar vĂ€gen. För vi mĂ€nniskor kommer alltid att vilja kommunicera privat, utan att företagen “lyssnar” eller försöker pĂ„verka oss. Det finns sĂ„klart en komplexitet i detta. Tex har forum som bokcirklar pĂ„ nĂ€tet, tex via Amazon.com, vuxit stort. DĂ€r vill vi diskutera och tipsa om böcker i vad vi tycker vara ett privat forum, dock Ă€gt, styrt och modererat av ett stort företag i detta fall. GrĂ€nserna suddas ut.

Leave a Reply