Ett inte sĂ„ tillfĂ€lligt avbrott…
onsdag, september 30th, 2009Vissa dagar behöver man verkligen fÄ koncentrera sig. Man behöver fÄ grotta in sig i Google Analytics och verkligen fÄ umgÄs med sina siffror eller fÄ fokusera pÄ en text man mÄste formulera pÄ ett vettigt sÀtt. Och det Àr dÄ de slÄr till: telefonsÀljarna! Jag inser förstÄs att de mÄste fÄ göra sitt jobb och att jag kan stÀnga av telefonen men idag Àr jag riktigt, riktigt less! Ett tips till den som krÀnger varor/tjÀnster per telefon: utgÄ inte ifrÄn att den du talar med Àr dum i huvudet och ring inte upp igen tre veckor senare om vederbörande har sagt nej. Vi kommer ihÄg dig, speciellt om du Àr dryg.
Idag blev jag uppringd av en ung (lĂ€t det som) man frĂ„n en nystartad webbyrĂ„. Han hade ringt bĂ„de mig och ett par kollegor tidigare under hösten och den hĂ€r killen kommer man ihĂ„g. Den hĂ€r gĂ„ngen inledde han med en riktig höjdare: “Du, jag tror att vi skulle kunna göra er sajt rĂ€tt sĂ„ mycket bĂ€ttre. Har ni aldrig tĂ€nkt pĂ„ att man kan anvĂ€nda film och sĂ„?” Suck… nÀÀÀe, det har vi aldrig tĂ€nkt pĂ„! Vi sitter bara hĂ€r och vĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l ska ringa och upplysa oss! SjĂ€lva vet vi ju naturligtvis ingenting. NĂ€r han sedan gĂ„r vidare med “Jag har pratat med din eh… chef… eller vad hon var. Kommer inte ihĂ„g namnet just nu… det kan ju bli sĂ„ dĂ€r nĂ€r man snackar med mycket folk… ha ha ha!” orkar jag inte lyssna pĂ„ resten. Ett tips till: skriv ned vad du gör och vem du talat med. Det blir sĂ„ mycket enklare att göra ett bra intryck dĂ„, liksom. Jag svarade att vi Ă€r pĂ„ gĂ„ng med en omgörning, att vi trĂ€ffat en antal möjliga leverantörer och gĂ„tt vidare med nĂ„gra. DĂ„ blir killen sur och tycker det Ă€r “jĂ€vligt trĂ„kigt” att de inte fĂ„tt komma eftersom han typ hade fĂ„tt ett löfte frĂ„n min chef. …eller vem det nu var han hade pratat med…
Det hÀr inlÀgget skulle egentligen handla om nÄgot helt annat men jag kom av mig. Ring inte mig pÄ ett par timmar nu sÄ kanske jag kommer pÄ det. à terkommer.