Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » 2009» september

Archive for september, 2009

Ett inte sĂ„ tillfĂ€lligt avbrott…

onsdag, september 30th, 2009

Vissa dagar behöver man verkligen fÄ koncentrera sig. Man behöver fÄ grotta in sig i Google Analytics och verkligen fÄ umgÄs med sina siffror eller fÄ fokusera pÄ en text man mÄste formulera pÄ ett vettigt sÀtt. Och det Àr dÄ de slÄr till: telefonsÀljarna! Jag inser förstÄs att de mÄste fÄ göra sitt jobb och att jag kan stÀnga av telefonen men idag Àr jag riktigt, riktigt less! Ett tips till den som krÀnger varor/tjÀnster per telefon: utgÄ inte ifrÄn att den du talar med Àr dum i huvudet och ring inte upp igen tre veckor senare om vederbörande har sagt nej. Vi kommer ihÄg dig, speciellt om du Àr dryg.

Idag blev jag uppringd av en ung (lĂ€t det som) man frĂ„n en nystartad webbyrĂ„. Han hade ringt bĂ„de mig och ett par kollegor tidigare under hösten och den hĂ€r killen kommer man ihĂ„g. Den hĂ€r gĂ„ngen inledde han med en riktig höjdare: “Du, jag tror att vi skulle kunna göra er sajt rĂ€tt sĂ„ mycket bĂ€ttre. Har ni aldrig tĂ€nkt pĂ„ att man kan anvĂ€nda film och sĂ„?” Suck… nÀÀÀe, det har vi aldrig tĂ€nkt pĂ„! Vi sitter bara hĂ€r och vĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l ska ringa och upplysa oss! SjĂ€lva vet vi ju naturligtvis ingenting. NĂ€r han sedan gĂ„r vidare med “Jag har pratat med din eh… chef… eller vad hon var. Kommer inte ihĂ„g namnet just nu… det kan ju bli sĂ„ dĂ€r nĂ€r man snackar med mycket folk… ha ha ha!” orkar jag inte lyssna pĂ„ resten. Ett tips till: skriv ned vad du gör och vem du talat med. Det blir sĂ„ mycket enklare att göra ett bra intryck dĂ„, liksom. Jag svarade att vi Ă€r pĂ„ gĂ„ng med en omgörning, att vi trĂ€ffat en antal möjliga leverantörer och gĂ„tt vidare med nĂ„gra. DĂ„ blir killen sur och tycker det Ă€r “jĂ€vligt trĂ„kigt” att de inte fĂ„tt komma eftersom han typ hade fĂ„tt ett löfte frĂ„n min chef. …eller vem det nu var han hade pratat med…

Det hĂ€r inlĂ€gget skulle egentligen handla om nĂ„got helt annat men jag kom av mig. Ring inte mig pĂ„ ett par timmar nu sĂ„ kanske jag kommer pĂ„ det. Återkommer.

Thai, FB och jul

tisdag, september 29th, 2009

Ibland Àr det lite krÄngligt att jobba hÀrute pÄ DjurgÄrden. Man springer inte precis nÄgra snabba Àrenden pÄ lunchen. Om man inte har ett Àrende till Vasamuseet eller Nordiska, förstÄs. Men dagar som idag nÀr sensommarsolen ger oss ytterligare möjligheter att ladda batterierna inför vintern, Àr det helt lovely.

Min kollega MĂ€rta och jag har haft lunchmöte för att dra upp planerna inför jul. Hon Ă€r ansvarig för marknadsföringen av hela Skansens julprogram och det Ă€r ingen liten aktivitet: fyra julmarknadshelger, Lucia, nyĂ„r och Isen brinner. Och sĂ„ allt det som Skansen bjuder pĂ„ i adventsveckorna - missa inte det! MĂ€rta hĂ„ller i hela marknadsplanen och jag var inkallad för att snacka jul pĂ„ webben förstĂ„s. Vi bestĂ€mde oss för att ta mötet pĂ„ “Thaivagnen”, en liten husvagn vid vattnet dĂ€r thailĂ€ndska damer sĂ€ljer underbar mat. Att sitta pĂ„ bryggan i solen, Ă€ta stekta nudlar och prata om julen ger en lĂ€tt absurd kĂ€nsla men oktober stĂ„r för dörren och det Ă€r hög tid att börja planera. NĂ„got som MĂ€rta Ă€r mĂ€stare pĂ„ och som vanligt Ă€r hon vĂ€l förberedd med en fullmatad mötesagenda, statistik frĂ„n tidigare aktiviteter och förslag och idĂ©er pĂ„ vad vi kan hitta pĂ„ i Ă„r. Vi Ă€r bĂ„da rĂ€tt övertygade om att kraft och pengar bör satsas digitalt i större utstrĂ€ckning Ă€n tidigare Ă„r.

Förra Äret hade Skansen en julwebb men den Àr saligen avsomnad och kommer inte att ÄteruppstÄ mer Àn till vissa delar. Det Àr lite synd, tycker jag för det var en himla bra idé. Hur som helst, MÀrta vill att vi gör en Facebook-app av en gammal svensk julsed (talar inte om vilken, just nu) och vi kommer överens om att jag ska hitta nÄgon som kan fixa det. Ett perfekt exempel pÄ hur gamla traditioner kan fÄ nytt liv pÄ webben.

Men hur gör vi med resten av utbudet? Skansen har sĂ„ otroligt mycket att bjuda pĂ„ kring jul och vĂ€ldigt mycket av det skulle gĂ„ att göra riktigt bra webb av. Vi funderar vidare och landar i en rimtĂ€vling, nedladdningsbara recept, webbjulkort och en hel del annat. Webbutiken har förstĂ„s en sjĂ€lvklar plats i julkampanjen ocksĂ„. Den lanserades lagom till första advent förra Ă„ret och dĂ„ hade vi en julklappsrimstĂ€vling pĂ„ butiksbloggen. Jag skrattar fortfarande Ă„t en del av bidragen eller vad tycks om detta: “Klang och kling, dingeling, klocka pling, ljus i ring.”? Kan du gissa vilken produkt det rimmades till? Om inte, har du svaret hĂ€r.

God jul!

Vad vill ni ha, dÄ? Allt!

mÄndag, september 28th, 2009

Att den digitala kommunikationen varit lite Ă„sidosatt pĂ„ Skansen beror förstĂ„s inte pĂ„ att man inte velat utveckla den tidigare men det Ă€r en svĂ„r balansgĂ„ng att vĂ€lja vad som ska prioriteras inom en verksamhet som Skansen. Vi som jobbar med kommunikation konkurrerar med en del ovanliga kostnader; hus ska bevaras, djurhĂ€gn mĂ„ste byggas om, parken ska skötas och sĂ„ vidare och sĂ„ vidare i alla eviga tider…

Men nu har Skansen alltsÄ sedan drygt ett Är tillbaka börjat bryta den tidigare rÀtt sÄ obrutna digitala marken och i ett par veckor har vi nu brainstormat, skrivit önskelistor och drömt om hur en framtida webbplats skulle kunna se ut. Egentligen Àr tiden innan budgeten Àr satt en hÀrlig tid. Man kan kasta sig in i vilka vilda önskedrömmar som helst eftersom man skulle kunna göra en Skansenwebb precis hur hÀftig som helst.

En stor del av förarbetet förutom projektplaner och mÄldokument Àr ju att trÀffa tÀnkbara framtida leverantörer och det Àr fascinerande att höra hur en del av dem vi trÀffar ocksÄ drabbas av stora kreativitetsfebern. Det som börjat i ett första trevande sÀljmöte brakar loss i tankar om webbkameror i björnidet, fototÀvlingar och virtuella promenader. Kan man kanske göra en klippdockefunktion med folkdrÀkter eller ett spel dÀr man fÄr bygga sitt eget Skansen?

Budgetarbetet Ă€r pĂ„börjat men Ă€nnu vet vi inte var vi landar. Blir det en magisk sajt med (nĂ€stan) allt det vi önskat eller blir det att putsa och bygga pĂ„ den sajt vi redan har? Än finns det tid att drömma…

Har du nÄgra idéer om vad en Skansensajt borde innehÄlla? Hör av dig!

Sitter ni verkligen dÀrute?

mÄndag, september 28th, 2009

SĂ„ Ă€r det Ă€ntligen dags för mig att fĂ„ dela med mig av min arbetsvecka - kul! Hela dagen idag har blivit förskjuten framĂ„t pĂ„ ett vĂ€ldigt obehagligt sĂ€tt men nu sĂ€tter jag igĂ„ng. Att arbeta med digital kommunikation pĂ„ Skansen Ă€r pĂ„ bĂ„de likt och vĂ€ldigt olikt att jobba med nĂ„got liknande pĂ„ ett “vanligt” jobb. Jag ska försöka dela med mig av bĂ„da… Men vi börjar vĂ€l med The Basics:

Karin Algvik

Gör: webbredaktör/webbansvarig pÄ Skansen

Ålder: 41

Familj: Ola 38, Viggo 6 & Leia 3

Bor: alldeles för lÄngt ifrÄn Skansen för att det ska vara hÀlsosamt

PÄ fritiden: Friskis & Svettis, bÄde som instruktör och motionÀr

Skansen

Gör: visar Sverige frÄn norr till söder

Ålder: 118 Ă„r

AnstÀllda: ca 200 fast + ca 300 sÀsongsanstÀllda

Arbetstider: Àr bara ledig pÄ julafton

Antal besökare: ca 1 500 000/Är + ca 2 000 000 pÄ webben

Jag har arbetat pÄ Skansen i drygt ett Är men tilltrÀdde som webbredaktör den 1 september i Är. Innan dess ansvarade jag för utveckling och uppstart av Skansens webbutik. Skansens nuvarande hemsida Àr gammal och trött och behöver fÄ gÄ i pension nu. DÀrför hÄller vi som bÀst pÄ och ser över hur vi ska kunna gÄ vidare under 2010 och just nu fylls dagarna till stor del av projektbeskrivningar och möten med tÀnkbara leverantörer.

Att jobba med webb och annan digital kommunikation i den hĂ€r miljön Ă€r, som sagt, bĂ„de spĂ€nnande och annorlunda. Bara det att jag Ă€r Skansens första webbredaktör som Ă€r anstĂ€lld pĂ„ heltid sĂ€ger ju en del… Men nu blĂ„ser som sagt förĂ€ndringens vindar och det kĂ€nns otroligt kul! Att fĂ„ ta fram en webbplats som verkligen gör Skansen rĂ€ttvisa Ă€r en enorm utmaning och det har ju hĂ€nt en del sedan vĂ„r nuvarande webb sĂ„g dagens ljus 1996.

Till sist ska jag svara pÄ de tvÄ frÄgor jag alltid fÄr nÀr jag talar om var jag jobbar: JA vi jobbar i de gamla husen inne pÄ Skansen och NEJ vi har inte folkdrÀkt pÄ kontoret

Kul att du vill hÀnga med mig pÄ jobbet! Vi hörs igen.

Äntligen fredag!

fredag, september 25th, 2009

Äntligen fredag eftermiddag och snart Ă€r det helg. Helgen Ă€r varmt vĂ€lkommen :) Idag var jag inte sĂ€rskilt pigg pĂ„ morgonen och jag kĂ€nner att jag behöver helgen för att ladda energi.

I morse fick jag titta pÄ skisser för en designuppdatering av vÄr webbplats. Vilket spÀnnande och omfattande projekt och det Àr inte bara att gÄ in och Àndra lite CSS:er. Patrik, min chef, har gjort noggranna utredningar för att vi inte ska missa nÄgonting. Till det stora hela ska Àven vÄr webbtjÀnst, alltsÄ inte bara webben byta visuellt grÀnssnitt. Det blir en total Projectplace makeover och besökaren kommer att fÄ samma kÀnsla pÄ webben och sedan nÀr man loggar in och börjar jobba i systemet. VÀldigt frÀscht Àr min spontana kommentar. Bravo Nova + Martin + Linus.

Förutom det vanliga mailandet pÄ morgonen sÄ hade vi Àven ett möte dÀr Staffan vÄr webbutvecklare (senior) gjorde en demonstration av analysverktyget Webtrends. Navigeringsanalyserna som man kan göra i det verktyget Àr en ren dröm. Nu kommer vi Àntligen kunna se hur rörelseflödet pÄ vÄr sajt Àr och veta hur vÄra besökare navigerar. Hittills har vi endast anvÀnt oss av Google Analytics och den navigeringsanalysen tycker jag inte Àr tillrÀcklig. Som jag har förstÄtt det sÄ Àr Analytics och Webbtrends bra pÄ olika saker och de kompletterar varandra. Förutom Analytics anvÀnder vi oss Àven av Salesforce för att analysera kampanjer och till viss del analyserar vi ocksÄ Google Adwords med det. Niklas (vÄr marknadschef som sitter i ledningsgruppen) mÄlade under mötet upp en vision om att anvÀnda ett system som heter Clickview dÀr all information frÄn alla vÄra olika system samlas till ett. Vad jag lÀngtar till den dagen och vad det kommer att spara tid.

Nu Àr det snart dags för fredagsmöte. Hela stockholms kontoret har varje fredag ett möte dÀr vi fÄr veta allt som har hÀnt under veckan som gÄtt.

Tack för den hÀr veckan. Det har varit otroligt kul att fÄ blogga hÀr.
Connecta gÀrna med mig pÄ:
Twitter: http://twitter.com/MatildaGuillem
Google profile: http://www.google.com/profiles/102448466572003692164
Linkedin: http://www.linkedin.com/pub/matilda-guillem/3/638/860
Eller Facebook

Matilda och Kokos

Matilda och Kokos

Ha en trevlig helg. SjÀlv ska jag ut och rida.
Vi ses!

Matilda

Multitasker i farten

torsdag, september 24th, 2009

Tillbaka pÄ jobbet efter en snabb lunch pÄ McDonalds. McDonalds Àr farligt nÀra vÄrt kontor och det Àr sÄ lÀtt att bara gÄ dit. Jag var speciellt frustrerad över att hamna dÀr i dag dÄ jag igÄr kvÀll för en gÄngs skull stÄtt och lagat mat för att ta med mig idag.

Vad har dÄ jag haft för mig sedan ni sist hörde frÄn mig? Ja, det Àr bra med det hÀr bloggandet för dÄ mÄste man verkligen reflektera över sin arbetsvardag.


Mötet med försÀljningscheferna igÄr eftermiddag gick bra. Det verkar som alla Àr med pÄ banan. De hade en hel del bra input till kampanjen och vi lyckades ena oss kring vilket erbjudande vi ska ha. Nu kommer vi köra sÄ det ryker. Annars sÄ har jag fyllt min tid sedan sist med att:

  • HjĂ€lpa Villen i Norge med att publicera fyra artiklar pĂ„ webben.
  • Förklara för Denise i Holland vad som har gĂ„tt snett i hennes Adwords-konto.
  • Försöka fĂ„ klarhet i nĂ„gra budgetfrĂ„gor.
  • Slussa vidare en person som var intresserad att börja blogga pĂ„ vĂ„r Projektblogg. Min kollega Roza Ă€r ansvarig för den bloggen. Den handlar om allt som rör projektledning. Vi har mĂ„nga olika bloggare dĂ€r.
  • Skicka kod till Staffan som ska lĂ€ggas in i för att Google Adwords konversion-tracking ska fungera. Vi har en ny spionsida.
  • UtvĂ€rdera ett analysverktyg för social media som jag skrev om i tisdag – Mbuz. Jag tog mig en djupare titt pĂ„ det.
  • Slussa en frĂ„ga frĂ„n Björn, vĂ„r marknadsansvarige i Danmark, vidare uppĂ„t i hierarkin
  • HjĂ€lpa Cissi att sammanstĂ€lla en rapport i Salesforce.
  • HjĂ€lpa Roza att översĂ€tta en mening till franska för en ny landningssida pĂ„ webben.
  • Boka möte för uppstart av kampanjen.
  • Dra ut SEM statistik till Patrik.
  • Be Doro i Tyskland om förtydligande om Ă€ndringar inför en lokal kampanj. Hon vill att vi ska producera en landningssida och jag förstod ingenting av hennes dokument.
  • PĂ„minna Denise om att deadline för nytt material till belgiska landingssida Ă€r den 30 september om vi ska hinna fĂ„ den live i mitten av oktober.
  • Planera in alla aktiviteter för kampanjen för att förtydliga nĂ€r vi behöver fĂ„ in översĂ€ttningar och feedback odyl.
  • Uppdatera min sida ”Matilda tipsar”.
  • Ringa vĂ„r byrĂ„ för att stĂ€mma av efter mötet.

Multitasker?

Multitasker?

Tja det hĂ€r Ă€r lite kort vad jag gör. NĂ€r jag var liten ville jag jobba pĂ„ kontor. Det hĂ€r Ă€r vĂ€l typiska uppgifter man gör nĂ€r man jobbar pĂ„ kontor? Jag tycker att all den dagliga interaktionen med alla medarbetare Ă€r toppen. Det gör min dag rolig och det gör att jag lĂ€r mig mer. Sedan mĂ„ste jag försöka att kommunicera till alla vad som pĂ„gĂ„r i de projekt som jag driver. Önskar er en fortsatt trevlig torsdag. Nu mĂ„ste jag fortsĂ€tta med min kampanjplanering.

Att vara kreativ nÀr man Àr stressad

onsdag, september 23rd, 2009

IgĂ„r sent pĂ„ eftermiddagen hade vi möte med vĂ„r byrĂ„. Vi ska köra en kampanj för projektabonnemanget Team Edition. Den ska gĂ„ i sju lĂ€nder och lanseringen Ă€r i början av oktober. Tiden Ă€r knapp och det finns inte utrymme för Ă€ndringar. Presentationen började och vi kĂ€nde nĂ€stan pĂ„ en gĂ„ng att de var inne pĂ„ fel spĂ„r. Genast kom oron och jag tĂ€nkte - hur ska det hĂ€r gĂ„, vi som ska presentera det hĂ€r för de andra marknaderna dagen dĂ€rpĂ„. Det fanns ingen tid för Ă€ndringar. Hur skulle vi hantera det hĂ€r? Min chef började dĂ„ pedagogiskt att styra diskussionen. Han ville att vi skulle ”tratta ned” diskussionen. Vi började stort och diskuterade endast vad vi tyckte om grunden, om iden.

Sedan gick vi vidare och diskuterade hur flödet i kampanjen skulle vara. Med det sÄ menar jag de steg som den potentiella kunden ska gÄ igenom. Besökaren kommer frÄn tex en banner, klickar, kommer till landningssida, och sedan agerar. Med det hÀr tillvÀgagÄngssÀttet sÄ hade vi en effektiv brainstormingsession och det blev ett lyckat resultat.

NÀr man ska komma pÄ en bra ide och koncept sÄ Àr det oftast lÀttare att utgÄ ifrÄn nÄgonting och se möjligheter i det. Jag tycker att det blir mer konkret dÄ. Det Àr svÄrt att vara kreativ i en stressad vÀrld. Det jobbigaste jag vet Àr möten dÄ vi ska brainstorma. Om nÄgon sÀger - kom igen nu börja spotta fram idéer sÄ har jag garanterat inga idéer alls. Det finns en hel del brainstormingstekniker och en teknik som vi prövade för ett tag sedan var att vi uppmanades att skriva ned pÄ post-it lappar med allt som vi kunde associera till ett speciellt Àmne. Det var bra för man bara skrev utan att reflektera.

Resultatet av vÄr senaste brainstorming

Resultatet av vÄr senaste brainstorming

Nu ska jag strax in pÄ mötet med alla vÄra lÀnders Sales & Marketing Directors. Det gÀller att fÄ med sig alla lÀnder och det Àr en stor utmaning.

Hur utvÀrderar vi kampanjer i social media?

tisdag, september 22nd, 2009

Morgonpigg som jag Àr sÄ var jag hÀr tidigt i morse. Det Àr skönt att vara hÀr innan alla andra kommer in. Man fÄr en lugn stund med sin kopp kaffe. Idag sÄ möttes jag av min chef Patrik och vÄr VD Pelles glada tillrop att vi igÄr hade slagit rekord i antalet nyregistreringar. Hur kommer det sig? Var kommer alla dessa nyregistreringar ifrÄn?

Vi har nyligen lanserat en ny produkt. Det Àr ett planeringsverktyg som vi kallar Projectplace Planner.


Den
1 september slÀppte vi den som en gratis betaversion. För oss Àr det viktigt att fÄ in mÄnga betatestare. Vi vill gÀrna fÄ in sÄ mycket feedback som möjligt för att förbÀttra produkten. Eftersom mÄlet med kampanjen Àr att fÄ in sÄ mÄnga anvÀndare sÄ satsade vi pÄ att göra leaddrivande aktiviteter. För oss sÄ fungerar utskick av olika slag med olika mediehus vÀldigt bra. SÄ det var ett sjÀlvklart medieval för kampanjen, men vi tÀnkte att nu sÄ har vi en betaprodukt som vi vill fÄ feedback pÄ och skapa en dialog med anvÀndare. Skulle vi inte prova pÄ att göra en kampanj i social media? DÀr kan vi nog komma nÀrmare anvÀndare och vi kan lyssna av vad de tycker. Vidare sÄ riktar Projectplace Planner sig till individen. Planera Àr nÄgot vi alla gör. Vi behöver inte ha ett projekt pÄ gÄng för att planera. Sagt och gjort vi prövade social media.

Det hÀr Àr första gÄngen som vi gör en aktiv kampanj i den vÀrlden sÄ vi kÀnde att det var dags att pröva pÄ. Vi tog hjÀlp av byrÄn Suddenly och Domingo PR. Resultatet blev ett Facebook quiz dÀr man fÄr reda pÄ vilken typ av projektledare man Àr. Vi skapade Àven en tÀvling dÀr vi uppmuntrar att sprida nyheten om Planner och uppmuntrar feedback. Priset Àr en iPhone till dig och din vÀn. Vi har spridit tÀvligen genom Facebook, Twitter och försökt att fÄ bloggare att skriva om Projectplace Planner. Hur kan vi dÄ försöka utvÀrdera och mÀta vad vÄr investering i social media har gett? Vi vet hur mÄnga som har tagit quizet i Facebook och vi kan se i Analytics varifrÄn besökarna kommer, men vi kan inte veta hur mÄnga som verkligen signar upp sig och testar. Kampanjen har ju antal leads som huvudmÄl. NÄgon som har ett tips? Vi har haft besök av Meltwater buzz som Àr ett analysverktyg för social media, men dÀr kan jag bara ta reda pÄ vad folk sÀger om oss i bloggar odyl ej ROI.

För att Äterkomma till gÄrdagens rekord i nyregistreringar sÄ gick det inte ut nÄgot speciellt utskick igÄr. SÄ vart kom alla ifrÄn? MÄnga nyregistreringar visade sig vara spanjorer och vi har ingen marknadsaktivitet dÀr. NÀr jag tittade i Google Analytics sÄ hade vi fÄtt massa besökare frÄn en spansk bilsajt med ett forum. Lustigt. Internet Àr sÄÄ fascinerande.  Kul att det visar sig vara drag i Spanien. Kan detta hÀrledas till vÄra anstrÀngningar i social media? Mja, skulle inte tro det. Jag skulle tippa pÄ att vÄr fantastiska PR-tjejs verk. Hon skickade ut ett mnr (Multimedia News Release) i samband med releasen. Det gick ut till 18 lÀnder varav ett var Spanien. Det Àr första gÄngen som vi testar det hÀr. Om ni kollar in mnr:et sÄ finns det sociala mediaknappar dÀr, sÄ kanske har vi skapa leads genom social media?!

Var gÀrna med i iPhone tÀvligen hÀr.
LÀmna feedback pÄ Projectplace Planner hÀr.

Nej nu Àr det dags för lunch och jag ser med spÀnning fram emot vÄr byrÄs förslag pÄ ny kampanj för vÄrt Team Edition.

Projektarbete i farten med iPhone och pÄ webben

mÄndag, september 21st, 2009

Hej!
Kul att du vill hÀnga med mig under min arbetsvecka. Vi pÄ Projectplace Àr mitt uppe i hektiska kampanjperioder. Ni kommer att fÄ ta del av mitt jobb och tankar kring kampanjplanering, uppföljning och analys samt medieval i den digitala vÀrlden. Det Àr i alla fall min ambition sÄ fÄr vi ser vart det bÀr. Jag ser fram emot att fÄ bolla idéer och tips med er. Men först lite bakgrundsinfo om mig och Projectplace.



Namn:
Matilda Guillem, född Jernevad i Mariestad
Är: HĂ€sttokig tjej som Ă€lskar online marknadsföring och gillar alla aspekter inom projektledning.
Gör: Online Marketing Manager. PÄ Projectplace sÄ Àr jag Àven kÀnd som multitasker inom online marketing och webb.
Ålder: 32 Ă„r
Familj: Min franske man Jerome som Àr tennistrÀnare i Saltsjöbaden
Bor: PÄ LjuskÀrrsberget i Saltsjöbaden

Projectplace www.projectplace.se
Gör: Projectplace Àr Europas ledande webbaserade projektverktyg.
AnstÀllda: Mer Àn 100 i alla fall. Vi vÀxter sÄ det knakar och det Àr stÀndigt nya mÀnniskor som kommer in. Huvudkontoret Àr i Stockholm och vi har kontor i Norge, Danmark, Tyskland och Holland.

Att samarbeta och att fĂ„ samarbetet att fungera bland deltagare i ett projekt tror jag Ă€r en viktig ingrediens för att ett projekt ska lyckas. Bra kommunikation mellan medlemmar och bra struktur underlĂ€ttar samarbetet. I mitt arbete sĂ„ driver jag mĂ„nga projekt. Nu sĂ„ jobbar jag med en kampanj som berör flera olika lĂ€nder och jag mĂ„ste samordna olika marknadsavdelningar och reklambyrĂ„er. Mina projekt driver jag i Projectplace. DĂ€r har jag tillgĂ„ng till smarta verktyg som stödjer just kommunikation och samarbete i projekt. En fördel med att jobba online Ă€r tex att alla kan komma Ă„t dokumentationen var de Ă€n befinner sig. Projektmedlemmar kan sitta pĂ„ olika platser och Ă€ndĂ„ komma Ă„t samma materiel. Projectplace grundades 1998 och Ă€r en av Sveriges första sĂ„ kallade Software as a Service eller mjukvara som tjĂ€nst företag som vi sĂ€ger pĂ„ svenska. NĂ€r vi pratar om samarbete pĂ„ nĂ€tet kallar vi det cloud collaboration. Är du intresserad av att höra mer om det sĂ„ kan jag rekommendera ett event som bland annat Projectplace hĂ„ller imorgon tisdag om just cloud collaboration.

Innovation Àr ett viktigt ledord för Projectplace sÄ nu har grabbarna pÄ Projectplace Labs gjort vÄr tjÀnst tillgÀnglig Àven i din iPhone. Med iPhone applikationen behöver du inte ens en dator för att komma Ät dina projektdokument utan du kan komma Ät dem direkt i din telefon. Jag som projektledare kan uppdatera mig pÄ vad som hÀnt i projektet, lÀsa projektdokumentation och mycket Àven nÀr jag Àr pÄ sprÄng tex i tunnelbanan. Jag Àr lite av en tekniknörd sÄ jag Àlskar det. Den personen i min omgivning som Àr minst förtjust över Projectplace iPhone apps framfart Àr min man. Han tycker jag alltid Àr uppkopplad och har med mig jobbet vart jag Àn gÄr. Men för mig Àr det frihet att kunna jobba var jag vill och hÄlla koll pÄ vad som hÀnder med projekten jag driver. Jag blir lugnare dÄ och mindre stressad. Alla anstÀllda pÄ Projectplace har fÄtt var sin iPhone, men dÀremot har IT gett oss ett extremt fult fodral till vÄra snygga iPhones. Det förstör halva nöjet sÄ jag vÀdjar till er Àr nÄgon som har ett tips pÄ vart man kan hitta nÄgra snygga iPhone fodral?

VĂ€lkommen till min vecka!

Det finns kÀrlek pÄ internet

fredag, september 18th, 2009

Nu kan vÄra besökare sÀtta betyg pÄ sina favoritprodukter

Nu kan vÄra besökare sÀtta betyg pÄ sina favoritprodukter

Den hÀr veckan har vi smugit ut en ny funktion pÄ sidan, som har varit hett efterlÀngtad bÄde frÄn oss och flera av vÄra formgivare. Nu kan man nÀmligen sÀtta betyg pÄ sina favoritprodukter. Och det Àr sÄÄ roligt nu nÀr kommentarerna börjar trilla in. Ingen kan komma och sÀga att det inte finns kÀrlek pÄ nÀtet, för det Àr sÄ positiva och hÀrliga kommentarer vÄra produkter fÄr.

NĂ„gra exempel:

“SĂ„Ă„ otroligt vackert!”

“Mjuk och skön kĂ€nsla i mönstret samtidigt som det Ă€r stilrent. Denna kombination pĂ„ vĂ€lsydd necessĂ€r, kan det bli bĂ€ttre? “

“Jag Ă€lskar detta armband, det Ă€r helt underbart”

Än sĂ„ lĂ€nge sĂ„ kollar vi förstĂ„s pĂ„ varje kommentar, sĂ„ att det inte blir alltför elaka och irrelevanta pĂ„stĂ„enden, men fortsĂ€tter det pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet sĂ„ kommer det inte vara ett problem.

SÄ, med dessa kÀrleksfulla rader tackar jag för min vecka hÀr pÄ Loggenbloggen! Hoppas att ni har haft lika kul som jag, och sÄ hoppas jag att vi ses pÄ SIGNERAT.se. VÀlkomna!

Tills dess - ha en trevlig helg!

/Maria