Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » 2010» oktober

Archive for oktober, 2010

Redan fredag…hur fort fĂ„r det gĂ„?

fredag, oktober 29th, 2010

Sista dagen idag för mig och jag har inte hunnit skriva sÄ mycket som jag hade planerat men sÄ Àr det ju med tid.

Börjar idag med ett citat som jag har fastnat för som Àr frÄn Leif Nilsson VD pÄ Göteborg & CO:

“Bara en medelmĂ„tta kan vara pĂ„ topp jĂ€mt”

En hÀrlig video om framtiden frÄn TED, men akta er man blir lÀtt TED narkoman om man tittar pÄ för mycket frÄn deras sida.
http://www.ted.com/talks/view/id/481 

Jag lĂ€ser vid sidan om mitt arbete tvĂ„ parallella utbildningar som jag tĂ€nkte berĂ€tta lite om. Den ena Ă€r en IHM Executive Update som heter “Digital och Socila AffĂ€rslogik” och handlar om sociala medier och hur dessa kopplas till företaget. LĂ€s mer pĂ„ IHMÂŽs hemsida http://www.ihm.se/academy/digital-och-social-affarslogik. Mycket intressant och lĂ€rorikt dĂ„ vi Ă€ven har grupparbete dĂ€r vi tar fram strategier för hur ett företag kan anvĂ€nda just alla sociala medier för att nĂ„ framgĂ„ng pĂ„ olika sĂ€tt.
Jag Ă€r sedan tidigare utbildad IHM Projektledare och kan rekommendera en IHM utbildning till alla som vill ligga i framkant och arbeta “skarpt” med det man lĂ€r sig redan under utbildningen.

Den andra utbildningen Ă€r BRGÂŽs ”Marknad för tillvĂ€xt” inom Expedition FramĂ„t dĂ€r Kontentan Ă€r medlemmar och hĂ„lls av konsult Magnus Lundin. HĂ€r diskuterar vi marknadsföring, varumĂ€rkesstartegier m.m och den Àr fantastiskt bra och lĂ€rorik. Vi Ă€r 10 deltagare frĂ„n helt olika företag inom olika branscher och lĂ€r oss vĂ€ldigt mycket av varann.

Jag kommer aldrig att sluta utbilda mig vidare och kommer alltid ha nytta av det jag lÀr mig inom mÄnga olika omrÄden och det Àr först nu nÀr jag blivit lite Àldre som jag verkligen uppskattar all ny kunskap och samtidigt törstar efter den nÀr jag inte lÀr mig nÄgot nytt. Jag tror att alla har nytta av utbildningar av olika slag för att just hÄlla igÄng hjÀrnan. Mycket av utbildning och kompetenshöjande verksamhet Àr ju just Kontentans affÀrsidé och dÀrför Àr det vÀldigt tillfredstÀllande att arbeta just hÀr.

Jag hoppas vi hörs i framtiden och om du Àr intresserad av att prova Kontentan i tryckt form eller som ljudbok direkt i din iPhone sÄ hör av dig till mig sÄ skall jag ge dig ett erbjudande du inte kan motstÄ. niklas.eklof@kontentan.se eller 031-335 23 82.

 

Tack för att ni har varit med och lÀst under denna vecka, vi ses och hörs.

Trevlig helg!

//Niklas

London och Webbutveckling

torsdag, oktober 28th, 2010

Hej,

Sorry för den lite sporadiska uppdateringsfrekvensen hĂ€r. London Ă€r fortfarande lite mer tidskrĂ€vande Ă€n vad man tror och transporter och möten tar alltid minst 3 gĂ„nger lĂ€ngre dĂ€r Ă€n hemma i Sverige. Resan var dock lyckad och mĂ„len med den uppfyllda. VĂ€dret var kalas med sol och ca 15 grader sĂ„ att det alltid Ă€r grĂ„tt ocgh regnigt dĂ€r skriver inte jag under pĂ„. Utanför mitt kontorsfönster regnar det ett Göteborgskt oktoberregn…

WEBBUTVECKLING

Kontentan beslutade i mars att en ny webbplats skall tas fram för att göra det enklare, smidigare och mer tilltalande att besöka företaget pÄ webben. Detta projekt startade med en stor förstudie som gjorde av en extern konsult och sedan anvÀndes som underlag för upprÀttande av en kravspecifikation för den nya hemsidan.
Sex reklam/webbbyrÄer kontaktades och fick möjlighet att presentera sin lösning och sin design utifrÄn upsatta krav.  Alla byrÄer var mycket kreativa i sina presentationer, likasÄ i sina lösningsförslag och offerter.
DÀrefter upprÀttade jag ett klassificeringssystem dÀr olika parametrar gav olika poÀng och den byrÄn som fick högst poÀng utifrÄn systemet skulle tilldelas uppdraget.
Sould ReklambyrÄ i Göteborg fick höga poÀng och dÀrmed uppdraget som löper mellan augusti och december med en planerad lansering av Kontentans nya webbplats under december mÄnad.

Projektet ur bestÀllarsynpunkt Àr en helt fantastiskt resa att fÄ ta del av med olika möten angÄende design, funktionalitet, fokusgrupper, intervjuer, bildplanering etc. och jag hoppas att resultatet blir lika fantasktiskt och nÄgot Kontentan, Sould och inte minst jag kan vara mycket stolta över.

Nu skall jag Ă„ka hem till Calle och Pelle och spendera eftermiddagen tillsammans med dom under en filt i soffan och bara ta det lugnt.

Vi hörs imorgon och dÄ tÀnktre jag prata lite om  utbildningar.

//Niklas

SĂ„ var det ju detta med starka VarumĂ€rken….

tisdag, oktober 26th, 2010

Kontentan arbetar tillsammans med AppleŽs produkter dÄ dessa Àr fantastiska att lyssna pÄ Kontentan i, vi levererar paket med iPod Touch, iPhone 4 samt iPad. VÄr applikation för lyssning av sammanfattningar och ljudböcker gÄr att anvÀnda i alla ovanstÄende.

Det finns dock ett problem med AppleŽs produkter och det Àr att ALLA verkar vilja ha dem och alltid samtidigt och det fixar inte Apple riktigt vilket skapar en obalans. LÄnga leveranstider och i vissa fall sÄ slÀpps inte ens produkten i Sverige nÀr den finns i nÀstan hela övriga vÀrlden (lÀs iPad).

Vilken tillverkare klarar till exempel av att slÀppa en telefon med kÀnda mottagningsproblem som inte ÄtgÀrdas utan dÀr tillverkaren skickar ett gratis skal som skall minska detta och ÄndÄ skriker hela vÀrlden efter denna produkt? Inte mÄnga vill jag lova.

Efter att ha varit inköpsansvarig för AppleŽs produkter ett bra tag sÄ har jag inte bara börjat bli mer grÄhÄrig vid tinningarna utan Àven gÄtt alla extra mil för att vÄra kunder skall fÄ produkterna sÄ snabbt som möjligt. Hoppas nu bara att vÄra AndroidanvÀndande medlemmar blir lika nöjda nÀr den appen slÀpps för dÄ kan vi leverera hÄrdvara utan större problem.

Klippet jag vill visa för er idag har setts av över 9,7 miljoner mÀnniskor och argumenten i filmen Àr nÄgot jag kÀnner vÀl igen och mÄnga med mig. Titta och njut..

http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg 

//Niklas (i Köpenhamn för en liten stund)

GOT-COP-LHR, Check!

tisdag, oktober 26th, 2010

Good Morning,

Underbar morgon med kallt och klart vÀder. Allt gick smÀrtfritt och nu Àr incheckningen klar pÄ Landvetter med destination London.

AffĂ€rsmöte med en Apple Business Specialist klockan 15. Kan tyvĂ€rr inte avslöja vad som kommer att diskuteras men den som lever fĂ„r se… Följ gĂ€rna Kontentans frammarsch pĂ„ Facebook dĂ€r du hittar en “Gilla” sida samt en grupp, gĂ„ gĂ€rna med i bĂ„da. Vi kommer att hĂ„lla er uppdaterade dĂ€r med nya sammanfattningar, exklusiva förelĂ€sningar och sjĂ€lvklart erbjudanden. Kontentan har som mĂ„lsĂ€ttning att göra det enkelt för sina medlemmar och erbjuda en service och produkt i vĂ€rldsklass.

I december lanseras Kontentans nya webbplats och vÄr iPhone applikation lanserades i slutet av augusti och har blivit en succée. Att kommunicera med vÄra kunder och inte bara till dom Àr numera en sjÀlvklarhet. Att diffrentiera sig med service och produkter som gÄr lÄngt över det kunden förvÀntar sig Àr framtidens melodi och jag Àr stolt som fÄr arbeta i ett företag som Kontentan som tagit fasta pÄ dessa lite mjukare vÀrden.

Jag Äterkommer under dagen med mer tankar och en rapport frÄn Europas bÀsta huvudstad, London!

PS! KvĂ€llen igĂ„r blev kanon och jag Ă€r glad att Kontentan var pĂ„ plats dĂ„ temat var “KarriĂ€r, dĂ„ mĂ„nga fick upp ögonen för Kontentan och vĂ„ra fantastiska sammanfattningar och exklusiva förelĂ€sningar.

See ya!

Entreprenörs & Ledarskapsdagen 2010, Exklusivt för kvinnor

mÄndag, oktober 25th, 2010

God eftermiddag!

DĂ„ var vi Ă€ntligen pĂ„ plats pĂ„ Elite Park i Göteborg och montern Ă€r uppbyggd. KvĂ€llens tema Ă€r “KarriĂ€r” och mĂ„nga spĂ€nnande förelĂ€sningar har utlovats de 300 tjejer som Ă€r anmĂ€lda.

Kontentan deltager som utstĂ€llare med mĂ„let att synas och fĂ„ fler kvinnor i karriĂ€ren att skaffa det ”Hemliga vapen” som Kontentan Ă€r nĂ€r det gĂ€ller kompetens och utveckling inom vĂ„ra omrĂ„den. Vi erbjuder bra rabatt pĂ„ medlemskap samt Ă€ven en tĂ€vling dĂ€r nĂ„gon lycklig vinner ett medlemskap inklusive en iPod Touch sĂ„ sammanfattningarna och vĂ„ra Exklusiva förelĂ€sningar kan lyssnas pĂ„.

Deltagarna kommer att serveras mat och det kommer finnas tid för mingel bland utstĂ€llarna. FrĂ„n oss sĂ„ finns Jennie Sanvincenti Leyonberg och undertecknad pĂ„ plats, Jennie arbetar som sĂ€ljare pĂ„ Kontentan och Ă€r passande nog tjej…. Ingen baktanke alls (-;

Återkommer med lite mingelbilder och sammanfattning senare under kvĂ€llen.

Hörs snart//Niklas

Loggenbloggen med Niklas Eklöf

mÄndag, oktober 25th, 2010

Godmorgon frÄn VÀstkusten,

Denna vecka byter vi Ă„ter igen kust och tar oss tillbaka till Göteborg, nĂ€rmare bestĂ€mt till GĂ„rda i ett K-mĂ€rkt hus dĂ€r Kontentan Förlags AB har sitt kontor med utsikt över MölndalsĂ„n. Denna vecka kommer att bjuda pĂ„ variation vilket speglar min roll som Marknadsansvarig med Inköps och IT-ansvar. IkvĂ€ll kommer jag att blogga frĂ„n Entreprenörs och Ledarskapsdagen för kvinnor 2010 pĂ„ Elite Park dĂ€r vi Ă€r med som utstĂ€llare. Under tisdag och onsdag fĂ„r ni följa med mig till London pĂ„ en tjĂ€nsteresa. SpĂ€nn fast Er och njut………nu kör vi.

Min roll: Marknadsansvarig pÄ Kontentan Förlags AB
Mitt arbete: Ansvarar för all Marknadsföring, inköp av hÄrdvara och IT, webbprojekt, applikationer m.m.
Ålder: 36
Min familj: Calle 2,5 Är och Pelle 1,5 Är som bÄda Àr Parson Russell Terriers
Mina intressen: FallskÀrmshoppning, dykning, ny teknik, resor, mat och vin
Var jag bor: Mitt emot Operan i Göteborg
Min utbildning: IHM Projektledare, BA Business Administration (Marketing) Kingston University London
LĂ€ser: IHM Executive ”Digital & Social AffĂ€rslogik” Sociala Medier (kvĂ€llstid), Marknad för tillvĂ€xt, BRG Göteborg (kvĂ€llstid)
Mitt företag: Kontentan Àr ett kunskapsföretag som ger dig det viktigaste ur vÀrldens bÀsta managementlitteratur inom företagsledning, organisationsutveckling, marknadsföring/försÀljning och personlig utveckling. Vi erbjuder Àven Exklusiva förelÀsningar inlÀsta som ljudbok.

Varje 8-sidigt nummer sammanfattar, pÄ svenska, en bok som skulle ta flera timmar att ta sig igenom. Sammanfattningen lÀser du pÄ tjugo minuter. Du kan ocksÄ vÀlja att lyssna pÄ den, till exempel i bilen och via vÄr Iphone applikation. Utkommer med 2 nya sammanfattningar per mÄnad. Olika former av medlemskap beroende pÄ om du vill lÀsa, lyssna eller bÄde och.

Startade: 1994
OmsÀttning: 13 Mkr 2009
Antal anstÀllda: 13

Nu tackar jag för mig - mina tankar om tid

fredag, oktober 15th, 2010

TĂ€nk vad fort en vecka kan gĂ„….

Begreppet tid Ă€r egentligen vĂ€ldigt fascinerade. Den Ă€r alltid den samma men kan upplevas sĂ„ olika. VĂ€ntan pĂ„ ett beslut om en offert kan kĂ€nnas som en evighet, en vecka pĂ„ loggenbloggen gĂ„r snabbare Ă€n kvickt. Jag brukar ofta fundera pĂ„ begreppet tid. Hur anvĂ€nder vi den, vad gör vi med den och varför rĂ€cker den aldrig till? Som smĂ„barnsförĂ€lder blir dessa tankar Ă€n mer aktuella. Min dotter Ă€r snart tvĂ„ Ă„r, TVÅ ÅR. Jag kallas mig fortfarande “nybliven förĂ€lder”. Undra hur lĂ€nge man kan kalla sig det. En frĂ„ga om tid…

Jag vill avsluta med ett boktips “10 tankar om tid” av Bodil Jönsson. En lĂ€ttlĂ€st och mycket givande bok för alla oss som funderar över vart tiden egentligen tar vĂ€gen.

Tack för mig och hoppas inlÀggen varit givande!

/Kalle Blohm

Google förhandsvisar hemsidor i sökresultatet

fredag, oktober 15th, 2010

VÄrt huvudkontor ligger som bekant i Kalmar men en stor del av vÄra större finns i Stockholm, sÄ det blir en del resande. Om man bortser frÄn flyg sÄ Àr kommunikationerna till och frÄn Kalmar bedrövliga. Jag Àr sjÀlv en föresprÄkare av tÄg, men dÄ resan tar ca 5,5 timmar enkel sÄ tyvÀrr Àr det uteslutet.MEN nÀr man reser sÄ blir det en del dötid och dÄ har man Àntligen tid att kolla igenom relevanta bloggar om nyheter inom vÄr bransch.

I mitt spontana sökande hittade jag en bloggpost om att Google pÄ försök börjar visa en förhandsvisning av de aktuella hemsidorna i den organiska söklistan. Se nedan bild för ett exempel

Jag har försökt att söka bÄde google.com, google.co.uk, inloggad pÄ mitt googlekonto, utloggad frÄn mitt Google konto MEN jag fÄr inte fram nÄgot. Om man lÀser inlÀggen i artikeln sÄ Àr det fler som upplevt samma sak sÄ testet mÄste vara mycket begrÀnsat. Fördelen men denna funktion Àr att man som informationssökare snabbt kan fÄ en uppfattning om hemsidan, dvs avgöra om den faktiskt innehÄller det jag söker. Det Àr sÀkerligen fler med mig som irriteras över att hemsidor utan nÄgon som helst relevans finns högt upp i sökresultaten. Detta kan vara ett steg i rÀtt riktning.

Nu ska jag pÄ kundmöte, nytt inlÀgg blir pÄ lunchen

Allt börjar i sökresultatet - ta chansen att pÄverka!!

onsdag, oktober 13th, 2010

I dag har jag haft ett lÄngt telefonsamtal men en kund angÄende deras satsning pÄ marknadsföring pÄ Internet. Resultaten Àr bra men vi behöver förÀdla trafiken sÄ att effekten av synligheten blir bÀttre. Högre ROI med andar ord.

Idag har begreppet konvertering blivit ett riktigt “inneord” och det med all rĂ€tt. En internetstrategi börjar alltid med att fokusera pĂ„ vilken synlighet bör man efterstrĂ€va men nĂ€r vĂ€l trafiken börjar tillta gĂ€ller det att börja analysera. VAD gör besökaren och VAD gör den inte. I detta inlĂ€gg kommer jag fokusera pĂ„ den första möjligheten du har att pĂ„verka VEM din besökare blir, nĂ€mligen vilken information presenteras i sökresultaten nĂ€r nĂ„gon skriver en sökfrĂ„ga.

Exempel pÄ sökning spa hotell göteborg

Ovan visar ett lysande exempel pĂ„ hur descriptiontexten inte direkt lockar till ett besök. Först och frĂ€mst, nĂ€r jag ser “VĂ€lj bland mer Ă€n 1 Spa hotell” sĂ„ blir man inte direkt imponerad av deras utbud. Sedan sĂ„ utnyttjar man inte descriptiontexten till fullo. Men det viktigaste felet Ă€r helheten: den lockar inte till ett besök och den topp 10 synlighet som man arbetat till sig Ă€r tĂ€mligen vĂ€rdelös.

Exempel pÄ sökning weekend london

Exempel pÄ sökning weekend london

Ovan kan du se ett betydligt bÀttre exempel pÄ hur en descriptiontext kan anvÀndas MEN i min mening Àr den inte optimal. SÄ ving, ni kan bÀttre!

Jag blir dagligen förvÄnad över hur mÄnga som förbiser vikten av en riktigt bra, lockande och vÀlskriven descriptiontext. Speciellt inom omrÄden som pratar till en mÀnniskas kÀnslor (som ett spa faktisk gör). Jag vÀljer inte ett SPA utifrÄn rationella argument, utan nÀr jag blundar och kÀnner doften av frÀsch citrus, en mjuk morgonrock och lugn skön musik i mina öron dÄ har man mig pÄ kroken!

SjÀlvklart har du möjlighet att designa din descriptiontagg precis som du vill. Det Àr dock inte sÀkert att Google anvÀnder sig att just din fördefinierade text men chansen ökar! Om du inte definierar din descriptiontagg kommer Google sjÀlvmant plocka texter frÄn den aktuella hemsidan. Detta kan sjÀlvklart bli galet! Som jag pÄpekade tidigare, du har bara nÄgra sekunder pÄ dig att attrahera en intressent frÄn den organiska listan och dÄ mÄste varje liten detalj i utformningen vara exakt.

SÄ hÀr kommer mina tips för hur du kan skriva en bra descriptiontext

* Maximalt 160 tecken

* NÀr det Àr lÀmpligt, glöm inte att tala till kÀnslorna!

* Vad skriver din konkurrenter i sina texter. Finns det ett bÀttra budskap som kan förmedlas?

* Lyft fram aktuella erbjudanden ”Just nu, köp 2 par och fĂ„ det billigaste paret pĂ„ köpet!”

* SÀkerstÀll att dina sökbegrepp med synonymer finns med i texterna

* SÀkerstÀll att Titletaggen och Descriptiontexten jobbar med varandra eftersom Google alltid fetmarkerar sökbegreppen i bÄda dessa fÀlt

* Skriv med en uppmaning ”VĂ€lkommen in att fynda hos oss!”

* Lyft fram varumĂ€rken som hjĂ€lper kunden att kĂ€nna igen ditt utbud ”Nu ny vĂ„rkollektion frĂ„n Björn Borg och Frank Daddy”

Lycka till i arbetet och vi ses imorgon igen

P.s jag kan inte definiera descriptiontexten i detta inlÀgg sÄ ber om ursÀkt att den inte Àr perfekt D.s

GrundlÀggande SEO planering

tisdag, oktober 12th, 2010

Hej,

Nu gick dagen vÀldigt fort, och jag som tÀnkte skriva direkt efter lunch. Men dÄ inkorgen fÄtt ta emot över 65 mail idag sÄ blev det andra prioriteringar.

Förra veckan anordnade vi ett frukostseminarium kring sökmotoroptimering, vÀldigt lyckat. Men för varje gÄng vi trÀffar potentiella kunder sÄ blir det för mig mer uppenbart att den grundlÀggande strategin för att arbeta med SEO allt som oftast saknas. Det kan röra sig om riktigt duktiga marknadschefer som saknar kunskapen om hur man faktiskt jobbar med effektiv internetmarknadsföring. SEO har blivit betydligt mer uppmÀrksammat men kunskapen Àr fortfarande lÄg. Nedan finner ni en bra illustration som beskriver hur och vad man bör fokusera pÄ nÀr det gÀller att starta upp ett SEO-arbete.

1.) Skapa en bra grund med fokus pÄ textinnehÄll

Det kan lÄta enkelt och banalt men grunden till all framgÄng ligger i textinnehÄllet pÄ din hemsida. Google Àr en informationssökmotor som vill presentera bÀsta möjliga information för den som stÀller en sökfrÄga. SÄ, utan bra och unikt innehÄll blir synligheten aldrig bra. En viktig del Àr Àven att fÄ innehÄllet indexerat sÄ du bör sÀkerstÀlla att allt ditt innehÄll kan hittas av Google via en fysisk sitemap och Àven en sk. XML sitemap (endast för google). Ett smidigt sÀtt att kontrollera din indexering Àr att anvÀnda dig av kommandot site:www.domÀnadress.se. Du kommandot i googles sökfÀlt och alla dina indexerade sidor kommer bli synliga.

2.) FramhÀv sidan nyckelord

NÀr du skapar ditt unika innehÄll bör du först och frÀmst skapa det för en besökare! Glöm aldrig det. Men du bör Àven tÀnka pÄ vilka nyckelbegrepp du anvÀnder i dina texter och hur de placeras. För att inte ta upp för mycket plats i detta inlÀgg ber jag dig att kika pÄ vad Wikipedia skriver om sökmotoroptimering. En neutral kÀlla med mycket bra information.

3.) FÄ lÀnkar frÄn andra hemsidor

LÀnkar Àr en mycket viktig del i arbetet för att fÄ en bra organisk synlighet. Google ser pÄ lÀnkar som en rekommendation frÄn en hemsida till en annan. faktorer som pÄverkar Àr tex. VEM Àr avsÀndaren, HUR Àr lÀnken lagd och vilken information innehÄller lÀnken. Det Àr dÀrför viktigt att du inventerar dina lÀnkar i ditt nÀtverk. Delta i diskussioner pÄ olika forum, skapa en blogg dÀr du förmedlar din information till andra. Genom att visa och distribuera din information kommer du erhÄlla lÀnkar. Det tar tid, sÄ Àr det!

4.) Visa att webbplasten finns i sociala medier

Att lyckas via sociala medier Ă€r svĂ„rt eftersom det idag rĂ„der “information overload” sĂ„ det gĂ€ller att tĂ€nka annorlunda och lĂ€ra sig av de misstag som andra begĂ„tt. Till sociala medier rĂ€knas allt frĂ„n bloggar, twitter, facebook, communities, bloggsökmotorer etc. Listan kan göras lĂ„ng. Jag tycker att Simon SundĂ©n, en kollega i branschen, gör ett riktigt bra arbete inom social medier, sĂ„ kika in pĂ„ hans blogg för att lĂ€ra dig mer.

Slutligen, att erhÄlla en bra organisk synlighet Àr hÄrt arbete, speciellt om konkurrensen Àr hÄrd. MEN genom att börja i enlighet med ovan pyramid sÄ för man en bra struktur pÄ arbetet.