Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » Blog Archive » Content marketing och den förbipasserande besökaren

Content marketing och den förbipasserande besökaren

Det pratas mycket om content marketing när du ska marknadsföra på nätet. Banner-eran har tappat sin stjärnglans och företagens undersökningar visar att mottagaren inte ser deras budskap, kan inte urskilja det i bruset. Content marketing måste vara svaret; att skapa sk relevant innehåll för mottagaren, med värdefull kommunikation som ger ett sk mervärde för läsaren. Men vem dikterar och bestämmer över mervärdet? Och vem skall skapa all den här relevanta informationen? Företag startar bloggar och öppnar forum som om det vore öppna linjer med hängande telefonlurar, som bara väntar på att någon ska komma och ta upp dem och säga något relevant i dem. Hur möter content marketing den korta tid du får av besökaren. Den förbipasserande besökaren.

Du har en .se som berättar om ditt företag. Du sitter med en bounce rate på 70 %. Du vill satsa på content marketing och bygger en undersida med en blogg som ska få besökarna att stanna kvar längre på sidan. En copywriter kommer in och lägger ut texten om det som ledningsgruppen har beslutat är relevant för besökaren. Efter tre månader visar din 1,8 pages/visit att besökarna omöjligt kan ha hunnit fram till bloggen. Är den då ett misslyckande? Eller behöver företaget lära sig att hitta vägarna in från den verkliga informationsletande världen av potentiella kunder, som diskuterar, jämför och letar, på andra ställen än på din landningssida?

Det finns inget mer onaturligt än att se sin hemsida som en portal. Se den som en drill i Mississippi och försök sätta den i sitt potentiella sammanhang. Då kan vi börja prata om hur du ska kunna länka den till annat material, forum, personer och varumärken, där ditt relevanta innehåll kan finna sin kontext. Bara besökaren vet vad som är relevant och när det är relevant. Webbtrafik kommer inte in genom entrén och väljer mellan att ta hissen eller trapporna. Trafiken är ett moln av olikformade svärmar som letar sig runt, utan att ta hänsyn till sökvägar, portaler eller segmenteringar. Så varför betalar du för att fel svärm ska komma in och vända?

Har du en bounce rate på 70% bör du analysera vilken trafik du lockar, hur du fått den och varför de uppenbarligen upplever att de kommit till fel sida. Och ska du köpa sökord så fundera på hur långt ifrån din lista av uppenbara sökord som majoriteten av trafiken egentligen befinner sig. Med ödmjukhet och nya metoder kan du då närma dig dem som håller i både diskussionen och plånboken.

Charlotta Ribbefjord, @ribbefjorden, grundare av Sparker

Att producera "engaging content" säger marknadsförarna är det svårast med content marketing. Där ser man. (Källa: http://www.contentmarketinginstitute.com)

Att producera "engaging content" säger marknadsförarna är det svårast med content marketing. Där ser man. (Källa: http://www.contentmarketinginstitute.com)

Tags: , , , , , , ,

2 Responses to “Content marketing och den förbipasserande besökaren”

  1. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-content/plugins/google-analyticator/google-analyticator.php on line 445 Stefan Krafft Says:

    Att framställa kvalitativt innehåll är helt klart en utmaning, men visst har det blivit än mer tydligt i och med det ökade intresset för Content Marketing. På ett sätt är det förvånande, alla företag påstår sig ju vara unika och ha en kompetensnivå utöver det vanliga, eller hur? Så kunskapen finns väl, snarare är det bristen på kunnande att kunna kommunicera och förmedla den som är den stora bristen. Därtill gäller det förstås att få den (kunskapen) att verka där den göra nytta.

  2. Deprecated: Function ereg() is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-content/plugins/google-analyticator/google-analyticator.php on line 445 Charlotta Ribbefjord Says:

    Tack för din kommentar.

    Precis. När vi börjar kalla det content marketing uppstår ofta låsningar och prestationsångest. Kunskapsföretag i alla branscher har ju presterat och producerat material av olika slag som kommunicerar en ökad kunskap, ny information eller tips till användare och kunder, alla tider. En kommunikatör eller marknadsförares utmaning i detta sammanhang är ju, precis som du påpekar, att få den kunskapsbärande sk kärnverksamheten att förstå vilket material och vilken kunskap som kan formas till sk content marketing. Eller helt enkelt värdefullt innehåll för intresserade kunder/medlemmar/läsare i olika kanaler.

Leave a Reply