Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » 2010» november

Archive for november, 2010

Hej och tack för den hÀr veckan!

fredag, november 19th, 2010

Nu har jag lÀmnat stan och krupit upp i soffan framför gjutjÀrnskaminen. Dags att sÀga Hej och tack för denna gÄng. Det har varit roligt att blogga, men pust det tar tid.

Om du vill prata med mig eller blivit nyfiken pÄ vad jag gör mer om dagarna Àr du vÀlkommen att följa mig pÄ Twitter: http://www.twitter.com/PiaFlodquist

Är du nyfiken pĂ„ Metamatrix, hittar du vĂ„r företagspresentation pĂ„ Slideshare. http://www.slideshare.net/MetamatrixSweden/fretagspresentation-4459460 .

Nu Àr det dags för helg!

HÀlsningar frÄn Pia

Mitt lilla hus i vinterskrud ...

Mitt lilla hus i vinterskrud ...

AffĂ€rsfokus – skĂ€rpning Computer Sweden – det hĂ€r Ă€r affĂ€rsfokus

fredag, november 19th, 2010

Jag tycker det Àr lite mÀrkligt att en sida i Computer Sweden med rubriken AffÀrsfokus kan handla sÄ lite om just det. Jag sitter och blÀddrar i CS frÄn 16 november och en artikel dÀr Accentures expert pÄ sociala medier Kelly Dempski berÀttar om de 5 stegen för att lÀra sig de sociala koderna .

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.353210/fem-steg–lar-dig-de-sociala-koderna

Det finns en hel del i artikeln att ta till sig men inte sjutton handlar det om affÀrsfokus.

I korthet sÀger artikeln att det finns fördelar med att anvÀnda sig av sociala medier om man kan konsten att utnyttja nÀtverkseffekterna och det faktum att en person hellre lyssnar pÄ en annan person nÀr det gÀller rÄd och tips inför ett köp Àn ett reklambudskap. Och sÄ Àr det.

Vidare sĂ€gs att allt inte gĂ„r att sĂ€lja i sociala medier. Och det Ă€r ocksĂ„ sant, sociala medier fungerar sĂ€llan som sĂ€ljkanal, men visst finns det undantag – Dell till exempel har outlet pĂ„ Twitter. Lysande! http://twitter.com/DellOutlet .

Vikten att mÀta diskuteras vagt i artikeln och Àven att det Àr viktigt vem i företaget som gör vad. So far so good. Inget av detta Àr fel. Men inte sjutton Àr det affÀrsfokus.

AffÀrsfokus handlar om kÀrnverksamhet och affÀrsplaner
AffÀrsfokus för mig mÄste ha kÀrnverksamheten och affÀrsplanen i centrum. Sen spelar det ingen roll om det Àr en it-strategi, kommunikationsstrategi eller strategi för sociala medier man diskuterar.

Jag tycker man ska bygga upp strategier för sociala medier utifrĂ„n verksamhetsmĂ„l och kommunikationsstrategi. Eller Ă€nnu hellre se det som en helhet. Gör en strategi för företagets/organisationens webbnĂ€rvaro. DĂ€r kan sociala medier vara en del men behöver inte vara det – sociala medier Ă€r inte lösningen för allt och alla.

7 punkter för innehÄll i en strategi för webbnÀrvaro
I en strategi för webbnÀrvaro tycker jag man bland annat ska ta upp:

  1. NulĂ€gesdefinition – var man stĂ„r idag, vad fungerar inte, vad mĂ„ste vi Ă€ndra pĂ„? ProblemomrĂ„den?
  2. Övergripande mĂ„lsĂ€ttning – koppling till verksamhetsmĂ„l, kommunikationsmĂ„l, mĂ„l för olika kanaler, webbens roll i företaget och gentemot andra kanaler
  3. MÄlgrupperna och anvÀndarnas behov. Vilka Àr de, vilka behov och var hÀnger de pÄ webben mm.
  4. MĂ„len – kortsiktiga och lĂ„ngsiktiga, mĂ€tbara.
  5. InnehÄllet och hur det kopplar till mÄlgruppernas behov, verksamhetsmÄl och varumÀrke.
  6. VarumÀrkesdiskussion
  7. Organisation och löpande förvaltning av system – Ă€garskap, roller i organisationen, arbetsordning, bevakning mm.

Strategin bör ocksÄ brytas ned i mer konkreta handlingsplaner för de som ska utföra uppgifterna. Sen kan det vara idé att mer konkret ta fram en strategi för sociala medier om strategi-arbetet visat att det Àr sociala medier man bör satsa pÄ.

Metamatrix nÀrvarotrappa i 4 steg
Förutom strategin brukar vi pĂ„ Metamatrix utgĂ„ ifrĂ„n nĂ€rvarotrappan – en steg-för-steg-metod som sakta bygger upp företagets eller organisationens nĂ€rvaro i sociala medier.

Det olika stegen i nÀrvarotrappan Àr:

  • Lyssna
    Följ det som sÀgs om företaget. SammanstÀll, analysera, hur tÀnker mÀnniskor, vilka sökord anvÀnder de, hitta nyckelord, leta efter mÄlgrupperna.
  • Delta
    Börja sjÀlv delta i debatten och diskussionerna. Börja föra en dialog med mÄlgrupperna. Kommentera bloggar och kanske skapa dina egna grupper pÄ stÀllen dÀr mÄlgrupperna befinner sig.
  • Bidra
    Börja med att dela med dig av ditt eget material utefter mÄlgruppernas behov. SÀtt Creative Common licens pÄ innehÄllet sÄ att andra kan anvÀnda det.
  • PĂ„verka
    Kanalisera dina mÄlgruppers engagemang och lÄt dem producera innehÄll. Lev och verka pÄ nÀtet, Àven utanför din egen sajt.

Det kallar jag affÀrsfokus!

NÀr tvÄ informationsstrukturer blir en

torsdag, november 18th, 2010

Imorse plastade jag och Max Walter in oss i ett mötesrum för att fÄ ihop informationsstrukturen till FTF:s nya webbplats. TvÄ kortsorteringar skulle resultera i en struktur. Inte helt lÀtt.

PÄ vÀggarna klistrade vi upp önskemÄl och behov frÄn fokusgrupper, funktionslistor, prioriteringar, kortsorteringarna, mÄlbild och mÄlformuleringar.

Rakt fram pĂ„ bilden syns medlemmarnas sortering. Till höger i bild syns den tomma plasten som sĂ„ smĂ„ningom ska fyllas med korten pĂ„ bordet. Mmmm mĂ„nga kort blir det …

Inför kortsorteringen pÄ Metamatrix kontor.

Inför kortsorteringen pÄ Metamatrix kontor.

Sen var det bara att sĂ€tta igĂ„ng och jobba. Strategin blev överblick, likheter, standard, magkĂ€nsla, papperskorg och ”vad gör vi av det hĂ€r dĂ„?”. UngefĂ€r i den ordningen, tror jag.

Max Walter försöker fÄ överblick. Letar likheter kanske?

Max Walter försöker fÄ överblick. Letar likheter kanske?

Ibland kĂ€ndes det som om vi aldrig skulle fĂ„ ihop det och helt plötsligt lossnade det och strukturen vĂ€xte sakta med sĂ€kert fram pĂ„ vĂ€ggen. Jag mĂ„ste sĂ€ga det igen 
 Jag <3 post-it-lim. Vilken uppfinning.

SÄ dÄ sÀtter vi igÄng dÄ. Jag till vÀnster och Max till höger. Tack Frida Hallén för fotograferandet.

SÄ dÄ sÀtter vi igÄng dÄ. Jag till vÀnster och Max till höger. Tack Frida Hallén för fotograferandet.

Bra jobbat Max!

Imorgon ska Max dokumentera det hela in i X-mind och sen ska strukturen testas och revideras innan det presenteras för FTF. Men det hinner vi inte göra den hÀr veckan.

Idag informationsstruktur

torsdag, november 18th, 2010

Idag ska jag vika hela dagen Ät informationsstrukturen pÄ FTF:s kommande webbplats. Förra veckan hade vi en kortsortering i FTF:s lokaler pÄ Kammakargatan i Stockholm. 200 innehÄllskort som delades in i grupper och sorterades in under rubriker som till slut fick en plats i en kommande struktur pÄ webbplatsen. Heja heja! Otroligt bra jobbat av bÄde av medlemmar och förtroendevalda hos FTF.

Kortsortering Àr en metod för att undersöka hur anvÀndare grupperar innehÄll för olika typer av IT-system, i det hÀr fallet en extern webbplats men metoden funkar precis lika bra för ett intranÀt till exempel. Under kortsorteringen fÄr testpersoner gruppera ett antal innehÄllskort efter hur de tycker att informationen hör ihop. Sen ber man dem att sÀtta rubriker pÄ grupperna och eventuellt dela in dem i undergrupper. Resultatet frÄn en kortsortering anvÀnds sen som stöd för att skapa webbplatsens informationsstruktur och organisera innehÄllet i menyerna.

SÄ hÀr sÄg det ut vid förra veckans kortsortering. Riktar ett jÀttetack till Anna Forslin pÄ FTF som tagit bilderna.
Tidigt under kortsorteringen försöker de fortfarande hitta röda trÄdar och se mönster.

NĂ€rmast i bild frĂ„n frĂ„n vĂ€nster: Andreas Berggren, Åsa Jansson, Tobias Larsson, Erika Andersson

NĂ€rmast i bild frĂ„n frĂ„n vĂ€nster: Andreas Berggren, Åsa Jansson, Tobias Larsson, Erika Andersson (förtroendevalda FTF)

HÀr börjar strukturen ta form. För att fÄ plats och fÄ överblick Àr det bra att sÀtta upp lapparna pÄ stora plastark. Jag Àlskar post-it-lim <3
FrÄn vÀnster Max Walter (Metamatrix), Fredrik Lundin och Jenny Davidsson, medlemmar i FTF.
FrÄn vÀnster Max Walter (Metamatrix), Fredrik Lundin och Jenny Davidsson, medlemmar i FTF.
Snart klara. Bara nÄgra fÄ rubriker kvar.

FrĂ„n vĂ€nster: Andreas Berggren, Åsa Jansson (förtroendevalda FTF) Ă„ssĂ„ jag dĂ„ Pia Flodquist gömd bakom.

FrĂ„n vĂ€nster: Andreas Berggren, Åsa Jansson (förtroendevalda FTF) Ă„ssĂ„ jag dĂ„ Pia Flodquist gömd bakom.

Vi hade tvÄ grupper som sorterade korten vilket osökt leder mig in till dagens arbetsuppgift. NÀr tvÄ strukturer blir en.

Strategier och SMARTA mÄl

onsdag, november 17th, 2010

Det man inte hinner göra pĂ„ dagen fĂ„r man göra pĂ„ kvĂ€llen. SĂ„ 
 efter ett uppehĂ„ll för hĂ€mta-barn-i-skolan-laga-mat-diska-lĂ€xor-tiden kommer ett inlĂ€gg kring tankar om mĂ„l och tips pĂ„ hur ni kan tĂ€nka för att lĂ€ttare sĂ€tta upp mĂ„l.

Efter lunch tidigare idag trĂ€ffade jag informationsansvariga pĂ„ FTF – facket för försĂ€kring och finans. De har sjĂ€lva pĂ„börjat arbetet med att formulera strategin vilket jag tycker Ă€r alldeles lysande eftersom det bĂ€ddar för att strategin verkligen anvĂ€nds och inte bara blir en pappersprodukt. SĂ„ i eftermiddags satt vi tillsammans och formulerade mĂ„lbild och mĂ„l för deras kommande webbplats utifrĂ„n en workshop vi hade för en vecka sen tillsammans med förbundsstyrelsen.

MÄlformuleringar visar riktning för innehÄll och funktioner
MĂ„lformuleringen Ă€r en viktig del i det strategiska arbetet eftersom det ger en riktning för sĂ„vĂ€l innehĂ„ll som funktionalitet. För att mĂ„lformuleringen ska bli meningsfull krĂ€vs att mĂ„len sĂ€tts bĂ„de pĂ„ lĂ„ng och kort sikt samt att de Ă€r mĂ€tbara, och att man i förvĂ€g har en idĂ© om hur mĂ€tningen ska gĂ„ till. Skriver man inte det i strategin faller mĂ€tningen i glömska och dĂ„ faller Ă€ven hela idĂ©n med mĂ„lformulering. Varför formulera mĂ„l om ingen bryr sig att undersöka om man nĂ„r upp till dem? Hm 
 sĂ„ …

En metod/verktyg för mÄlformuleringen Àr att formulera SMARTa mÄl. Kort innebÀr det att mÄlen ska vara:

  • Specifika – försök att vara konkret och undvik diffusa fluff-fluff-ord.
  • MĂ€tbara – skriv i strategin hur mĂ„let ska mĂ€tas. Glöm inte att sĂ€tta ut ett relevant mĂ„tt i procent eller antal mm.
  • Accepterade – av alla i organisationen eller Ă„tminstone av dem som ska arbeta med att uppfylla mĂ„let. Annars kommer ingen att strĂ€va dit.
  • Realistiska – lĂ€gg inte ribban för högt. Det ska vara möjligt att nĂ„ mĂ„let.
  • Tidssatta – sĂ€tt gĂ€rna ut en tid nĂ€r mĂ„let ska vara uppnĂ„tt.

NĂ€r det gĂ€ller mĂ„lformuleringar ser man ocksĂ„ dĂ„ och dĂ„ att det pratas om effektmĂ„l och det syftar pĂ„ det resultatet som förvĂ€ntas komma nĂ€r mĂ„let uppfylls. Det Ă€r ganska vanligt att det handlar om kvalitetsmĂ„l eller lönsamhetsmĂ„l exempelvis vilken ROI (Return On Investment) organisationen ska fĂ„ tillbaka genom webbplatsen. Ökad försĂ€ljning kanske 
 DĂ„ kan det lĂ„ta sĂ„ hĂ€r: FörsĂ€ljningen via webbplatsen ska öka med tio procent under nĂ€rmaste halvĂ„ret.

Nu dags att fortsĂ€tta pusslandet – ungarna ska i sĂ€ng. Natti natti!

Offertarbete i det stora vita havet

onsdag, november 17th, 2010

HÀr Àr min arbetsplats. Ensam i det stora vita havet har jag pÄ förmiddagen suttit och lÀst in mig pÄ ett offertunderlag. Det Àr alltid lika roligt och spÀnnande med nya möjligheter och fÄ chansen att vara med och pitcha pÄ nya projekt.

I just det hĂ€r fallet har kunden tĂ€nkt till ordentligt innan vilket naturligtvis gör jobbet Ă€nnu mer intressant. Det visar pĂ„ ett engagemang och kunnande hos kunden vilket bĂ€ddar för ett bra samarbete – om vi fĂ„r jobbet. HĂ„ll tummarna för mig nĂ„n gĂ„ng i nĂ€sta vecka :)

Det stora vita havet pÄ Metamatrix

Det stora vita havet pÄ Metamatrix

Nu börjar nÄgra kolleger droppa in efter kundmöten pÄ förmiddagen. NÄgra har varit och presenterat ett designförslag hos en kund och nÄgra har tagit hem ett nytt jobb. Pling i klockan!

Under eftermiddagen blir det mÄlformulering och strategiarbete tillsammans med informationsansvariga hos en fackförbundskund.

Dags för sushi-lunch!

WebbenkÀter Àr inte svaret pÄ allt

tisdag, november 16th, 2010

Idag har jag pÄbörjat en analys av en webbenkÀt Ät en kund som vi lagt ut i samband med en förstudie och behovsanalys. Jag sitter ofta och diskuterar med vÄra kunder om fördelar och nackdelar med webbenkÀter och deras tillförlitlighet. Att lÀgga ut en enkÀt kan vara en billig genvÀg till nÄn slags idé om vad anvÀndarna tycker och har för behov, men det Àr en genvÀg och ingenting annat. En enkÀt kommer aldrig att ge dig hela sanningen.

Jag tycker det Ă€r svĂ„rt med enkĂ€ter. Ofta vill kunden greppa om alldeles för mycket, vilket gör att den som ska svara pĂ„ enkĂ€ten tröttnar och hoppar av efter halva enkĂ€ten. DĂ„ Ă€r det viktigt att fundera över syftet med frĂ„gorna. StĂ€ll dig frĂ„gan vad du absolut mĂ„ste fĂ„ veta genom enkĂ€ten och frĂ„ga enbart om det. Strunta i alla ”nice-to-know-frĂ„gorna”.

Kvalitativa data Àr svÄrt att fÄnga med en kvantitativ metod
Ett annat misstag Ă€r att försöka fĂ„nga kvalitativa data med en kvantitativ metod. Min erfarenhet Ă€r att det gör resultatet svĂ„rtolkat och du kommer att stĂ„ kvar med mĂ„nga ”Varför?” och ”Hur dĂ„?” i huvudet nĂ€r enkĂ€ten Ă€r klar. Det Ă€r dessutom omöjligt att veta hur olika mĂ€nniskor graderar exempelvis nöjdhet eller anvĂ€ndbarhet pĂ„ en femgradig skala mellan ” Inte nöjd – mycket nöjd”.  NĂ€r jag svarar pĂ„ enkĂ€ter anvĂ€nder jag nĂ€stan aldrig de yttersta alternativen utan jag hĂ„ller mig sisĂ„dĂ€r lagom i mitten. Och sĂ€kert Ă€r det fler Ă€n jag som tĂ€nker sĂ„.

NÀr det gÀller sÄna hÀr mjuka frÄgor kring anvÀndandet av en webb förordar jag alltid andra kvalitativa metoder för att ta reda pÄ besökarnas behov eller hur anvÀndbar webbplatsen Àr; fokusgrupper, djupintervjuer eller anvÀndningstester tror jag i lÀngden Àr mer vÀl investerade pengar.

Men jag ska inte svÀrta ner webbenkÀter. De kan vara jÀttebra sÄ lÀnge man Àr medveten om fördelarna och nackdelarna. Det en bra metod för att fÄnga exempelvis besökarnas troliga önskemÄl om ny funktionalitet eller demografiska data som du inte alltid kan fÄnga genom en analys av webbstatistiken.

EnkÀt för löpande utvÀrdering
LÀste i boken Web Analytics 2.0 av Avinash Kaushik om löpande utvÀrdering pÄ webbplatser med hjÀlp av en webbenkÀt och tre frÄgor.

Kort gÄr metoden ut pÄ att lÀgga ut tre frÄgor som besökarna fÄr svara pÄ:

  • What is the purpose of your visit to our website today?
  • Were you able to complete your task today?
  • If you were not able to complete your task today, why not?

LÀs mer pÄ Kaushik egna webbplats: http://www.kaushik.net/avinash/2008/03/4q-the-best-online-survey-for-a-website-yours-free.html

Jag har inte testat metoden sjÀlv men tror att den fungerar utmÀrkt för löpande utvÀrdering och analys av en webbplats. För det Àr ju sÄ med webbanalys. Det Àr nÄgot jag tycker man ska göra löpande som en del i förvaltningen, inte som enstaka nedslag dÄ och dÄ.

Jag lyssnar gÀrna om nÄgon av er har testat eller har erfarenhet av att löpande utvÀrdera med hjÀlp av enkÀter av den hÀr slaget.

EnkĂ€ten jag nu sitter med i knĂ€t handlar om önskemĂ„l om funktionalitet kring bibliotekstjĂ€nster pĂ„ nĂ€tet. Den kommer att ge oss ett hum om behov och idĂ©er kring framtida funktionalitet men ”Hur?” skvalpar kvar i huvudet, men det hoppas jag kunna grotta i under fokusgrupperna.

Interna microbloggar - mer samarbete och mindre mejl

tisdag, november 16th, 2010

Nu har jag jobbat hemma under förmiddagen och det Àr strax dags att Äka in till kontoret. NÀr mÄndagen gÄtt Àr det som om Metamatrix-medarbetarna upplöses i bestÄndsdelar. NÀstan i alla fall. En del sitter kvar pÄ kontoret, en del jobbar hemifrÄn  och andra far ivÀg till kunder. För att hÄlla ihop oss anvÀnder vi Yammer som intern kommunikationskanal.

Yammer Ă€r ett internt microbloggsystem – som Twitter ungefĂ€r fast inom företaget. Vi anvĂ€nder det för att tala om var vi Ă€r, vad vi gör, för att be om hjĂ€lp, snabba frĂ„gor och svar rĂ€tt ut i luften, tips pĂ„ artiklar och trender – allt det som gör att vi hĂ„ller ihop som företag. SjĂ€lvklart slinker det med sociala uppdateringar, vĂ€rdelöst vetande och musiktips. Jag gillar det, det blir som ett socialt kitt som stĂ€rker företagskulturen.

Den största fördelen Ă€r att jag nĂ„r Yammer överallt - i telefonen eller i webblĂ€saren – annars skulle det ju inte funka. :) PĂ„ nĂ€tet finns mĂ„nga historier om hur interna microbloggar smyger sig in pĂ„ företagen. Och jag hĂ„ller med mĂ„nga av artiklarna, det minskar mejlskörden, stĂ€rker företagskulturen och hĂ„ller ihop företaget. HĂ€r Ă€r till exempel en lĂ€svĂ€rd artikel frĂ„n Computer Sweden: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.286262/interna-mikrobloggar-ar-battre-an-twitter

Yammer Àr bara en av alla microbloggstjÀnster som finns. Det finns en rad andra verktyg som fungerar ungefÀr likadant.

NÄn som har testat och kan rekommendera nÄgot annat?

Projektlederi och strategilunch kring webbnÀrvaro

mÄndag, november 15th, 2010

MÄndagar Àr vikta för projektledning, organisering och administration. Jag erkÀnner, administration Àr inte min starkaste sida men jag förstÄr vikten av att göra det. SÄ jag stökar undan och hÄller god min hela dagen. Ja, jag inser att det Àr bra och nödvÀndigt att fÄ stenkoll pÄ projekten.

Först mĂ„ndagsmöte dĂ„ alla anstĂ€llda kort rapporterar om veckan – en form av speedmeeting. Sen projektledarmöten dĂ„ alla projekt gĂ„s igenom och nĂ€r projektlederidagen Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng brukar jag försöka samla alla interna projektmöten pĂ„ mĂ„ndagar. DĂ„ gĂ„r vi igenom veckans aktiviteter i de olika projekten. Till sist sĂ€tter jag ihop veckorapporter till kunderna sĂ„ de ocksĂ„ fĂ„r koll. Ordning och reda pĂ„ mĂ„ndagar. Pust!

Kul att diskutera egna strategier och inte andras
Idag höll jag och en kollega (Mattias Aspelund) dessutom en strategilunch för och med med alla anstĂ€llda för att diskutera hur vi som företag kan stĂ€rka vĂ„rt eget varumĂ€rke i sociala medier. Det blev ett jĂ€ttebra samtal kring vĂ„ra egna mĂ„l och mĂ„lgrupper (annars pratar vi bara om andras), om konsten att utnyttja nĂ€tverkseffekter, kanalval, innehĂ„ll, tips och tricks för sociala medier. Vi hamnade i resonemang kring hur man balanserar pĂ„ grĂ€nsen mellan att vara personlig men inte privat och vilka delar av yrkeslivet det kan vara vĂ€rt att lyfta fram och vad som kan vara intressant för vĂ„ra ”followers”. MĂ„nga kloka ord som nu resulterar i egna interna riktlinjer och en policy för sociala medier. Hm, inte en dag för sent 


MÄnga pÄ Metamatrix anvÀnder bland annat Twitter sen tidigare och nu hoppas jag att fler börjar, eller Äterupptar twittrandet.

Mig hittar ni pÄ http://www.twitter.com/PiaFlodquist och mÄnga av mina kollegor pÄ http://www.twitter.com/metamatrix/consultants

Ha ha, vi fick lussebullar till fikat idag. Tror faktiskt inte att jag Ă€tit det sĂ„ tidigt förut. Försökte hinna fota innan mina glupska kollegor kastade sig över fatet, men nĂ€ …

Passar ocksÄ pÄ att presentera nÄgra av mina bullÀtande twittrande kollegor, frÄn vÀnster: Mattias Aspelund @aspelund systemutvecklare, Andreas Bergström @andreasordell utvecklingsansvarig och Max Walter @maxwalter anvÀndbarhetskonsult.

Mattias Aspelund, Andreas Bergström och Max Walter

Mattias Aspelund, Andreas Bergström och Max Walter

Hej! Pia Flodquist hĂ€r …

mÄndag, november 15th, 2010

Hej allihop!

Pia Flodquist, webbstrateg Metamatrix

Pia Flodquist, webbstrateg Metamatrix

Den hĂ€r veckan Ă€r det mig ni ska fĂ„ följa, Pia Flodquist. Jag jobbar som webbstrateg och projektledare pĂ„ Metamatrix. Jag har jobbat med webb de senaste tolv-tretton Ă„ren – som redaktör, projektledare, webbansvarig, strateg med mera. Under den hĂ€r tiden har jag hunnit med att leda utvecklings- och förvaltningsprojekt bĂ„de som konsult och bestĂ€llare. Till största delen har jag arbetat inom ”organisations-Sverige” - hos myndigheter, organisationer, fackförbund och en stiftelse.

Fokus pÄ anvÀndarna
I jobbet som projektledare och strateg försöker jag ha nĂ„gon slags helhetssyn och ha fokus bĂ„de pĂ„ organisationens krav och pĂ„ anvĂ€ndarnas behov men utan att glömma bort redaktörernas arbete och förutsĂ€ttningar. Alla Ă€r inblandade i projekten och stĂ€ller krav bĂ„de pĂ„ utvecklingen och förvaltningen av en extern webbplats eller ett intranĂ€t och dĂ€rför tycker jag att alla Ă€r lika viktiga i projekten. Men allra viktigast Ă€r anvĂ€ndarna. Det Ă€r anvĂ€ndarna som ska utnyttja systemen och Ă€r inte de nöjda kommer de inte anvĂ€nda det – sĂ„ enkelt Ă€r det.

Men vem Àr Pia dÄ?
Som alla andra pusslar jag ihop min tid. Projektledare ena sekunden, mamma till tre barn (17, 14 och 10) nÀsta sekund och sen vÀnnerna, och sÄ mÄste jag fÄ tid över för mig sjÀlv. Det Àr viktigt. DÄ dansar jag egyptisk magdans eller överger Stockholm och sÀtter mig i bilen och Äker till mitt lilla 1800-talstorp pÄ den VÀstmanlÀndska landsbygden. VÀl dÀr gÄr jag i skogen, drÄsar i hÀngmattan eller tÀnder en brasa i gjutjÀrnskaminen och kurar skymning med goda vÀnner.

Om Metamatrix
I början av Ă„ret hamnade jag hos Metamatrix. Kort kan man sĂ€ga att vi Ă€r ett it-företag som utvecklar strategiska informationslösningar för företag och myndigheter med mĂ„nga informationsanvĂ€ndare. Det blir mĂ„nga stora intranĂ€t och externa webbplatser 
 sĂ„klart. Och att fĂ„ följa projekten frĂ„n idĂ©stadiet till fĂ€rdig lösning tycker jag Ă€r jĂ€tteroligt. Det Ă€r ju sĂ„ roligt att jobba med webb.

PÄ Metamatrix Àr vi ungefÀr 20 konsulter som jobbar och nÄgra av mina arbetskamrater kommer ni att fÄ trÀffa under veckan. Företaget har en omsÀttning pÄ 20 miljoner och vinsten ligger pÄ ungefÀr 10 procent.

Nu Àr det dags att rusa hem och laga mat till ungarna.