Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » 2013» mars

Archive for mars, 2013

Passar sociala medier för smÄ företag?

fredag, mars 22nd, 2013

Nu har min vecka pÄ Loggenbloggen gÄtt i mÄl. Det var en vecka som var ovanlig sÄ till vida att det var ovanligt mycket fokus pÄ video denna vecka. Sedan mitt inlÀgg igÄr har jag avslutat klippandet av ytterligare tvÄ filmer, sÄ det betyder sex avslutade filmer och tvÄ kvar att klippa. SÄ, för att Äteranknyta till rubriken, passar sociala medier för smÄ företag? Det lÄter jag vara upp till var och en att vÀrdera. För smÄ företag handlar det ibland om att slÀcka brÀnder snarare Àn att skriva bloggposter, det Àr den krassa verkligheten, dÀrför nedprioriteras sÄvÀl webnÀrvaro som sociala medier. Ta som exempel att du ringde din rörmokare nÀr du hade en vattenlÀcka i badrummet och han svarade att han bara skulle skriva klart en bloggpost först innan han kunde komma. Du skulle förmodligen bli hyfsat förvÄnad över detta svar. Du skulle förmodligen bli Àn mer förvÄnad om han sa att pÄ sin hemsida har han en instruktionsvideo som visar hur du stÀnger av inkommande vatten och begrÀnsar skadan tills dess att han hunnit ut till dig. Kanske skulle videon fÄ dig att kÀnna tacksamhet och respekt för din rörmokare. Troligen skulle du aldrig ringa nÄgon annan nÀsta gÄng.

Med detta menar jag följande, det tar tid att skriva blogginlÀgg, tid att spela in videos, tid att hjÀlpa folk i forum pÄ nÀtet. Men, liksom i fallet ovan med rörmokaren, sÄ handlar det för Induos del om att vi vill dela med oss av den kunskap vi besitter. Det Àr avsevÀrt enklare att lÀgga 2-3 timmar pÄ att spela in en instruktionsvideo Àn att besvara 30 samtal eller 40 mail med samma frÄga. För oss Àr en del av vÄra satsningar pÄ sociala medier en vÀg till att bygga vÄrt varumÀrke. Vi har i dagslÀget ett antal tittare per dag, bara de videos jag har berÀttat om den hÀr veckan har bara timmar efter uppladdning setts 40 gÄnger. Jag ser dessa som en sÀljare som kommer hem till kunden exakt i det ögonblick som det passar kunden, kunden lyssnar sÄ lÀnge han vill och om budskapet inte Àr rÀtt sÄ fÄr sÀljaren tacka för sig och bege sig ut i kylan igen. I en liten organisation Àr det sÄklart svÄrt att hinna med mer Àn ett par kundbesök om dagen per anstÀlld, med video Àr det fullt möjligt att skala upp detta.

MotstĂ„ndet mot sociala medier kĂ€nns ibland som motstĂ„ndet mot webben pĂ„ nittiotalet (jag hade förmĂ„nen att jobba med webben dĂ„ ocksĂ„). NĂ€r ni diskuterar motstĂ„nd runt fikabordet, stĂ€ller er frĂ„gan, vad Ă€r viktigast idag en vĂ€lskött Facebookföretagssida eller mĂ„nadsavgiften pĂ„ faxlinjen? Bara för att faxen “alltid” funnits dĂ€r, betyder det att det Ă€r den du/ni skall satsa pĂ„?

Kan jag visa att det betalar tillbaka sig med satsning pÄ sociala medier?
I vÄrt fall har vi testat i sÄvÀl B2B kommunikation som kommunikation mot konsument. Man kan inte bara rÀkna ROI pÄ sociala medier i början, men man kan det efter hand. Vem kan idag sÀga vad en hemsida har för ROI om man arbetar med lÄngsiktig försÀljning? Jag har sagt det förut, om effekten av sociala medier uteblir sÄ kan man faktiskt backa, sÄ lÀnge man Àr tydlig med att man backar och varför. Vi skulle kunna kliva av #blogg100 om vi kÀnde att det blev en börda, men handen pÄ hjÀrtat, det Àr ÀndÄ inlÀgg vi skriver som en del av vÄrt dagliga arbete, vi har sÄ pass mycket i rull hela tiden att det Ànnu inte Àr en börda. VÄr satsning har gett en Äterkoppling frÄn kunder, branschpress, leverantörer och opinionsbildare som Àr mycket positiv och den tid vi lagt ned, den har varit vÀl investerad tid i vÄrt lÄngsiktiga varumÀrkesbyggande. För att Äterkoppla till inledningen pÄ veckan, allt handlar om kommunikation mellan mÀnniskor, det Àr trots allt mellan mÀnniskor som affÀrer görs, Àven inom B2B. Vill se vad Induo gör pÄ den sociala webben sÄ hittar du en översikt över alla kanaler hÀr.

Det var allt jag hade att sÀga för den hÀr veckan, jag skall snart packa ihop och ta en tidig helg. Mitt bÀsta tips för dig som fortfarande funderar pÄ att satsa pÄ sociala medier. VÄga prova, vÄga göra fel och vÄga backa om det inte passar er, tack och hej!

Gott och blandat

torsdag, mars 21st, 2013

Under dagen var det gott och blandat av olika uppgifter, delvis min plan, jag brukar klumpa ihop alla smÄsaker till en och samma dag om jag kan, för att hinna med de stora sakerna pÄ de andra dagarna.

Satt och skissade litet pÄ en direktsÀndning i nÀsta vecka via vÄr Bambuserkanal, vi tÀnker ge oss pÄ en sÀndning pÄ onsdag för att uppmÀrksamma fyraÄrsdagen av att vi inledde vÄr YouTubesatsning. Och medan jag planerar som bÀst kommer en lÄda med YouTube T-shirts in genom dörren, snacka om timing, nu Àr jag förberedd i alla fall klÀdmÀssigt. ApropÄ Bambuser sÄ ser jag att vi fÄtt 141 likes dÀr, oj det hade jag missat!


Passade ocksÄ pÄ att hjÀlpa kollegan Peter pÄ lagret, med det stora ordertryck vi har just nu Àr det svÄrt att hinna med allt, Àven om man Àr effektiv. En timmes gemensamma insatser sÄ har vi löst upp de vÀrsta propparna. Vi passade ocksÄ pÄ att lÀgga upp en del produkter vi hade pÄ lager men som inte hunnits med att lÀggas upp i webshopen pÄ Induo Home. Vid inloggning sÄg jag att det (Àntligen) fanns en beskrivning hur man anvÀnder Google fonts med Textalk, kan inte vÀnta pÄ att testa det, nÄgot jag saknat!

Börjar ocksÄ inse att det snart Àr dags för Induos femÄrsjubileum, wow, mina 4 1/2 Är har gÄtt vÀldigt snabbt. Vi kommer att uppmÀrksamma detta sÄklart, jag har redan nu gjort en djupdykning i bildarkivet för en sammanstÀllning av de fem första Ären, ÄterstÄr att knyta ihop sÀcken och paketera det i ett bra format. SÄ Àr det snart fredag och dags för Loggenbloggensorti för mig. Jag rÀknar med ett lÀngre inlÀgg om B2B och sociala medier, stay tuned!

Snart en YouTube milstolpe!

torsdag, mars 21st, 2013

GÄrdagens arbetsdag avslutades med att publicera ett debattinlÀgg i vÄrt trefaldigt prisade newsroom pÄ Mynewsdesk, det Àr ocksÄ ett av de allra första i Sverige med den nya newsroomdesignen frÄn Mynewsdesk, go check it out!

För oss Àr bloggarna en viktig komponent, men YouTube fyller ocksÄ en stor funktion. I veckan drog vi statistik pÄ vÄr YouTubekanal och kunde konstatera att vÄra filmer för nÀrvarande betittas ungefÀr 90 minuter per dygn, wow, det Àr imponerande. Och under veckan kommer vi sannolikt att passera ytterligare en milstolpe, 40 000 videoklippsvisningar som sannolikt sammanfaller rÀtt vÀl med vÄra fyra Är pÄ YouTube.

Som du förstÄr har vi inga virala mastodontklipp att stÄta med, fast det Àr vÄr strategi. Det lÄngsiktiga arbetet med varumÀrket och kundnyttan de Àr de tvÄ viktigaste faktorerna. IgÄr kvÀll laddade jag upp tvÄ ytterligare klipp till YouTube, de som jag beskrivit i mina inlÀgg tidigare i veckan.

Vi lÀgger in alla vÄra klipp ihop med vÄra produkter oavsett om det Àr till vÄr webshop för privatpersoner eller om det Àr för företagskunder. Just dessa klipp ligger dÀrför inbÀddade i vÄra produktpresentationer, i detta fall ett GSM-larmpaket, sÄ hÀr blir det nÀr det Àr klart.

MÄnga undrar om det konverterar att ha sÄdan klipp, vi ser ett större genomslag pÄ konsumentmarknaden, men vi har stor nytta Àven i B2B-försÀljning.

Jag anvÀnde mig som tidigare av iSkysoft Video Converter för att ta ned storleken pÄ filmerna innan uppladdning och med den senaste uppdateringen sÄ har programmet ett bra grÀnssnitt för allt frÄn att konvertera till iOS och Android-enheter, till Apple TV och YouTube eller Facebook. Sitter du pÄ mac Àr det gratis att testa! Jag köpte det frÄn början pÄ grund av att min kamera inte fungerade med redigeringsprogrammet FinalCut Pro som jag anvÀnder. Nu anvÀnder jag denna konverterare flitigt och den Àr super!

Alldeles om en liten stund kommer en kund pÄ besök för att hÀmta 3G-routers till nÄgot projekt dÀr det var brÄttom att fÄ maskiner uppkopplade med omvÀrlden och skillnaden mellan industriella 3G routers och konsumentrouters Àr att de industriella ser till att uppkopplingen fungerar hela tiden.

Eftersom min kollega Björn alltjÀmt Àr och Äker skidor fortsÀtter arbetet med att svara pÄ tekniska frÄgor under dagen, en annan brÄttomsak att hantera under dagen Àr ett vÀrmestyrningspaket för SMS som skall hÀmtas av en kund. Jag antar att denna dag kommer att gÄ i ett rasande tempo med mÄnga intressanta uppgifter av vitt skilda slag! Först ut Àr dock att fÄ klart ett inlÀgg i vÄr #Blogg100-utmaning.

Fyrkantiga ögon

onsdag, mars 20th, 2013

Idag har datorn och jag arbetat hÄrt med instruktionsfilmer och efter ett sÄdant pass kÀnns ögonen hyfsat fyrkantiga och processorn i datorn har gÄtt varm. Just nu Àr tre av filmerna klara, tvÄ skall optimeras vidare i iSkysoftVideoConverter (för att fÄ ned storleken frÄn 8 GB till 400 MB bland annat) innan jag laddar upp dem pÄ YouTube vilket troligen blir ikvÀll, en finns dock fÀrdig för beskÄdan, vÄr larmpaketsintroduktionsfilm.

I början av vÄra filmer har vi en kort sekvens med nÀrbilder pÄ vÄra produkter, samma i alla filmer oavsett om det Àr för Induo eller Induo Home vi gör filmen. Faktum Àr att möjligheten att Äka med kameran Àr en alldeles egen uppfinning i bÀsta gör det sjÀlv anda, den tillför dock en intressantare inledning pÄ vÄra filmer, nedan ser du hur anordningen ser ut.

Musik i filmer kan vara ett problem om du vill göra film sjÀlv, vi gör det mesta i musikvÀg inhouse, men du kan Àven hitta en del anvÀndbart pÄ nÀtet, bland annat har CCmixter.org en del anvÀndbart. Detta Àr dock musik som omfattas av Creative Commons sÄ kontrollera hur du fÄr anvÀnda musiken innan du anvÀnder den.

Om bloggande

onsdag, mars 20th, 2013

Är framtiden för GSM oviss?

Är framtiden för GSM oviss?

Skrev tidigare att vi deltar i #Blogg100, 100 inlÀgg pÄ 100 dagar, idag har vi kommit till del 52 som precis publicerat, ett inlÀgg om framtiden för GSM. InlÀgget har legat pÄ lut ett tag men aktualiserades nyligen dÄ rykten om att GSM skulle stÀngas ned började florera igen bland vÄra kunder. InlÀgget bygger för övrigt pÄ intervjuer med sÄvÀl Telia som Telenor sÄ det Àr förhoppningsvis en saklig bild vi ger av lÀget.

Vad gÀller mastodontbloggande som ju #Blogg100 borde rÀknas som sÄ Àr det kanske inte en jÀtteutmaning för oss, drar jag statistiken pÄ alla bloggar sÄ har vi publicerat 1335 blogginlÀgg fördelat pÄ fem bloggar under fyra och ett halvt Är, cirka ett om dagen. Med #Blogg100, samlar vi alla inlÀgg i en blogg, och hÄller samma takt ungefÀr. LÄter det mycket? Ja nÀr jag tÀnker pÄ det lÄter det mycket men det kÀnns inte sÄ.

LĂ€ste nyligen att ”enligt en undersökning frĂ„n IDC vĂ€xer anvĂ€ndandet av sociala medier nu kraftigt hos smĂ„ och medelstora företag. Och mĂ„nga rĂ€knar med att satsa det nĂ€rmaste Ă„ret” samtidigt sĂ€ger mĂ„nga att bloggen som form Ă€r död och pekar pĂ„ andra kanaler, för oss som B2B-företag Ă€r den fortfarande levande och gör kundnytta, sĂ„ lĂ€nge fortsĂ€tter vi!

Nu vÀntar en intensiv arbetsdag, kollegan Björn Àr pÄ vÀg att Äka skidor och det innebÀr att jag hjÀlper till med en större del av supportarbetet under resten av veckan, en kul utmaning. Hoppas ocksÄ att jag hinner med att filma det sista jag inte hann med igÄr!

Filmmaraton, sju filmer och en teaser pÄ en dag

tisdag, mars 19th, 2013

Idag har det varit ett verkligt filmrace, pÄ mitt kontor riggade jag upp för filmning av fem GSM-larmpaket och dÄ dessa heter Larmpaket XS upp till XL har vi sedan tidigare valt att illustrera dem med tröjor i olika fÀrg. Det kÀndes dÀrför naturligt att till filmningen skaffa fem olika T-shirts i korresponderande fÀrg. H&M hade fem i hyfsat rÀtt fÀrg, kanon! För att göra konceptet all-out skulle tröjorna kompletteras med storleken i vit text pÄ bröstet. Och eftersom det Àr film sÄ gick det bra med etiketter för laserskrivaren.

SjÀlva filmstudion bestÄr av tvÄ belysningar frÄn sidorna, en lampa bakom mig pÄ golvet och en i korridoren. TvÄ kameror framifrÄn med olika vinkel stÄr för videoupptagningen och det Àr rena konsumentkameror vi anvÀnder. Ljudet tar jag upp med en separat ljudinspelare, en Zoom H1, och sen klipper jag ihop det hela i datorn. Gör ni detta sjÀlva, tÀnk pÄ att ljudet Àr 10 gÄnger viktigare Àn filmen, ett gammalt djungelordsprÄk. Det svÄraste med att filma sig sjÀlv Àr att se hur det blir, en separat LCD-skÀrm ansluten till en av kamerorna ger mig en bra kontroll över lÀget hela tiden.

Ytterligare en fjÀrrstyrning för SMS och en instruktionsfilm om GSM-modem hann jag med, förhoppningsvis blir en film fÀrdigklippt under veckan sÄ ni kan se hur det blir. I morgon rÀknar jag med att vÄr YouTubekanal nÄtt en milstolpe, jag tÀnker fördjupa mig i det litet mer i morgon!

Ett kul resultat av B2B och Sociala medier tog jag del av idag. Tidigare under Äret har jag svarat pÄ Nauta Consultings frÄgor om B2B och sociala medier, och idag fick jag ta del av det fÀrdiga resultatet i form av en presentation som heter Sociala Medier B2B och hölls för Sveriges Annonsörer idag dÀr Induo medverkar som ett exempel. Nu Àr detta arbetspass snart slut, ÄterstÄr att stÀda undan i filmstudion. I morgon skall jag ta och komplettera med nÄgra filmsekvenser pÄ bara produkterna.

Wordpress-quickfix och var Àr vÄren?

tisdag, mars 19th, 2013

Tisdagen, dagen för dagen, bjöd pÄ ovÀntad inledning med punktering pÄ vÀg till jobbet, men, nu Àr jag pÄ plats. NÀr jag slÄr upp datorn sÄ ser jag att min dropbox uppdaterats med nya Wordpressbackuper under natten. Varje morgon Àr jag mer eller mindre glad över WordpresstillÀgget Backupbuddy som tar automatisk backup av diverse Wordpressajter och skickar till dropbox, ftp eller nÄgon molnlagring, jag har en som heter rackspace dit jag skickar backuperna ocksÄ. Backupbuddy kostar en dryg 50-lapp per domÀn och Är om du tecknar pÄ för 10 domÀner, det Àr vÀrt varenda öre.

Och apropÄ Wordpress, igÄr avslutade jag arbetsdagen med att designa om vÄr sajt för direktsÀnd video. Vi skaffade sajten för att lÀra oss mer om Wordpress och just att det var en extern sajt var ju bra, det var i början ingen trafik att prata om ÀndÄ. IgÄr kÀndes det som att det var dags att göra en liten facelift. Med Headway Themes kan man bygga egna teman (dessutom fixar de responsive design) och tack vare det gjordes en liten facelift, knappt tvÄ timmar senare var det klart. NÄgra bitar har inte fallit pÄ plats Àn, typsnitten buggar litet, men jag tar tag i det igen nÀr jag hinner. Det Àr inget designmÀsterverk, men ambitionen med den sajten Àr att hÄlla det rÀtt enkelt.

Idag stÄr som jag nÀmnde igÄr filmning pÄ schemat (blandat med ett försenat mÄndagsmöte) men först dags för inlÀgg 51 i #blogg100, dÀrefter riggar jag studio!

Dagen blev inte som planerat men sÄ Àr det ibland


mÄndag, mars 18th, 2013

Även ett ambitiöst planerat schema kan spricka ibland. Nu var det först och frĂ€mst mĂ„nga samtal via vĂ€xeln som gjorde att dagen blev annat Ă€n tĂ€nkt.

En annan oplanerad sak var att jag fick rycka in med uppladdning av Ärets första nummer av tidningen SKEF News. Eftersom jag ansvarar för branschföreningen SKEFs websida laddades bland annat senaste numret av SKEF News upp och en del nyheter schemalades för publicering. Tidningen blir bara bÀttre och bÀttre tycker jag, du kan ju blÀddra hÀr om du vill, slÄr ett slag för att den Àr gratis att prenumerera pÄ. Om du Àr i branschen eller anvÀnder trÄdlös kommunikation i ditt arbete Àr det intressant lösning.

Mission junkmail

Har under dagen fortsatt min mission att avanmÀla frÄn svenska nyhetsbrev som jag inte anmÀlt mig till men som ÀndÄ landar i min mailbox. Dagens skörd: fyra onödiga mail, inklusive reklam om pÄskÀgg. Varför köper man mailadresser och spamar ned sitt varumÀrke med direktreklam undrar jag? Skriv jÀttegÀrna en kommentar om du Àr för denna typ av e-postreklam, jag begriper mig inte pÄ det.

Fick idag ocksÄ en ny typ av spam, en pressrelease som landade i min mailbox utan nÄgon förklaring, hoppas att inte pressansvariga ser pressreleaser som en förlÀngning av ovanstÄende spammail, det skulle urholka pressreleasens betydelse.

Webben
En sak jag hann med var att fÄ klart instruktioner om hur man kopplar relÀer till vÄra SMS-styrningar. Har under vÄren lagt mycket energi pÄ att göra komigÄnginstruktioner i webformat för vÄra produkter, mÄlet Àr att mycket skall kunna lösas utan att gÄ omvÀgen via en pdf.

Vi landade ocksĂ„ nya etiketter till vĂ„ra egenbrandade GSM-modem, Indunium, de har dragit ut pĂ„ tiden, skönt att de Ă€r hĂ€r, sĂ€rskilt med tanke pĂ„ morgondagens inplanerade filmning av dessa. Hur de blev kan du se pĂ„ Induos Instagram, den första bilden ligger dĂ€r. Och
kamerorna Ă€r laddade för morgondagens filmning! Dagen blev inte som planerat men sĂ„ Ă€r det ibland.

Ulf Seijmer, Induo / Induo Home

mÄndag, mars 18th, 2013

Ulf Seijmer Induo /Induo Home

Ulf Seijmer Induo /Induo Home

Denna vecka Àr det jag som tar över er uppmÀrksamhet pÄ Loggenbloggen, jag har den till lÄns, denna digitala stafettpinne. Hoppas ni vill följa med in i min alldeles vanliga vardag pÄ Induo och Induo Home. Just denna vecka Àr det stora planer att hinna med instruktionsfilmer till flera av vÄra produkter, hÀng med sÄ fÄr ni se hur jag jobbar med film och video som en del av vÄr kommunikation.

Jag verkar i tvĂ„ företag vilket gör min vardag extra stimulerande, jag har förmĂ„nen att arbeta med B2B-marknadsföring i Induo, och försĂ€ljning via webben till privatpersoner, föreningar och mindre företag i Induo Home. BĂ„da företagen har en gemensam nĂ€mnare, kommunikation, vi arbetar med att koppla upp maskiner, processer och mĂ€nniskor, gĂ€rna trĂ„dlöst. Även om vĂ„rt utbud vĂ€nder sig till olika segment sĂ„ brukar jag inte dra alla över olika kammar nĂ€r det gĂ€ller marknadskommunikationen, det Ă€r i bĂ€gge fallen personer som gör affĂ€rer med personer. Detta Ă€r en viktig insikt och vi strĂ€var att alltid tillĂ€mpa det i vĂ„r dialog med omvĂ€rlden, bĂ„de pĂ„ webben och den sociala webben, om det kommer jag berĂ€tta mer under veckan som kommer. Och jag, jag kan vĂ€l sammanfattas med följande specifikation:

Är: Creative Director Ă€r titeln pĂ„ mitt visitkort
Gör: Kreerar innehÄll. I rollen som pressansvarig webmaster, marknadsansvarig, delÀgare och videoproducerande, ideell redaktionsmedarbetare och tekniktextkreatör sÄ finns det mÄnga olika slags innehÄll jag bemÀstrar.
Ålder: 40

Företag: Induo AB och Induo Home AB
AnstÀllda: Vi Àr fyra men söker fler (sök gÀrna jobb hos oss)
OmsÀttning: C:a 16 miljoner fördelat pÄ bolagen.
Övrigt: Induo AB firar fem Ă„r i branschen inom kort, företaget blir Ă€ldre men vi Ă€r alltjĂ€mt lika unga.

Det som redan nu pockar pÄ min uppmÀrksamhet Àr:

  • Blogguppdatering. Jag har ett utkast till inlĂ€gg för vĂ„r #Blogg100 stafett, nummer 50 (!) i ordningen som skall filas, dels skall jag skriva ytterligare ett inlĂ€gg hĂ€r har jag tĂ€nkt, mer om bloggar och dess betydelse kommer sĂ€kert under veckan.
  • Webuppdatering, har ett par tekniska guider som ocksĂ„ skall finputsas under förmiddagen.
  • Möte, vi skall trĂ€ffa en potentiell tjĂ€nsteleverantör pĂ„ förmiddagen.
  • Börja rigga ”Studio Induo”, jag skall spela in 5-6 filmer under veckan för publicering pĂ„ vĂ„r YouTube kanal och framförallt i vĂ„r webshop.
  • Mailboxen Ă€r vĂ€l dock prio ett, 2/3 gĂ„r vĂ€l ned i spamarkivet men 1/3 krĂ€ver min uppmĂ€rksamhet, dags att ta tag i det nu!

Officiell lansering – fel-logg

torsdag, mars 14th, 2013

Ja, idag slÀppte vi nya sajten officiellt genom ett nyhetsbrev till alla kunder. Vi hade ju fegat ur lite med att öppna sajten redan i fredags. För att pÄ sÄ sÀtt kunna följa upp olika fel som uppstÄr i flödet av besökare och kunder. Det Àr ju minst sagt nervöst, trots tester och Äter tester, sÄ Àr det först vid livesÀttning de verkliga utmaningarna börjar. MÀngden av olika scenarion som uppstÄr nÀr 1000 tals kunder klickar runt pÄ en sajt Àr ofattbar.

Nu tÀnkte jag gÄ igenom nÄgra av buggarna eller upprensningsarbetet vi tvingades göra i livemiljön efter vÄr smyglansering. Dessa fixades fram till idag sÄ nu Àr allt frid och fröjd. Dock det Àr ju inte för inte man tror att tekniken lever ett eget litet liv.

Prestandan
Över hela helgen led vi av prestandaproblematik. Sajten var seg och skrĂ€mde ivĂ€g kunder. Det var löst fram till mĂ„ndag morgon. Bland annat var det cacheningar som inte fungerade optimalt.

Analytics
Över hela helgen och mĂ„ndagen registrerades inte köpen i Analytics vilket var lite frustrerande. NĂ€r man sitter med en ny sajt Ă€r man klart nervig över hur den ska prestera och utan Analytics eller annat analysprogram Ă€r man tĂ€mligen blind. Det ser dock ganska bra ut nu Ă€ven ifall det Ă€r lite för tidigt att se nĂ„gon trend.

ÖversĂ€ttningar
Magento Àr nerlusat av smÄ textstrÀngar, vilket det inte alltid Àr lÀtt att hÄlla överblick vilka som anvÀnds och inte. Alla Àr inte översatt eller översÀttningarna Àr dÄliga varför det blir ett hÀstjobb att kolla igenom allt flera gÄnger om. Inte minst Àr det lÀtt att missa Norge som vi börjat jobba med.

Loggorna
Gick inte att byta ut frÄn admin varför vi anvÀnde samma pÄ alla marknader under nÄgra dagar.

Produktrelationer appliceras inte
Vi kommer jobba mer och mer med produktrelationer och regelverk runt dessa. Fram till och med igÄr sÄ fungerade dock inte dessa pÄ sajten och med en sÄ avskalad design vi har nu kÀndes det lite vÀl tomt dÄ.

Knapptryck registreras inte
Kanske den lÀskigaste punkten rent konverteringsmÀssigt. Vissa knaptryck fregistrerades inte beroende pÄ vissa omstÀndigheter lokalt. Detta fixades dock vÀldigt fort.

Nu Ă€r vi dock dĂ€r med en grym ny sajt, och höga förvĂ€ntningar pĂ„ en bĂ€ttre köpupplevelse för kunden. Och med en högre konvertering för oss. Lite firande med bubbel och snittar Ă€r ju inte heller fel och nĂ„got alla förtjĂ€nat efter sĂ„ hĂ„rt arbete. Mycket proffsigt utfört arbete! Flera av sakerna nĂ€mnda ovan hade sĂ€kerligen kunnat lösas före livesĂ€ttning i lugn och ro om jag inte forcerad projektet pĂ„ slutet. Det Ă€r alltid en svĂ„r avvĂ€gning avancemang mot sĂ€kerhet. Jag har en liten tendens att premiera att vi ska röra oss framĂ„t…

/Björn Herstad, Animail