Trustpilot eller Trygg E-handel: Vad skapar trygghet för kunden?

En stor del av vår uppgift är att få folk att våga handla av oss. Butik21.com är etablerat i min lilla värld men de flesta människor känner tyvärr inte till oss. Därför jobbar vi stenhårt med att bygga förtroende och varumärke.

Idag är vi certifierade av Trygg E-handel och vi låter också våra kunder utvärdera oss på Trustpilot. Det är två saker vi gör för att skapa trygghet.

Trustpilot

Trustpilot är ett danskt företag som jobbar med kundomdömen. Anledningen till att vi fick upp ögonen för dem var att en dansk kund skrev en kort utvärdering av oss där. Vi visste inte då att Trustpilot fanns. Här är vår första recenssion. Sedan dess har vi tecknat ett abonnemang och uppmanar alla våra kunder att utvärdera oss. Nu finns våra utvärderingar under butik21.com länk här. Vi har idag 658 utvärderingar vilket är roligt och förhoppningsvis förtroendeingivande.

På Trustpilot får bara “riktiga” kunder skriva. Jag skriver “riktiga” med citattecken eftersom det idag finns många betalda inlägg på exempelvis Amazon och iTunes.

På Trustpilot så skickas ett mail till kunder som beställt där de går in direkt på Trustpilots sida och utvärderar köpupplevelsen. Dels så skriver kunden en kort utvärdering, dels så sätter kunden betyg på en skala 1-5.

Fördelen med Trustpilot för våra besökare är att det är riktiga kunder som genomfört riktiga köp. Fördelen för oss som e-handlare är att vi kan visa upp vad våra befintliga kunder tycker.

Det finns andra utvärderingsföretag som prisjakt och pricerunner men för oss är Trustpilot perfekt eftersom det är så accepterat i Danmark och finns i hela Europa på olika språk. Vi kan till exempel länka våra tyska kunder till en tysk version av Trustpilot.  Det blir anpassat efter kundens modersmål/marknad.

Trygg E-handel

Fördelen med en certifiering av Trygg E-handel är att det är Svenskt, startat av Svensk Distanshandel och har medlemmar som H&M, Halens och Stadium, välkända varumärken även utanför e-handelsvärlden.

På Go kväll (SvT) igår (29 nov) tipsades tittarna om att man kan e-handla sina julklappar (vilken nyhet!). De rekommenderade tittarna att i första hand handla av stor och välkänd firma. De som absolut vill handla av en mindre aktör uppmanades man att leta efter kontaktuppgifter och organisationsnummer SAMT att företaget är certifierat. Jag tittade snabbt igenom programmet men de nämnde inte något namn på certifieringen förutom “svensk e-handel” vilket inte är en organisation vad jag vet.

Få saker skapar så stor debatt bland mindre e-handlare som certifiering. På ehandel.se finns en lång diskussion om certifieringens vara eller inte vara. Ni hittar diskussionen här.

Det här inlägget handlar inte om certifiering i sig utan om att få kunder att våga handla.

Trygg E-handel är som vilken branschorganisation som helst, man arbetar för sina medlemmar och försöker förmedla budskapet att man tryggt kan handla av butikerna som är medlemmar.

Vilken investering är bäst?

Både Trustpilot och Trygg E-handel kostar pengar. Vi har valt att se det som en investering, en del av vår marknadsföring. Men är det bra investeringar? Behöver vi båda?

Jag känner till Trygg E-handel och de gör i princip alla som sysslar med E-handel. Men gör kunderna det? En person som e-handlar för första gången vill antagligen handla av ett företag hon känner till som Clas Ohlson, H&M eller liknande. Men kan Trygg E-handel loggan uppväga vårt “något” svagare varumärke eller är det pengar i sjön.

Samma sak med recensioner från Trustpilot (se hur vi jobbar med citat på förstasidan på butik21.com), skapar det en trygghet som gör att man kan lita på oss eller spelar det mindre roll.

Idag tror jag att Trustpilot är det som spelar störst roll för oss. Det ger våra besökare möjlighet att se hur andra kunder upplever oss. Dessutom börjar vi faktiskt få en ansenlig mängd betyg även om vi har en bit kvar till att bli jättestora.

Kan vi för den skull avsluta Trygg E-handel. Knappast, jag är övertygad om att alla de här faktorerna samverkar för att ge kunden en ökad känsla av trygghet för deras kommande eller pågående köp på nätet. Jag tror istället att nästa steg är att skaffa lokala certifieringar för varje land.

Men samtidigt är det här något som jag tänker på varje dag. Finns det bättre investeringar för att skapa trygghet?

Tags: ,

6 Responses to “Trustpilot eller Trygg E-handel: Vad skapar trygghet för kunden?”

  1. Karl-Johan Says:

    Vi har haft Truspilot innan i ett år. Abbonemanget tog slut i början av hösten och vi tittade på statistiken. Vi hade 5% och man märkte att en del klagade bara för att de kunde, medan många av de kunder som är nöjda orkade inte recensera. Om man räknar på kostnaden, så var detta verkligen inte värt de få recensioner man fick in.

    Kan tänka mig att många av deras mail hamnar i spam-lådan och därför är frekvensen så extremt låg.

    Bara slöseri med pengar, så gå inte på det om ni har en liten affär!

  2. Richard Says:

    Hej Karl-Johan
    Om man har en liten butik och inte vill lägga pengar på kundutvärderingar så är exempelvis http://www.hittabutik.se ett alternativ. Problemet med hittabutik för oss var att vi fick många utvärderingar som var bra och det blev ifrågasatt av andra besökare på hittabutik. Då fungerar det bra med Trustpilot där det är säkerställt att det är riktiga kunder.

    Visst finns det någon recension som kanske inte är helt rättvis men jag tycker generellt att det fungerar väldigt bra och ger en bra bild. Även vi gör fel ibland och det tycker jag potentiella kunder har rätt att veta.

    Mvh
    Richard

  3. Harry Says:

    Helt klar en tjänst som är för dyr. Kollade upp detta, efter att en vän har deras tjänst idag. Få recensioner, dyr månadsavgift, seg kundtjänst när de anmäler falska recensioner, mm. Vet att han har det till mars eller april och kommer inte förnya.

    Tror han hamnar på 70 kr per lagd recension, helt absurt tyvärr. Sedan har de en trappa på hur många ordrar man har – de kanske borde ha betalning för hur många recensioner man får, så kanske de jobbar lite för det också.

    Pengarna är mer väl spenderade på Trygg e-handel eller Ehandelscertifiering tycker jag.

    Sedan när man går in på deras sida så ser man att massor av butiker är inte kunder där, men de listar butiker ändå och hämtar recensioner från pricerunner, kelkoo och ciao. De vill väl få en att tro att de har så många kunder i Sverige – en illusion.

    Bara misslyckat, men har man varit lite naiv och bundit sig för ett år, så får man stå ut med det. Det är väl därför deras avtal är ett år och man skall betala allt direkt – no way back :)

  4. Harry Says:

    Helt klar en tjänst som är för dyr, även som du skriver så bidrar ju varje liten tjänst med lite i försäljning kanske. Kollade upp detta, efter att en vän har deras tjänst idag. Få recensioner, dyr månadsavgift, seg kundtjänst när de anmäler falska recensioner tydligen, mm.. Vet att han har det till mars/april och kommer inte förnya.

    Tror han hamnar på 70 kr per lagd recension, då det är en siffra jag frågade om, helt absurt tyvärr. Sedan har de en trappa på hur många ordrar man har – de kanske borde ha betalning för hur många recensioner man får, så kanske de jobbar lite för det också.

    Pengarna är mer väl spenderade på Trygg e-handel eller Ehandelscertifiering tycker jag.

    Sedan när man går in på deras sida så ser man att massor av butiker är inte kunder där, men de listar butiker ändå och hämtar recensioner från pricerunner, kelkoo och ciao. De vill väl få en att tro att de har så många kunder i Sverige – en illusion.

    Bara misslyckat för SVerige ser det ut som, de kanske är större i övriga Europa, men har man varit lite naiv och bundit sig för ett år, så får man stå ut med det. Det är väl därför deras avtal är ett år och man skall betala direkt för hela året. Det brukar väl vara så för tjänster som inte vågar ha korta abbonemang för att kanske kunder försvinner snabbt.

  5. Peter Says:

    Varningar för Trustpilot är många om man skulle prata med de som avslutar sina tjänster där.

    Läs mer på ehandel.se, det det t.ex. beskrivs hur man som kund betalar för att generera innehåll till sidan, men om man avslutar tjänster så har man inte ens rätt att publicera sina egna recensioner, som man betalat för!

    http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/3256-varning-foer-truspilot-och-deras-avtal.html

    Vi har kollat vår sida och den ger inget i trafik. Trustpilot i Sverige är bara dött, så lika bra att hålla sig till system som fungerar; Pricerunner, Prisjakt.

  6. Richard Says:

    Hej Peter och Harry. Jag tror ni både kanske missförstår hur Trustpilot fungerar. Dessutom tycker jag att Trustpilots avtal är väldigt tydligt och klart. Som företagare är det viktigt att man noggrant läser de avtal som man skriver under.

    Sen är Trustpilot kanske inte en tjänst som passar alla men för oss har det fungerat väldigt bra.

    Mvh
    Richard
    butik21

Leave a Reply