Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » 2009» oktober

Archive for oktober, 2009

Distanshandelsdagen i BorÄs

torsdag, oktober 29th, 2009

TÀnk vad fort den hÀr veckan har gÄtt?! Imorgon fredag och sÄ kallad halvdag, det skall bli skönt att glida ut frÄn Arken i Solna och kunna trÀna rejÀlt nÀr det fortfarande Àr ljust ute.

Idag kÀndes det lite lugnt pÄ jobbet, mÄnga hade tagit ledigt, men skall man leva upp till epitetet  e-handlarens bÀste vÀn fÄr man gno pÄ som vanligt (skratt).

En stor del av dagen har Àgnats till att planera in alla möten som skall Àga rum pÄ Distanshandelsdagen i BorÄs den 19 november. Förra Äret var riktigt bra med mÄnga sk Businesspartners som utstÀllare det  gjorde att man kunde nÀtverka rejÀlt. Konferensprogrammet ser inte sÄ pjÄkigt ut  det heller, bland annat Spotify, IKEA, TV4, www.bubbleroom.se med flera.

Har ni tid sÄ tycker jag det Àr vÀrt att Äka dit,

Det blev Ă€ven en en “gratislunch” pĂ„ Haga Forum idag, man tackar ödmjukast.

Mitt twittrande fortsĂ€tter i oförminskad skala och idag blev det telefonkontakt efter en förfrĂ„gan frĂ„n en webbyrĂ„.  Är fortfarande sĂ„ pass ny pĂ„ Twitter och blir lika fascinerad varje gĂ„ng det fungerar som mötesplats och inte bara en massa inlĂ€gg utan vi har  verkligen nytta av det.

Jaja gubben har tydligen vaknat lite tÀnker ni som har lÄng vana av sociala medier och jo jag har vÀl det.

Blev Àven intervjuad av en frilansjournalist om den kampanj vi har kört nÄgra veckor och kan Àrligt sÀga att jag Àr kanon nöjd , speciellt vÄr e-handelsguide pÄ www.posten.se har rönt jÀttestort intresse. Vad jag Àr mest stolt över Àr att vi hÀr  har gjort en totalkommunikativ kampanj alltsÄ inte bara en digitalreklamkampanj utan vi har  anvÀnt flera olika kanaler(bÄde digitala och fysiska) som har samverkat med varandra.

Är det nĂ„gon som har Ă„sikter om kampanjen sĂ„ hör gĂ€rna av er.

Tja sĂ„ mycket mer har vĂ€l inte hĂ€nt idag förutom att jag just satt igĂ„ng en “Sturebylevain”  jag har ocksĂ„ hĂ€ngt pĂ„ brödbakstrenden eller jag bakade  ganska mycket surdegsbröd innan hypen. Det finns Ă€ven en e-handlare som sĂ€ljer surdegsbröd pĂ„ abonnemang.

Bara att langa in i frysen om ni inte hinner baka och tills slut Àr hela frysen fylld av surdeg (jag har abonnerat sjÀlv . Allt gÄr att sÀlja via nÀtet!

GokvÀll.

Logistik för e-handlare i Göteborg

onsdag, oktober 28th, 2009

Idag var det tidig vÀckning för att flyga med 0700 planet till Göteborg, PÄ Bromma mötte jag upp Lars Iversen som Àr produktchef för MyPack (vÄr nordiska B-C pakettjÀnst).

I taxin in till Hotel Europa diskuterades livligt nyttan och vÀrdet med olika sorters marknadsföringskanaler för e-handlare  och vi kom till slutsatsen att en nystartad ehandlare med begrÀnsad budget mÄste jobba stenhÄrt med sökoptimering för att sedan gÄ vidare med nyhetsmail,  i slutet av taxiresan var vi rÀtt eniga om att vi borde prata mer om nyhetsbrevets vÀrde Lars har jobbat i telenor i tio Är och har stor erfarenhet av mailet som budskapsbÀrare. Det Àr Àven  ett förhÄllandevis billigt marknadsföringsredskap.

Seminariet börjar inte förrÀn 11.25 med lunch sÄ vi hade för en gÄngs skull tid att fortsÀtta vÄr diskussion om e-handelns utveckling. Oftast blir det att vi alla flyger och far pÄ möten av alla de slag och aldrig finner dessa minuter eller timmar av eftertanke och diskussion fast vi Àr sÄ medvetna om att det Àr nÀr man lugnt och stilla sitter ner, dricker en kopp kaffe och  spÄnar som den verkliga utvecklingen av det man pysslar med startar och vidareutvecklas.

Redan 11 börjar det dyka upp kunder men vi Àr som sagt pÄ plats, rollupper Àr riggade, tekniken fungerar och bilderna kollade sÄ vi tar god hand om kunderna.

Efter maten (som bestod av oxstek med grÀddsÄs och gelé) Dags för start:

Drar ur projektorsladden för att kolla ordningen pÄ bilderna en sista gÄng (gör alltid sÄ eftersom jag Àndrar ordningsföljd rÀtt ofta och sent) och dÄ hÀnder det som idag aldrig ska hÀnda; nÀr sladden sÀtts i igen sÄ strejkar all teknik! och dÀr stÄr man framför drygt 50 förvÀntansfulla kunder och inget fungerar. Vad gör man? En febril verksamhet drar igÄng, vips in med en ny projektor, ny dator, byte av USB och efter en kvart Àr allt igÄng. Skönt att man Àr van att stÄ pÄ scen sÄ man inte fÄr fullstÀndig panik utan försöker hÄlla lÄda utan bilder medans 4-5 personer försöker fÄ allt att fungera.

VÀl igÄng flyter allt bra (vi fÄr vÀl se senare i utvÀrderingen om kunderna tyckte detsamma).

Jag pratandes  trender, Katrin Berg ger goda rÄd och tips vad man bör tÀnka pÄ nÀr det gÀller logistiken, efter det en liten paus och sedan Mimmi frÄn ExportrÄdet som beskriver den nordiska marknaden och ger goda rÄd vad man som företagare behöver tÀnka pÄ om man tÀnker etablera sig i Norge,Danmark,Finland .

Lars I avslutar dagen med ett utmÀrkt föredrag om vad vi i Posten kan göra för kunderna i Norden.

Den 5/11 kör vi samma upplÀgg i Jönköping Àr ni intresserade av att komma sÄ skriv en kommentar hÀr eller twittra mig pÄ Arnepaposten och hur vi nÄr er sÄ kan vi ordna en plats.

14.15 Àr allt klart och dags att flyga hem igen och nu sitter man hÀr, kl Àr 19.45 jag mÄste stryka skjortor sÄ det blir ingen löpning ikvÀll.

En vanlig dag för Arne

tisdag, oktober 27th, 2009

Den hÀr dagen börjar jag med ett citat jag fick av en kollega:

“NĂ€r det öser ned och du löper vidare genom regnet, finns det tillfredstĂ€llelse i vetskapen att du Ă€r ute och de andra inte Ă€r det.”
Peter Snell

Förmiddagen var en enda röra av omvÀrldsbevakning,rensning av mejllÄdan, bokningar av resor,kundkalkylmöte och en kund pÄ besök.

Att försöka fÄ ihop en kvÀllsövning i Visby med ett morgonmöte i Köpenhamn dagen efter var inte det lÀttaste och förmiddagsföredrag i SÀffle kombinerat med kvÀllsföredrag i Halmstad kan jag sÀga var omöjligt.

MejllÄdan var dock ganska kul att öppna för dÀr lÄg ju Urbans alldeles förtrÀffliga och Ängande fÀrska www.ehandelstrender.se

www.hojdack.se var pÄ besök, ett företag som Àr ordentligt pÄlÀsta om ehandel och kommer att uppgradera sin nuvarande butik betydligt. Jag fick frÄgan vad de tyckte de skulle prioritera och spontant sa jag kundservice och att starta en livechatt likt exempelvis www.smartguy.dk.

LÀgg sÀrskilt mÀrke till den lilla puffen pÄ sidan som kommer upp med olika text beroende pÄ var man Àr i butiken sÄ Àr det bara att klicka pÄ den.

I trappan pÄ vÀg till lunch stötte jag ihop med en annan duktig entreprenör nÀmligen www.babyshop.se med vilka vi har ett superintressant marknadsöringsprojekt pÄ gÄng.

Kollade in det senaste pÄ www.ehandel.se och dÀr lÄg en riktigt rackarrökarrapport om dansk ehandel. Har lÀst den noga och det Àr bitvis en rejÀl kÀnga till danska ehandlare. www.dwarf.dk/loesningar/shop_execellence.html

Imorgon Àr det dag för fördjupningsseminarie om logistik för e-handlare i Göteborg och ca 35 st Àr anmÀlda, har nu kollat in deras hemsidor och det skall som vanligt bli kul och intressant att trÀffa mÄnga hungriga och engagerade e-handlare.

E-handlarens bÀste vÀn

mÄndag, oktober 26th, 2009

Jaha dÄ Àr det jag @ArnepaPosten som ska blogga pÄ loggen denna vecka, vilket skall bli mycket spÀnnande och förhoppningsvis göra att en del fÄr nya insikter om vad vi pÄ Posten gör för ehandeln i Norden.

Mitt stora intresse utanför arbetet Àr löpning och dÄ framförallt marathon och ultralöpning. Ett kÀnt faktum Àr att om man vill fÄ lite fart pÄ hjÀrncellerna och bli kreativ sÄ Àr det bra med en löprunda. I lördagskvÀll tog jag en runda runt Stockholms city och för mig sjÀlv gjorde jag en liten bakÄtspaning vad gÀller ehandeln i Sverige.

Jag var nĂ€mligen ganska involverad i ehandeln redan för tio Ă„r sedan och en jĂ€mn ström av förvĂ€ntansfulla entreprenörer med vĂ€lutvecklade affĂ€rsplaner sponsrade av riskkapitalister passerade vĂ„rt kontor och mĂ„nga hade mĂ„let att skicka ca 100 000 paket per Ă„r. En entreprenör, en numer mycket framgĂ„ngrik handlare av vitvaror hade en idĂ© att via nĂ€tet sĂ€lja marknadsföringsartiklar Ă„t alla fotbollsklubbar i Europa, Lets buy it ville sĂ€lja julgranar med hjĂ€lp av den nya sĂ€ljkanalen – Internet. En idĂ© som sĂ„g bra ut pĂ„ pappret, men dĂ€r man helt missat att sĂ€kra logistiken, det vill sĂ€ga försĂ€kra sig om att de som bestĂ€llt en gran faktiskt skulle hinna fĂ„ den innan jul. Det gick inget vidare för dem och sĂ„ gick det tyvĂ€rr för fler företag under IT-eran. De som klarade sig bĂ€st var de traditionella postorderföretagen och Bokus och Adlibris som verkligen satt logistiken i centrum.

Jag minns en gĂ„ng nĂ€r jag var pĂ„ en detaljhandelskedja som hade engagerat ”ehandelskonsulter frĂ„n Tyskland. StĂ€mningen dĂ€r var tĂ€mligen aggressiv dĂ„ de inte förstod att det fanns stora skillnader i bland annat geografin mellan Tyskland och Sverige.

En del av er kommer sÀkert Àven ihÄg Torget som ett tag var vÀrt mÄnga sköna miljoner, vi sÄlde Àven fÀrdiga webshoppar, hostade webshoppar med mera. Vi var, kan man lugnt sÀga lÄngt före vÄr tid och vi var Àven inne pÄ saker som vi troligen inte skulle syssla med. DÀremot lÀrde vi oss mycket av den tiden som vi har stor nytta av idag nÀr vi vill vara ehandlarens bÀste vÀn i norden.

Nog med bakÄtspaning. Den hÀr veckan kommer att vara fylld av möten, föredrag, planering och utveckling. HÀng med som Aschberg brukar sÀga.

DĂ„ har jag Ă€nnu en spĂ€nnande vecka framför mig och dagen började med att printa ut och lĂ€sa en del internationella nyhetsbrev kring e-handel speciellt en artikel i The Wall Street Journal om hur olika företag jobbar med ”Fri Frakt”. Begreppet fĂ„ngade mitt intresse och fri frakt leder helt klart till ökad handel. Vad som Ă€r intressant Ă€r att koppla fri frakt till olika former av motprestation frĂ„n konsumenten i form av letande efter koder, andra leveransalternativ mm Det finns en hel del matnyttig information om ”Fri Frakt” pĂ„ nĂ€tet och som jag kan rekommendera att söka information om. www.freeshippingday.com kan vara intressant tips för nĂ„gon att dra igĂ„ng i Sverige.

Efter denna omvÀrldsspaning var det dags för dagens första möte med Jonas Möller frÄn www.designstationen.se pÄ Ilcafé pÄ Kungsholmen, Vi diskuterade mycket sociala media men ocksÄ att vi pÄ Posten mÄste synliggöra alla former av API.er vi har som verkligen skapar vÀrde för e-handlaren. Jag tÀnker pÄ sÄnt som gör livet lite bekvÀmare för oss som handlar pÄ nÀtet - SMS avisering, Track &Trace, Pacsoft online mm. Lovade mig sjÀlv att lobba Ànnu mer internt för att göra det enkelt att hitta dessa saker pÄ www.posten.se.

Efter mötet med Jonas var det dags för lunchmöte med Sebastian Heimfors Chief Operating Officer International Sales at Polarn O.Pyret. HÀr har vi en kille jag gillar att diskutera multikanaler med, vi skall bÄda hÄlla föredrag pÄ ett event för stora kedjeföretag nÀsta vecka och spÄnade om upplÀgget mellan tuggorna av Ängkokt kummel och fjordlax.

Det Àr verkligen inspirerande och givande att trÀffa sÄ mÄnga e-handlare av olika storlek och karaktÀr som jag gör varje vecka. Att kedjeföretagen börjar röra pÄ sig ordentligt mÀrks tydligt men ocksÄ att de har en resa med vilken eller vilka strategier de skall ha. HÀr har rena e-handlare en styrka som med sin flexibilitet och korta beslutsvÀgar och kan ha ett försprÄng till sina konkurrenter men det gÀller att sticka ut och positionera sig. Att verkligen kommunicera vad som Àr unikt med att just handla frÄn den eller den butiken blir allt viktigare. Jag övertygad om att vi pÄ Posten kan hjÀlpa till att inspirera och ge rÄd och dÄd om detta just pÄ grund av att vi trÀffar sÄ otroligt med företag.

Nej, nu blir det en kaffe och sen pang pÄ att skriva ett rekommendationsbrev till ett företag inom utbildningsbranschen som skall sÀtt upp en e-commerce manager utbildning inom ramen för Yrkeshögskolan. TrÀffade en representant för företaget förra veckan och det jag tycker Àr superviktigt i den utbildningen Àr ledarskap, kÀnner att positionen som e-commerce manager blir vanligare och vanligare men vilken roll har den? Och vilket mandat? Skall den maximera försÀljningen eller tar rollen ett mer övergripande ansvar för strategier? Eller Àr den teknikorienterad?

Jag tycker att rollen behöver lyftas upp mer i företagen Àn vad den hittills har gjort.

Nej, nu skall jag runda av detta första blogginlÀgg sedan blir det löpning hem i mörkret iklÀdd reflexvÀst sÄ klart.

Arne Andersson
Är: AffĂ€rsutvecklare av Postens Distanshandelskoncept
Ålder: 54 (snart)
Familj: Gift
Bor: pÄ Södermalm Stockholm men kommer frÄn Mora Dalarna

Posten Norden har bildats genom samgÄendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, frÄn och inom Norden och kommer att ha en omsÀttning pÄ cirka 45 miljarder SEK och drygt 50 000 medarbetare. Verksamheten bestÄr av affÀrsomrÄdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget Àr ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. LÀs mer om Posten Norden pÄ www.postennorden.se.

Tystnad. Tagning. Action!

mÄndag, oktober 26th, 2009

Tiden rann ivÀg och inget inlÀgg landade hÀr i fredags, sÄ jag avslutar idag kort innan nÀsta bloggare tar över.

SĂ„ ni som har följt mina tidigare inlĂ€gg har nu helt klart sig för teorin kring det hela, eller hur? Ni har full koll pĂ„ er kommande E2-strategi… eller nej.

Avslutningsvis vill jag vara lite praktiskt, ge er lite tips & rÄd - peka ut en riktning och sedan fÄr ni sjÀlva vÀlja att följa den. Helst ska ni ju, sÄ klart, skrida till handling. Action!

Var börjar man? Först fĂ„r man bestĂ€mma sig vilken del som Ă€r mest intressant just nu. Wiki? Blogg? Sociala nĂ€tverk? Svaret hittar du nĂ€rmast dig sjĂ€lv. Vad behöver du och din avdelning mest, helt enkelt vad saknar ni nĂ€r det gĂ€ller internpublicering. Är det krĂ„ngligt? Har ni inte behörigheten? Har ni inte utbildningen? SĂ€tt samman en lista pĂ„ det ni vill göra, det Ă€r inte sĂ„ svĂ„rt som det kan lĂ„ta.

Det Àr oerhört viktigt att hÄlla det nÀrma dig sjÀlv. Drar man igÄng en global/central satsning pÄ detta dag ett sÄ har ni en riktigt tuff utmaning framför er. Börjar litet. Skala upp sedan. Men glöm inte att förankra det lÀngst upp.

För att ge lite vÀgledning i nÀr man anvÀnder vad, sÄ kan det exempelvis se ut sÄ hÀr:

  • SĂ€ljchef mailar veckorapporter till sin avdelning = Blogg
  • Marknadsavdelning jobbar flitigt med todo-listor i bilagade dokument = Wiki
  • Jag hittar inte mina anteckningar, var har jag lagt/sparat dem? = Wiki
  • Jag behöver hitta expertis/kompetens = NĂ€tverk
Och sĂ„ vidare. Kort sĂ„ Ă€r bloggen ett sĂ€tt att fĂ„ ivĂ€g ett “statement” som sedan flitigt kan diskuteras i kommentarerna. En wiki Ă€r dĂ€remot en gemensam whiteboard som alla klottrar i, kompletterar och rensar upp.

Ett av de enklaste och viktigaste tipsen Àr: Gör det du redan gör. Titta pÄ min exempel ovan - kan du hitta liknande hos dig? Garanterat. DÄ har du en wiki eller blogg! Uppsida? Allt blir sökbart, arkiverat och du nÀrmar dig nirvanat - att googla sitt egna wikipedia.

SÄ. Ett par avslutande rÄd.
  • TillhandahĂ„ll verktygen men lĂ„t engagemanget komma underifrĂ„n - dĂ„ sprider sig anvĂ€ndarglĂ€djen.
  • SĂ€tt upp ett “gentlemen’s agreement” om hur wikis och bloggar anvĂ€nds i verksamheten. SĂ€tt inte behörigheter.
  • Ha inte för höga förvĂ€ntningar. Det kan ta upp till ett Ă„r innan du ser den fulla effekten.
Sist, men det viktigaste rÄdet: Det Àr bÀttre att be om förlÄtelse Àn tillÄtelse. Var en intraprenör och ta tag i detta om du inte blir hörd. Du kommer bli en hjÀlte!

Med detta lÀmnar jag Loggenbloggen och hoppas att ni som följt just denna veckan har fÄtt nÄgot ut av det. FrÄgor pÄ detta? Massor! Du hittar mig pÄ twitter.com/rickardhansson om du vill stÀlla frÄgor direkt, tveka inte. Det finns inga dumma frÄgor, det Àr bara j*vligt dumt att inte stÀlla dem.

Over and out…

Besserwissers. Nej tack.

torsdag, oktober 22nd, 2009

BerÀttigat nog sÄ frÄgade min fÀstmö mig efter att lÀst de tvÄ föregÄende inlÀggen (Det svajar & Being a Champ) att vad Àr syftet? Vad tjÀnar man pÄ detta? Vem?

Jo du, nu kommer Evil Corp killen fram i mig, sÄ det sjunger om det - för det Àr mÄngt om mycket sett ur ledningens perspektiv. Inte individens.

NÀr man lÀgger en Enterprise 2.0 strategi finns det en central punkt, eller kalla det mÄl, som man strÀvar efter.

Det Ă€r att extrahera kunskapen i företaget till sökbart innehĂ„ll - “drain the brain” pĂ„ medarbetarna, helt enkelt. Ett steg till. Jag vill ta död pĂ„ nyckelpersoner. MissförstĂ„ mig rĂ€tt - jag menar inte att nĂ„gon frĂ„n ledningen ska springa runt med ett samuraisvĂ€rd och “choppa” huvud - utan jag vill att företaget ska göra sig oberoende av just nyckelpersoner.

Detta lĂ„ter ju som det gĂ„r stick i stĂ€v med det jag tidigare skrivit, dĂ€r jag hyllar individen - titeln Ă€r irrelevant, jadijadi… Men nej. Vad man utvinner i en Enterprise 2.0 strategi Ă€r den verkliga informationshierarkin i ditt företag, inte den bestĂ€mmande.

Jag vet inte hur mÄnga gÄnger jag upptÀckt att den riktiga stjÀrnan pÄ ett företag Àr inte den som Àr verbal pÄ mötena. LÄter mest. Skriker högst.

Det Àr den eftertÀnksamma typen som behöver tid pÄ sig för att formulera sig. I en lyckad E2-strategi sÄ kommer denna individen fram och en ny informell kunskapshierarki utkristalliseras. Besserwissers utmanas. För att inte tala om mellanchefer i stora organisationer.

MÄlet. Den centrala punkten. Det Àr vad det handlar om för företaget. Att lyfta fram stjÀrnorna som inte tÀnker tvÄ gÄnger innan de delar med sig. De har ju lÀngtat efter det.

——————-

Idag har varit kontorsdag - YES - man fĂ„r sĂ„ jĂ€dra mycket gjort. Dagens agenda har varit att styra upp det vi kallar “old-sales” och “new-sales” och hitta en bra balans, vilket jag tycker vi har. Utöver det har vi ritat vidare pĂ„ vĂ„r strategi för digital nĂ€rvaro - webbplatser, tjĂ€nster, nyckelpersoner, etc. Vi fĂ„r se vad det resulterar i.

Ny kund dessutom - IBS - gött! All heder till Pia Kjellerup som har varit min fighter pĂ„ insidan. HĂ„ller pĂ„ med installationen och sedan ska vi köra “the blog & wiki dance” sĂ„ vi fĂ„r igĂ„ng de kreativa krafterna. VĂ€ldigt positiva signaler frĂ„n vĂ„r partner XLENT gĂ€llande en ny - milt sagt - stor kund.

DĂ„ tuffar vi vidare…

Being a champ

onsdag, oktober 21st, 2009


NĂ€r jag Ă€r ute och förlĂ€ser eller kör igĂ„ng nya projekt anvĂ€nder jag alltid begreppet – champs – ett mycket bra uttryck för de personer som ska vara drivkraften i förĂ€ndringsprocessen. De personer som inte Ă€r rĂ€dda för att ”nĂ€r jag publicerar denna artikel sĂ„ kan mina 11 499 övriga medarbetare lĂ€sa detta” – utan förstĂ„r istĂ€llet nyttan av att just dela med sig av sin högst irrelevanta (just nu) anteckningar till alla.

En champ Ă€r vem som helst i organisationen – det har inget med deras inflytande att göra. Vi utser – oavsett storlek pĂ„ organisationen – en handfull personer som vi vet/tror kan leda förĂ€ndringen. Det kanske Ă€r du?

Anledningen Ă€r lika enkel som viktig. Om detta ska lira pĂ„ ett företag mĂ„ste man fĂ„ en kĂ€nsla av grĂ€srotsaktivitet - att kraften kommer underifrĂ„n för att skapa trovĂ€rdighet och pĂ„ sikt fĂ„ fler anhĂ€ngare – eller som jag kallar det, eldsjĂ€lar. Med detta kommer Ă€ven att ledningen pĂ„ företaget – som sjĂ€lvklart godkĂ€nt sjĂ€lva satsningen – mĂ„ste ge f*n i att moderera (lĂ€s: censurera), oavsett vad som kommer fram. Ett felsteg och hela satsningen kan lĂ€ggas i malpĂ„sen. Det svajar rejĂ€lt i början.

En annan roll – som jag nĂ€stan tycker Ă€r den viktigaste – Ă€r trĂ€dgĂ„rdsmĂ€staren. Vad? Vem? Om man ser till Wikipedia sĂ„ Ă€r engagemanget 90-9-1. Vi pratar procentsatser. 90% bara lĂ€ser (gamar) bidrar aldrig, 9% stĂ€dar i texterna (felstavningar, sĂ€rskrivningar, etc) och 1% skapar helt nytt innehĂ„ll. De siffror gĂ„r inte att överföra till företagsvĂ€rlden – jag menar ett bolag med 10 anstĂ€llda, sĂ„ skulle det innebĂ€ra att min vĂ€nstra fot skapar innehĂ„ll, det hĂ„ller ju inte? I företag ligger siffran nĂ€rmare 50-60% för trĂ€dgĂ„rdsmĂ€stare och författare – resten bara gamar.

Vad Ă€r drivkraften i det hela? Jo – “The Many Are Smarter Than the Few” – detta kommer frĂ„n boken The Wisdom of Crowds som Ă€r en (helt frikopplad frĂ„n Enterprise 2.0) slutsats om att man enkelt uttryckt kan skicka in 100 idioter i ett rum, sĂ„ Ă€r de mer smarta Àn Einstein. Detsamma vill man uppnĂ„ genom införande av Enterprise 2.0 – om du nu har 100, 1000, 25000 tĂ€nkande individer i din organisation – varför maxar du inte potentialen i det?

————————-

Idag Ă€r jag i Stockholm och har trĂ€ffat ett företag med 11 500 anstĂ€llda som vill veta vad Enterprise 2.0 kan göra för dem. Bra möte – det mĂ€rks att de förstĂ„r och vill men Ă€r frustrerade över att inte hitta startplattan – var ska man börja? Sjukt svĂ„rt att svara pĂ„, det beror helt pĂ„ hur instĂ€llningen i företaget Ă€r – men min Ă„sikt Ă€r som alltid – KISS… Keep-It-Simple… Stupid! VĂ„ga ta hoppet med din avdelning – gĂ„ i brĂ€schen och visa de andra vilken nytta det ger. Hör ni mig? ;)

Ytterligare ett möte nu i eftermiddag med ett ingenjörsföretag sĂ„ fĂ„r vi se vad det lider – sedan tillbaka till trygga SkĂ„ne och min familj – det Ă€r sĂ„ gött att komma hem till en vild 2 Ă„ring som ropar ”Bollen pang” (översatt: Ballong).

Syns imorrn…

Det svajar

tisdag, oktober 20th, 2009

Nej, detta handlar inte om Google Wave som alla tjatar om just nu (lĂ€s: jag har inget invite) – utan om hur det svajar rejĂ€lt nĂ€r man inför Enterprise 2.0 pĂ„ ett företag.

Det svajar i flera dimensioner . NĂ€stan alltid utmanar man de traditionella sĂ€tten att publicera innehĂ„ll internt - vanligen genom en enkelriktad redaktionsstab. Ni kan ju sjĂ€lva tĂ€nka er ledningsgruppens reaktion nĂ€r jag hjular in pĂ„ deras möten och sĂ€ger ”Alla ska publicera – vad som helst, nĂ€r som helst – bra va?”. Sod off – Ă€r vĂ€l den spontana reaktionen, men nĂ€r jag sĂ€ger att det finns pengar i detta – er intern kommunikation Ă€r faktiskt inte en kostnad utan en investering – dĂ„ lutar de sig framĂ„t.

Jo… Enterprise 2.0 handlar om att skapa ett klimat som tillĂ„ter alla medarbetare att publicera innehĂ„ll – oavsett titel pĂ„ visitkortet. Precis som pĂ„ nĂ€tet.

Tro mig – det funkar – det funkar vĂ€ldigt, vĂ€ldigt, vĂ€ldigt bra – jag har sett det ske. MotstĂ„ndet Ă€r dĂ€remot monumental – tĂ€nk sjĂ€lva. Hierarkin bestĂ€mmer allt i dagens moderna företag – ”top-down-kommunikation”, dĂ€rmed basta. Faktum Ă€r att företag pĂ„minner vĂ€ldigt mycket om en diktatur - det vill sĂ€ga maktcentrering.
Lewis Platt, före detta VD pĂ„ Hewlett Packard sa en gĂ„ng ”If HP knew what HP knows – we would be three times as profitable”. Sug pĂ„ den. Lite till. Han sĂ€tter huvudet mitt pĂ„ spiken, eller hur?
Allt som hĂ€nder pĂ„ företaget Ă€r intressant – smalt som brett – högt som lĂ„gt. Om man kan fĂ„ det som sitter i vĂ€ggarna att omvandlas till digital form, som man sedan dessutom kan söka i – dĂ„ börjar man ju nĂ€rma sig en verklighet som innebĂ€r att man ”googlar” internt… pĂ„ riktigt!
Jag menar sÄ hÀr - sÀtt inte upp en sökmotor som indexerar det ni har (#FAIL) , skapa istÀllet verktygen för att föda sökmotorn med innehÄll.

Ge medarbetarna en blogg, en wiki, en mikroblogg, en fotodagbok och du fĂ„r nĂ„got att söka i. Det var sĂ„ hela webb 2.0 revolutionen kom till – alla deltar i spelet pĂ„ lika villkor, mest pengar vinner inte. LĂ„t mig omformulera - alla deltar i spelet pĂ„ lika villkor, titeln pĂ„ visitkortet vinner inte.

FrÄn det ena till det andra - hur har mina dagar sett ut dÄ? Ja igÄr droppade Leif Kajrup förbi för att planera upp vÄrt gemensamma event Reklajm - efter det kom MÄns Adler förbi och vi satt (i vanlig ordning) och pratade om var allt Àr pÄ vÀg.

Idag kom Jimmy , min halvkollega(?) som arbetar hos mig en gĂ„ng i veckan – en brilijant kommunikatör. Gustav Ă€r pĂ„ resande fot i Karlskrona och trĂ€ffar bland annat Milou. Under dagen har jag fakturerat (det enda administrativa jag tycker om att göra), uppgraderat STRIX till ny version, haft telefonmöte med kund och imorgon bĂ€r det av till Stockholm för nya möten.

Och sĂ„ skrev jag detta – och för en ovan bloggare, sĂ„ tar det tid. Men f*n sĂ„ roligt!

En trött mÄndagmorgon

mÄndag, oktober 19th, 2009

Jag heter Rickard Hansson, och kommer hÀnga hÀr nu en vecka pÄ Loggenbloggen - ska villigt erkÀnna att jag Àr sliten utöver det vanliga denna mÄndag. Jag har nÀmligen byggt ett nytt sovrum till vÄr nytillkomne Vilgot. Varför har jag alltid en romantisk förebild om hantverkande? Den Àr ju just - romantisk.

Hursom - till vardags arbetar jag med mina egna företag Incentive och lemoonŸ, som bÄda Àr produktbolag - lemoonŸ-lÄdan har jag hÄllt pÄ med sedan 2002 - Incentive 2006. Just nu ligger mitt fokus helt pÄ Incentive och jag har med varm hand delegerat vidare ansvaret för lemoonŸ till min kollega Gunnar.

Rickard Hansson

Rickard Hansson

HĂ€r kommer den numera klassiska faktarutan:

Rickard Hansson
Är: Trött
Gör: VD för Incentive
Ålder: 34
Familj: 2 barn, fÀstmö (lÄter seriöst) och en hund
Bor: Limhamn

Mindroute Incentive och lemoonÂź
Gör: Produkter för CMS och Enterprise 2.0
AnstÀllda: 11
OmsÀttning: ca 10 MSEK 2009 (prognos) - för bÄda bolagen
Vinst:ca 250 TSEK (prognos) - för bÄda bolagen

Just nu Ă€r det riktigt roligt att jobba - för först nu Ă€r det krattat i manegen sĂ„ att jag pĂ„ heltid kan Ă€gna mig Ă„t Incentive. Detta gör jag tillsammans med min kollega Gustav som Ă€r en ung man med sina bĂ€sta Ă„r framför sig - i motsats till mig dĂ„…

Enterprise 2.0 som Incentive verkar inom Àr ett sjukt spÀnnande omrÄde som just nu gÄr igenom en stor förÀndring. Det handlar kort och gott om att lyfta in den sociala webben in i företaget - den kollegiala webben, kan man kalla det. Att omvandla de enormt positiva krafterna som sker pÄ nÀtet varje dag - Wikipedia, Flickr, Twitter, med mera - till företagsnytta Àr sjÀlva essensen i det hela.

Min vecka kommer handla om det skedet vi Àr just nu - start-up, kan man sÀga (trots att produkten funnits sedan 2006). DÀr vi bÄde skissar pÄ nÀsta version, installerar hos nya kunder, sÀljer och lÀgger vÄr strategi för marknadsföring.

Vi hörs!

TGIF

fredag, oktober 9th, 2009

Ville bara tacka för mig, jag kÀnner mig ungefÀr sÄ hÀr trött efter en hektisk vecka.

Trevlig helg allihopa :).