Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » Blog Archive » Affärsfokus – skärpning Computer Sweden – det här är affärsfokus

Affärsfokus – skärpning Computer Sweden – det här är affärsfokus

Jag tycker det är lite märkligt att en sida i Computer Sweden med rubriken Affärsfokus kan handla så lite om just det. Jag sitter och bläddrar i CS från 16 november och en artikel där Accentures expert på sociala medier Kelly Dempski berättar om de 5 stegen för att lära sig de sociala koderna .

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.353210/fem-steg–lar-dig-de-sociala-koderna

Det finns en hel del i artikeln att ta till sig men inte sjutton handlar det om affärsfokus.

I korthet säger artikeln att det finns fördelar med att använda sig av sociala medier om man kan konsten att utnyttja nätverkseffekterna och det faktum att en person hellre lyssnar på en annan person när det gäller råd och tips inför ett köp än ett reklambudskap. Och så är det.

Vidare sägs att allt inte går att sälja i sociala medier. Och det är också sant, sociala medier fungerar sällan som säljkanal, men visst finns det undantag – Dell till exempel har outlet på Twitter. Lysande! http://twitter.com/DellOutlet .

Vikten att mäta diskuteras vagt i artikeln och även att det är viktigt vem i företaget som gör vad. So far so good. Inget av detta är fel. Men inte sjutton är det affärsfokus.

Affärsfokus handlar om kärnverksamhet och affärsplaner
Affärsfokus för mig måste ha kärnverksamheten och affärsplanen i centrum. Sen spelar det ingen roll om det är en it-strategi, kommunikationsstrategi eller strategi för sociala medier man diskuterar.

Jag tycker man ska bygga upp strategier för sociala medier utifrån verksamhetsmål och kommunikationsstrategi. Eller ännu hellre se det som en helhet. Gör en strategi för företagets/organisationens webbnärvaro. Där kan sociala medier vara en del men behöver inte vara det – sociala medier är inte lösningen för allt och alla.

7 punkter för innehåll i en strategi för webbnärvaro
I en strategi för webbnärvaro tycker jag man bland annat ska ta upp:

  1. Nulägesdefinition – var man står idag, vad fungerar inte, vad måste vi ändra på? Problemområden?
  2. Övergripande målsättning – koppling till verksamhetsmål, kommunikationsmål, mål för olika kanaler, webbens roll i företaget och gentemot andra kanaler
  3. Målgrupperna och användarnas behov. Vilka är de, vilka behov och var hänger de på webben mm.
  4. Målen – kortsiktiga och långsiktiga, mätbara.
  5. Innehållet och hur det kopplar till målgruppernas behov, verksamhetsmål och varumärke.
  6. Varumärkesdiskussion
  7. Organisation och löpande förvaltning av system – ägarskap, roller i organisationen, arbetsordning, bevakning mm.

Strategin bör också brytas ned i mer konkreta handlingsplaner för de som ska utföra uppgifterna. Sen kan det vara idé att mer konkret ta fram en strategi för sociala medier om strategi-arbetet visat att det är sociala medier man bör satsa på.

Metamatrix närvarotrappa i 4 steg
Förutom strategin brukar vi på Metamatrix utgå ifrån närvarotrappan – en steg-för-steg-metod som sakta bygger upp företagets eller organisationens närvaro i sociala medier.

Det olika stegen i närvarotrappan är:

  • Lyssna
    Följ det som sägs om företaget. Sammanställ, analysera, hur tänker människor, vilka sökord använder de, hitta nyckelord, leta efter målgrupperna.
  • Delta
    Börja själv delta i debatten och diskussionerna. Börja föra en dialog med målgrupperna. Kommentera bloggar och kanske skapa dina egna grupper på ställen där målgrupperna befinner sig.
  • Bidra
    Börja med att dela med dig av ditt eget material utefter målgruppernas behov. Sätt Creative Common licens på innehållet så att andra kan använda det.
  • Påverka
    Kanalisera dina målgruppers engagemang och låt dem producera innehåll. Lev och verka på nätet, även utanför din egen sajt.

Det kallar jag affärsfokus!

Tags: , , ,

Leave a Reply