Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » 2011» november

Archive for november, 2011

Going global - eller iaf över Östersjön

onsdag, november 30th, 2011

Namnet butik21 kom till eftersom inriktningen pĂ„ verksamheten var nĂ„got oklar nĂ€r vi startade. Det Ă€r ett namn som Ă€r lĂ€tt att stava till och enkelt att komma ihĂ„g. Det har fungerat bra pĂ„ den svenska marknaden men pĂ„ andra sidan Östersjön blir det genast svĂ„rare. Dels sĂ„ har sjĂ€lvklart nĂ„gon lagt beslag pĂ„ butik21.fi, dels sĂ„ betyder inte butik nĂ„got speciellt pĂ„ finska.

PÄ finska sÄ heter stödstrumpor tukisukat. DÀrför valdes domÀnnamnet tukisukat-shop.com för den finska marknaden. Fördelen Àr att det Àr lÀtt att komma ihÄg (om man talar finska), innehÄller produkten i domÀnen och det Àr en naturlig text. Nackdelen Àr att vi plötsligt ger upp möjligheten att stÀrka varumÀrket butik21.

Men hur ska man tĂ€nka kring domĂ€ner? Ännu viktigare, hur tĂ€nker Google? Som liten e-handlare Ă€r det hĂ€r beslut som man fĂ„r leva med under lĂ„ng tid. Jag har mĂ„nga gĂ„nger tĂ€nkt att jag borde bytt till en annan domĂ€n, kanske stodstrumpor.nu eller liknande. DĂ„ fĂ„r man med sökordet i domĂ€nen och det blir tydligt vad vi sĂ€ljer. Samtidigt sĂ„ funderar vi pĂ„ att ta in fler produkter som inte Ă€r stödstrumpor. Med butik21.com har vi den möjligheten men det kĂ€nns konstigt att sĂ€lja hattar i en butik som heter tukisukat-shop.com.

I dagarna sĂ„ köpte partykungen.se domĂ€nen maskerad.se för lite mer Ă€n €20.000. Det kan lĂ„ta mycket men jag Ă€r övertygad om att det Ă€r en bra investering. Ett bra domĂ€nnamn Ă€r lite som en butik pĂ„ bĂ€sta gatan. Skillnaden Ă€r att hyran Ă€r minimal nĂ€r du vĂ€l fĂ„tt kontraktet och vill man Ă€ndĂ„ flytta sĂ„ kan man bara lĂ€nka sina kunder vidare till nĂ€sta adress.

Att vÀlja fel domÀnnamn kan göra avsevÀrd skillnad. Men det gör valet av domÀn desto svÄrare. Speciellt nÀr det kommer till utlÀndska butiker. Det Àr nog bara framtiden som kan avgöra vad som Àr rÀtt och fel men det Àr i de hÀr situationerna jag önskar att vi var fler som fattade beslutet och att vi hade mer att gÄ pÄ nÀr vi skaffar domÀner till andra marknader.

Trustpilot eller Trygg E-handel: Vad skapar trygghet för kunden?

onsdag, november 30th, 2011

En stor del av vÄr uppgift Àr att fÄ folk att vÄga handla av oss. Butik21.com Àr etablerat i min lilla vÀrld men de flesta mÀnniskor kÀnner tyvÀrr inte till oss. DÀrför jobbar vi stenhÄrt med att bygga förtroende och varumÀrke.

Idag Àr vi certifierade av Trygg E-handel och vi lÄter ocksÄ vÄra kunder utvÀrdera oss pÄ Trustpilot. Det Àr tvÄ saker vi gör för att skapa trygghet.

Trustpilot

Trustpilot Àr ett danskt företag som jobbar med kundomdömen. Anledningen till att vi fick upp ögonen för dem var att en dansk kund skrev en kort utvÀrdering av oss dÀr. Vi visste inte dÄ att Trustpilot fanns. HÀr Àr vÄr första recenssion. Sedan dess har vi tecknat ett abonnemang och uppmanar alla vÄra kunder att utvÀrdera oss. Nu finns vÄra utvÀrderingar under butik21.com lÀnk hÀr. Vi har idag 658 utvÀrderingar vilket Àr roligt och förhoppningsvis förtroendeingivande.

PĂ„ Trustpilot fĂ„r bara “riktiga” kunder skriva. Jag skriver “riktiga” med citattecken eftersom det idag finns mĂ„nga betalda inlĂ€gg pĂ„ exempelvis Amazon och iTunes.

PÄ Trustpilot sÄ skickas ett mail till kunder som bestÀllt dÀr de gÄr in direkt pÄ Trustpilots sida och utvÀrderar köpupplevelsen. Dels sÄ skriver kunden en kort utvÀrdering, dels sÄ sÀtter kunden betyg pÄ en skala 1-5.

Fördelen med Trustpilot för vÄra besökare Àr att det Àr riktiga kunder som genomfört riktiga köp. Fördelen för oss som e-handlare Àr att vi kan visa upp vad vÄra befintliga kunder tycker.

Det finns andra utvÀrderingsföretag som prisjakt och pricerunner men för oss Àr Trustpilot perfekt eftersom det Àr sÄ accepterat i Danmark och finns i hela Europa pÄ olika sprÄk. Vi kan till exempel lÀnka vÄra tyska kunder till en tysk version av Trustpilot.  Det blir anpassat efter kundens modersmÄl/marknad.

Trygg E-handel

Fördelen med en certifiering av Trygg E-handel Àr att det Àr Svenskt, startat av Svensk Distanshandel och har medlemmar som H&M, Halens och Stadium, vÀlkÀnda varumÀrken Àven utanför e-handelsvÀrlden.

PĂ„ Go kvĂ€ll (SvT) igĂ„r (29 nov) tipsades tittarna om att man kan e-handla sina julklappar (vilken nyhet!). De rekommenderade tittarna att i första hand handla av stor och vĂ€lkĂ€nd firma. De som absolut vill handla av en mindre aktör uppmanades man att leta efter kontaktuppgifter och organisationsnummer SAMT att företaget Ă€r certifierat. Jag tittade snabbt igenom programmet men de nĂ€mnde inte nĂ„got namn pĂ„ certifieringen förutom “svensk e-handel” vilket inte Ă€r en organisation vad jag vet.

FÄ saker skapar sÄ stor debatt bland mindre e-handlare som certifiering. PÄ ehandel.se finns en lÄng diskussion om certifieringens vara eller inte vara. Ni hittar diskussionen hÀr.

Det hÀr inlÀgget handlar inte om certifiering i sig utan om att fÄ kunder att vÄga handla.

Trygg E-handel Àr som vilken branschorganisation som helst, man arbetar för sina medlemmar och försöker förmedla budskapet att man tryggt kan handla av butikerna som Àr medlemmar.

Vilken investering Àr bÀst?

BÄde Trustpilot och Trygg E-handel kostar pengar. Vi har valt att se det som en investering, en del av vÄr marknadsföring. Men Àr det bra investeringar? Behöver vi bÄda?

Jag kĂ€nner till Trygg E-handel och de gör i princip alla som sysslar med E-handel. Men gör kunderna det? En person som e-handlar för första gĂ„ngen vill antagligen handla av ett företag hon kĂ€nner till som Clas Ohlson, H&M eller liknande. Men kan Trygg E-handel loggan uppvĂ€ga vĂ„rt “nĂ„got” svagare varumĂ€rke eller Ă€r det pengar i sjön.

Samma sak med recensioner frÄn Trustpilot (se hur vi jobbar med citat pÄ förstasidan pÄ butik21.com), skapar det en trygghet som gör att man kan lita pÄ oss eller spelar det mindre roll.

Idag tror jag att Trustpilot Àr det som spelar störst roll för oss. Det ger vÄra besökare möjlighet att se hur andra kunder upplever oss. Dessutom börjar vi faktiskt fÄ en ansenlig mÀngd betyg Àven om vi har en bit kvar till att bli jÀttestora.

Kan vi för den skull avsluta Trygg E-handel. Knappast, jag Àr övertygad om att alla de hÀr faktorerna samverkar för att ge kunden en ökad kÀnsla av trygghet för deras kommande eller pÄgÄende köp pÄ nÀtet. Jag tror istÀllet att nÀsta steg Àr att skaffa lokala certifieringar för varje land.

Men samtidigt Àr det hÀr nÄgot som jag tÀnker pÄ varje dag. Finns det bÀttre investeringar för att skapa trygghet?

VĂ„ga e-handla

mÄndag, november 28th, 2011

Idag har varit en hektisk dag, vi gjorde ett utskick igĂ„r med ett vĂ€ldigt bra erbjudande och har fĂ„tt fantastisk respons. DĂ„ fĂ„r vi lĂ€gga allt Ă„t sidan och hjĂ€lpas Ă„t att plocka, packa, svara pĂ„ mail och frankera tillsammans. Det betyder att min “att göra” lista kommer se nĂ€stan likadan ut imorgon som idag, men det har varit en bra dag.

PÄ eftermiddagen fick jag ett ganska typiskt samtal frÄn en potentiell kund som undrade hur man hittade till oss och nÀr vi hade öppet (hon trodde alltsÄ att vi hade en fysisk butik vilket vi inte har). Det hÀr Àr inte alls ovanligt och vi erbjuder oss alltid att hjÀlpa till med bestÀllningen via telefon. Vi berÀttar att det inte kostar nÄgot extra att vÀlja faktura om man vill se produkterna innan man betalar. Vi berÀttar ocksÄ att om man inte Àr nöjd kan man skicka tillbaka produkterna och sÄ Äterbetalar vi hela summan osv.

Dessutom sÄ berÀttar vi att om hon bestÀller nu, sÄ skickar vi samma dag och hon fÄr varorna med posten dagen efter. Till sist erbjuder vi oss att ta bestÀllningen över telefon.

Men de hÀr samtalen slutar oftast pÄ ganska snarlika sÀtt med att personen pÄ andra Ànden sÀger nÄgot i stil med: Jag kanske försöker imorgon; Vi fÄr se nÀr min man kommer hem; eller mer konkret: NÀ det dÀr med e-handel Àr inget för mig.

Det Àr alltid lika frustrerande nÀr mÀnniskor som Àr sÄ nÀra den nya tekniken, de har ju trots allt hittat oss via internet, inte vÄgar ta steget och köpa nÄgot. Speciellt frustrerande för oss sÄklart eftersom det Àr dÀr vÄr stora mÄlgrupp Àr.

Förra julen vill min mor köpa en tankbil till min ena son. SvÄrt att hitta i fysiska butiker men jag hittade en perfekt pÄ Lekmer.se. Jag mailade och skrev att hÀr kan du köpa den och bifogade en lÀnk.

Hon vÀgrade. InvÀndningar som, det Àr sÄ osÀkert att lÀmna ut kort , man vet aldrig vad man fÄr, e-handel Àr inget för mig kom som svar pÄ allt jag sa.

Det slutade med att jag fick bestÀlla tankbilen till mig sjÀlv (jag blev inte lurad pÄ pengar och paketet kom som det ska) dÀr min mor hÀmtade det hos mig för paketinslagning hemma hos sig.

Jag gillar verkligen möjligheterna med e-handel: det Àr öppet dygnet runt, ger mig ett fantastiskt utbud, lÀtt att jÀmföra priser och alla varor kommer hem till mig eller i nÀrheten.

Dessutom tycker jag att det som e-handlare Àr fantastiskt vilken service man kan ge sina kunder. Leverans dagen efter bestÀllning (vi packar och skickar Àven pÄ söndagar), snabbt och enkelt att svara pÄ mail, möjlighet att ha ett stort utbud pÄ en nischad vara.

Men hur fÄr man alla dessa datamogna men e-handelsrÀdda Àldre kvinnor och mÀn att vÄga ta steget? Det finns sÄ stora möjligheter att handla bÀttre, billigare, mer unikt osv. Jag som sjÀlv jobbar med e-handel kan inte ens fÄ min egen mamma att bestÀlla nÄgot via internet.

Vi gör massor av saker men nÄr inte fram. Hur gör Gudrun Sjödén undrar jag. Hon sÀljer sina klÀder via nÀtet till hela Europa.

RichardTorsslow frÄn butik21.com

mÄndag, november 28th, 2011

Hej

Mitt namn Àr Richard Torsslow och jag Àr grundare av butik21.com som sÀljer stödstrumpor till Norden och vÀstra Europa. Stödstrumpor Àr en produkt som anvÀnds av gravida, flygvÀrdinnor, sjuksköterskor och kvinnor (och mÀn fast de Àr inte lika mÄnga) som vill motverka svullna/ trötta ben/fötter samt ÄderbrÄck. Vi har Àven personer med större medicinska problem som kunder men det Àr Ànnu en mindre andel.

Som ni kanske förstÄr Àr vÄr mÄlgrupp lite Àldre och utmaningen för oss ligger i att fÄ dem att hitta oss pÄ internet och vÄga handla.

Verksamheten startades 2007 och dÄ som en liten sidoverksamhet till mitt dÄvarande företag som jag numera sÄlt. Jag ville prova pÄ e-handel men saknade kunskap sÄ det var ett bra sÀtt att börja pÄ. Sedan dess har jag nog gjort de flesta klassiska misstag man kan göra men sedan 1 januari 2011 sÄ jobbar jag heltid med butik21.com.

Idag Àr vi tvÄ heltidsanstÀllda och sysselsÀtter dessutom tvÄ studenter som extra lagerpersonal tre gÄnger i veckan samt tvÄ studenter som hjÀlper oss med översÀttningar och kundkorrespondens pÄ andra sprÄk. Vi har ocksÄ en ekonomiansvarig som jobbar 20 % hos oss.

Under 2011 kommer vi omsÀtta ungefÀr 2,5 mkr och vi visar ingen vinst utan investerar allt i att vÀxa.

Kort om mig enligt Internetworlds rekommendationer:

Namn: Richard Torsslow

Gör: Jobbar med alla delar men mest strategi, inköp och marknadsföring för butik21.com

Ålder: 39 Ă„r

Familj: Sambo Lotta och vÄra tvÄ söner pÄ 3 och 5 Är.

Bor: I vÀrldsmetropolen Sundbyberg

Butik21.com

Gör: SÀljer stödstrumpor

AnstÀllda: Typ 2,5 heltidstjÀnster fast

OmsÀttning: 2,5 mkr

Vinst: Inte sÄ mycket

I grunden har jag en ekonomiexamen frÄn Lunds Universitet men nÀr de gyllene IT-Ären tog slut i början av 2000-talet sÄ tog min karriÀr som anstÀlld abrupt slut och jag fick försöka försörja mig pÄ egen hand.

Den hĂ€r veckan ska jag blogga om hur det Ă€r att vara en liten e-handlare, utmaningen att nĂ„ ut till en “datorovan” mĂ„lgrupp och mina tankar kring e-handelscertifiering och sĂ„klart min vardag.

Har ni frÄgor eller önskemÄl om nÄgot Àmne sÄ tveka inte att kommentera och stÀlla frÄgor.

VÀl mött

Richard Torsslow

Tack för mig!

fredag, november 25th, 2011

Det Àr dags för mig att tacka för mig och lÀmna över till nÀsta bloggare. Men först tÀnkte jag bara sammanfatta den hÀr veckan lite.

Sammantaget tycker jag att det har varit roligt. Att fÄ sÀtta sig ner i fem minuter och skriva av sig av det som finns i huvudet kÀnns ganska nyttigt. Det har ocksÄ fÄtt mig att fundera över vad jag gör pÄ dagarna, det vill sÀga jag har reflekterat mer över vad jag och mina kollegor pratar om, vad de berÀttar för mig, vilka idéer och tankar som de har. Det har gett mig lite distans till min uppgift hÀr pÄ Besedo eftersom jag faktiskt kÀnner att jag har lyssnat bÀttre.

Bloggande tar dock en del tid för en som Àr novis pÄ omrÄdet, vilket jag Àr. Den hÀr veckan har varit vÀldigt mötesintensiv för mig, med Executive Management Meeting hela dagen igÄr och alla förberedelser inför det. Men om man Àr pÄ kontoret sÄ Àr det trots allt möjligt att smita ivÀg en liten stund och skriva ett inlÀgg. SÄ hÀr i efterhand Àr jag glad över att jag varit i Stockholm hela veckan och inte befunnit mig pÄ resande fot. Eller ocksÄ Àr det kanske dÄ man hinner blogga, pÄ flygplatsen, i taxin eller i hotellobbyn mellan tvÄ möten?

Lite blodad tand har det nog gett ÀndÄ. Kanske startar vi en företagsblogg i framtiden dÀr vi delar med oss av vad vi gör, de senaste trenderna inom anvÀndargenererat innehÄll eller det senaste pÄ internetbedrÀgerifronten! KÀnner ni att ni fortfarande Àr nyfikna pÄ Besedo sÄ tveka inte att höra av er till mig!

Nu Àr det snart dags att ta helg, sÄ tack för mig!

/Martin

Hur mycket Àr anvÀndargenererat innehÄll vÀrt?

fredag, november 25th, 2011

Att sajter som bygger pÄ anvÀndargenererat innehÄll, sÄsom Youtube, Facebook och Wikipedia, har exploderat Àr ingen nyhet. Intresset för att dela med sig av sina tankar, bilder och annat ökar konstant och dÀr ser jag ingen förÀndring i sikte mer Àn att vi möjligtvis hittar andra platser i takt med att nya sajter lanseras och gamla ratas.

Det som Ă€r intressant nĂ€r man pratar om anvĂ€ndargenererat innehĂ„ll Ă€r att ”den fysiska mottagaren” av innehĂ„llet, det vill sĂ€ga köp- och sĂ€ljsajten, communityn etc, har fĂ„tt nĂ„got gratis som denne sedan försöker förĂ€dla pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sĂ„ att det fĂ„r ett vĂ€rde. FörĂ€dlingen kan handla om att kategorisera innehĂ„llet, paketera om det, rensa bort sĂ„dant som inte bör vara dĂ€r pĂ„ grund av lagliga aspekter eller lĂ€mplighet för att nĂ€mna nĂ„gra exempel.

Hur mycket Àr dÄ anvÀndargenererat innehÄll dÄ vÀrt? Ja, det beror förstÄs pÄ innehÄllet, men det Àr knappast ett svar som varken du eller jag nöjer oss med. Men för att ta ett exempel: Google köpte tidigt i höstas restaurangguiden Zagat för 125 miljoner dollar. VarumÀrket Zagat har funnits lÀnge och det Àr starkt, men allt innehÄll som byggt upp varumÀrket har kommit in till företaget gratis. Zagat anses vara ytterst pÄlitliga nÀr det kommer till om en restaurang Àr vÀrd ett besök eller ej. Anledningen till det Àr att de recensioner som du och jag skriver pÄ Zagat granskas och bearbetas. Utan denna typ av granskning skulle kvaliteten pÄ innehÄllet och dÀrmed förtroendet för sajten snabbt sjunka. VÀrderingen av Zagat skulle nÀrma sig noll!

Även för Svenska bolag finns det en enorm potential att skapa stora vĂ€rden med anvĂ€ndargenererat material. FörutsĂ€ttningen Ă€r att företagen lyckas övertyga sina kunder om att de har kontroll över det kvaliteten pĂ„ materialet. Företagen mĂ„ste ocksĂ„ hĂ„lla sina sajter fria frĂ„n bedrĂ€gerier, spam, virus och annat som vi som anvĂ€ndare vill vara utan. Svenska företag behöver ocksĂ„ tĂ€nka i lite nya banor, inspireras av varandra och kanske dĂ„ skapas helt nya och ovĂ€ntade affĂ€rsmöjligheter. Men det krĂ€vs ocksĂ„ att det finns nĂ„gon som tar ansvar för potentialen och utvecklingen. Kanske han eller hon kan anvĂ€nda samma titel som Schibsteds Schweiziska köp & sĂ€ljsite - kolla in bilden!

/Martin

Head of Customer Happiness

Head of Customer Happiness!

Ledningsgruppen nÄr nya höjder

fredag, november 25th, 2011

För nÄgra mÄnader sedan fattade vi ett viktigt beslut i ledningsgruppen!

Vi bestÀmde oss för att i samband med vÄra mÄnatliga möten alltid genomföra nÄgon form av fysisk aktivitet tillsammans.

Att slösa med ledningsgruppens dyrbara tid pÄ det sÀttet - kan det vara lönsamt? Jag Àr stenhÄrt övertygad om att det Àr vÀrt varenda minut, lÄt mig förklara varför!

Det lÄngsiktiga perspektivet  - om vi rör pÄ oss regelbundet sÄ bÄde presterar och mÄr vi bÀttre  pÄ jobbet och hemma.  Det kortsiktiga - fysisk anstrÀngning syresÀtter blodet och dÀrmed hjÀrnan och vi tÀnker bÀttre. Det pÄverkar kvaliteten pÄ diskussionerna i mötet och de beslut som vi fattar.

Ur ett individuellt perspektiv - vi stimulerar och uppmuntrar individen att hÄlla sig i form. Och för gruppen - vi trÀnar tillsammans!

För att inte tala om signaleffekten för resten av företaget - om ledningsgruppen prioriterar trÀning sÄ kommer det att smitta av sig pÄ mÄnga fler medarbetare i organisationen.

Dagens ledningsgruppmöte var inget undantag. PÄ agendan stod inomhusklÀttring i en klÀtterhall i nÀrheten av kontoret.  Under nÄgon timme mitt pÄ dagen fick vi utmana oss sjÀlva, öka pulsen och svettas tillsammans. PÄ köpet fick vi bÀttre beslut frÄn en bÀttre presterande ledningsgrupp vilket, pÄ lite sikt, tveklöst kommer att ge oss ett bÀttre företag.

Snacka om vÀl anvÀnd tid!

God natt

/Martin

LÀs artikeln om min kollega Cecilia pÄ vÄrt Malaysia-kontor

torsdag, november 24th, 2011

Idag pÄ IT24 Àr det en artikel om min kollega Cecilia Carlsson. Cecilia Àr chef över vÄrt kontor i Kuala Lumpur och har jobbat hos oss sedan 2009 dÄ hon började inom kundservice pÄ Malta. Vilken karriÀr!

Jag tycker sÄklart det Àr kul att duktiga personer hos oss uppmÀrksammas. Som VD kÀnns det ocksÄ tryggt att se vilken ambition som finns i företaget, sÀrskilt med tanke pÄ att jag idag sitter i möte med mitt Executive Management team och sÀtter vÄra mÄl för de kommande tre Ären.

LÀs hela artikeln om Cecilia Carlsson hÀr: http://www.it24.idg.se/2.2275/1.418102/cecilia-basar-for-besedo-i-malaysia

/Martin

Fira framgÄngarna!

torsdag, november 24th, 2011

IgÄr firade vi att vi skrivit pÄ ett nytt kontrakt med en av vÄra kunder. Vi drack ett litet glas champagne och gratulerade de personer som arbetat med kunden för att fördjupa relationen.

Ett litet glas champagne - men med stor betydelse! Jag tror nÀmligen att det Àr fantastiskt viktigt för en organisation att fira sina segrar - stora som smÄ. NÀr vi firar vÄra framgÄngar kÀnner vi att vi Àr del av ett vinnande team - det vill alla vara. Vi tvingar ocksÄ oss sjÀlva att reflektera och relatera till hur det var innan och pÄ det sÀttet se att vi faktiskt rör oss framÄt. Utan att stanna upp och jÀmföra  dÄ med nu Àr det lÀtt att vi missar att vi faktiskt har utvecklats, som organisation eller som individer.

Sensmoralen: Drick champagne oftare!

Om ett par timmar har jag möte med mitt Executive Management Team. Vi ska besluta om bolagets mĂ„l och strategier för de kommande tre Ă„ren. KĂ€nner mig förvĂ€ntansfull, men ocksĂ„ lite spĂ€nd inför dagens viktiga diskussioner och beslut. En sak kĂ€nner jag mig dock inte osĂ€ker pÄ .vi kommer att fira mĂ„nga segrar - stora som smĂ„ - under 2012!

/Martin

BedrĂ€gerier – hotet mot onlineaffĂ€ren

onsdag, november 23rd, 2011

IgÄr lÀste jag en intressant rapport om globala hot och bedrÀgerier pÄ internet. I rapporten frÄn AIM Group (som Àr ett bolag som löpande gör rapporter kring e-handel och andra internetbaserade verksamheter) har mer Àn 20 internetbolag, frÀmst köp- och sÀljsajter, intervjuats om hur de hanterar bedrÀgerier pÄ internet. Det var intressant att fÄ lite insikt i hur dessa företag arbetar dels med sitt innehÄll och dels för att minska risken för bedrÀgerier pÄ sina sajter.

HÀr Àr nÄgra av rapportens slutsatser:

  • NĂ€stan alla företag i rapporten uppger att de har nĂ„gon typ av system som innebĂ€r att de fĂ„ngar upp misstĂ€nka e-postadresser, konton och IP-adresser nĂ€r deras anvĂ€ndare/kunder lĂ€gger upp annonser. Dessa system gör det ocksĂ„ möjligt för anvĂ€ndare att rapportera om aktiviteter verkar misstĂ€nkta.
  • Alla företag tycker att de Ă€r bra pĂ„ att hĂ„lla bedrĂ€gerier borta frĂ„n sina sajter. Samtidigt erkĂ€nner de det gĂ„r fort i den vĂ€rlden och att bedrĂ€gerierna kan byta skepnad över natten.
  • NĂ€stan alla sĂ€ger att de kommer att lĂ€gga mer pengar pĂ„ att förebygga bedrĂ€gerier under nĂ€sta Ă„r Ă€n vad de har gjort i Ă„r och bolagen vill ocksĂ„ automatisera en Ă€nnu större del av sitt arbete med att övervaka och hantera bedrĂ€gerier.
  • Finansiella stölder Ă€r vanligast, det vill sĂ€ga att köparen betalar för nĂ„got han eller hon inte fĂ„r. Husdjur och elektronik Ă€r tvĂ„ omrĂ„den dĂ€r det förekommer en hel del fusk.
  • NĂ€r det gĂ€ller hur mycket bedrĂ€gerier som förekommer pĂ„ bolagens sajter, sĂ„ varierar det mycket. FrĂ„n mindre Ă€n 1 procent upp till 30 procent av det av de annonser som finns pĂ„ deras sajter uppges vara falska annonser. Men bolagen lyckas ocksĂ„ stoppa mĂ„nga annonser, mellan 25 och 60 procent av totala antalet annonser som skickas in uppges vara falska.
  • Omkring hĂ€lften av de som har svarat pĂ„ AIM Groups undersökning sĂ€ger att de bekĂ€mpar bedrĂ€geri frĂ„n bĂ„de köpar - och sĂ€ljarsidan.
  • Det rĂ„der tvĂ„ lĂ€ger bland de tillfrĂ„gade företagen, dĂ€r det ena lĂ€gret sĂ€ger att samarbete med konkurrenter för att stoppa bedrĂ€gerier Ă€r sjĂ€lvklart medan den andra sidan menar att man inte gör det eftersom kunskapen ger konkurrensfördelar jĂ€mfört med konkurrenterna.

Vad tycker dÄ jag om ovan?
Först, sÄ tycker jag att det Àr det Àr nÀstan lite skrÀmmande att inte alla tillfrÄgade företag har ett system för att kontrollera e-postadresser och IP-nummer, men det Àr ocksÄ det som förklarar den stora skillnaden i bedrÀgerinivÄer pÄ sajterna. Det Àr en relativt simpel grej att införa och det stoppar en stor del av alla mindre sofistikerade bedrÀgeriförsök. Ska man göra det bra sÄ lÀgger man förstÄs pÄ ytterligare lager som reagerar pÄ olika ord och ordkombinationer. Ska man göra det riktigt bra mÄste man dessutom lÀgga till ett lager manuell bearbetning dÀr man granskar bilder och kombinationen av bilder och text.

Den andra grejen som jag tyckte var riktigt intressant Àr det hÀr med samarbete mellan företagen. En del av företagen i undersökningen har fattat vad det handlar om. Det gÄr inte att vinna kriget mot bedrÀgerier sjÀlv och det gÄr inte att ligga steget före hela tiden om man inte lÀr av varandra och utbyter erfarenheten.

Besedo har en rad kunder inom olika branscher pÄ olika marknader och det Àr uppenbart att det gör att vi kan vara effektivare i att stoppa bedrÀgerier Àn vad vÄra kunder sjÀlva kan vara. Anledningen Àr att vi delar den kunskap vi förvÀrvar mellan vÄra uppdrag. Inom onlineindustrin Àr bedrÀgerierna vÄr vÀrsta fiende och alla tjÀnar pÄ att det minskar, för först dÄ vÄgar de mer ovana onlinekonsumenterna ge sig ut och handla pÄ internet!

/Martin