Vaddå krisstider? Dags att nyanställa!
Torsdag 30 okt
9.00 Möttes imorse av Rubriken ”mörkret faller” på ekonomisidorna och överallt möts man av dystra prognoser - men själva har vi aldrig haft så mycket att göra som nu! Vi har nyanställt, flyttat till nytt fräscht kontor och vår “guru” har jobbat 90-timmarsveckor åtta veckor i sträcka med 1,5 dagars ledighet (ja, jag ska skicka honom på semester snart). Men kanske är det logiskt. Just i kristider så är det naturligt att flyttar pengar från medier som inte går att mäta resultatet av till media där det går att mäta. Samt att det då blir ännu viktigare att få verkligt strategisk bäring på investeringarna, och se till att utvärdera, optimera och öka avkastningen på varenda krona som vi gör. Tror hur som helst att det börjar blir dags att nyanställa!
10.00 Uppstartsmöte hos en kund, passar på att promenera tillbaka till kontoret för att få lite frisk luft.
12.20 Lunchar med min syssling i Östermalmshallen
13.30 Sammanställer anteckningar från morgonens möte och lägger upp en agenda det kommer att bli tufft, om en månad ska vi vara klara att dra detta och visa på klara vinster i kronor och ören vid olika scenarier för ledningen. Men det fixar vi, det gör vi alltid
16.00 Möte med grannföretaget, proffsiga psykologer och företagare som berättar om hur de jobbar för att med hjälp av EQ utvärdera och skapa effekt – jättespännande. Vi berättar att vi gör precis samma sak, där vi med hjälp av Onlinestrategi utvärdera och skapa effekt - fast inte inåt i organisationen utan utåt i relationen till kunderna. Minst lika spännande såklart ;-D
18.30 Kommer på att jag inte har någon salsa idag eftersom det är höstlov. Passar på att istället svara på skillnaden mellan Google Insight och Adwords sökordshjälpmedel. Ett antal gånger har en kunds mediebyrå använt google Insight för ta reda på antal som söker på ett ord (som underlag för SEO och SEM), men det bli galet då Google Insight inte visar varken absoluta tal eller ens hur orden förhåller sig till varandra i relativa tal (visar enbart indexerad tillväxttakt i förhållande till varandra). Googles Adwords är däremot perfekt att använda för detta ändamål. Snurrar in lite för mycket, gör fallstudiekomparation och testar olika algoritmer, ska hitta formeln…
20.00. Avslutar dagen, ska se om jag inte kan lyckas få en date med min älskling
24.00 Sitter fortfarande med SE-siffrorna, riktig research, men ibland blir man knäpp - kan sitta i timmar. Tyvärr är min älskling likadan, så ingen date idag…