Gammelmedia och ny(hets)media
mÄndag, augusti 31st, 2009Internetworld skriver initierat [http://internetworld.idg.se/2.1006/1.243255] om ett pÄgÄende paradigmskifte inom nyhetsförmedlingen - och inom publicering överhuvudtaget. De sÄ kallade gammelmedierna, d.v.s. papperstidningar, teveprogram, radiosÀndningar etc., stÄr inför en stor utmaning.  För nyhetsmedierna handlar det mycket om konkurrensen frÄn exempelvis gratistidningar, gratis nyheter pÄ nÀtet, direktförmedling av pÄgÄende nyheter via Twitter etc. Det finns en stor rÀdsla för att de nya kanalerna i viss mÄn kannibaliserar pÄ de betalda medierna. MÄnga menar att utvecklingen inte gÄr att stoppa och att de nyhetsföretag som klarar sig bÀst Àr de som ocksÄ klarar att anpassa sig till den nya ordningen.
Ăven bokbranschen mĂ€rker av förĂ€ndringens vindar. Till exempel upplever den traditionella bokhandeln en stor press frĂ„n nĂ€tboklĂ„dor som Bokus och Adlibris. Och nu Ă€r Ă€ven e-böckerna pĂ„ stark frammarsch. Sommarens största snackis i den nischen har varit Amazons nya lĂ€splatta Kindle DX, en 9,7-tumsskĂ€rm pĂ„ med plats för 3500 böcker. I priset 489 dollar ingĂ„r ett 3G-abonnemang utan ytterligare avgifter, sĂ„ att man kan ligga i hĂ€ngmattan och koppla upp sig direkt mot Amazons webbshop och köpa hem nya böcker. Bland konkurrenterna Ă„terfinns bl.a. Sony, med sin Reader. Kindle vĂ€ntas komma till Europa lagom till julhandeln, sĂ„ snart man löst operatörsfrĂ„gan.
LÀsplattorna Àr under konstant utveckling. I branschen anser man att det bara Àr en tidsfrÄga innan boomen kommer. SjÀlv tror jag att vi ser den först nÀr skÀrmarna kan visa fÀrg och rörlig bild, vilket öppnar upp Àven för tidskrifterna. TÀnk om du kunde fÄ Internetworld direkt in i lÀsplattan, eller Dagens Industri, sÄ att du slipper glömma pappersutgÄvan hemma pÄ frukostbordet. Med en sÄ enkel och billig distribution kunde tidningen kanske kunna vara helt annonsfinansierad - med en betalversion för den som vill slippa annonserna.
Företaget Zinio erbjuder bĂ„de e-tidningar och e-böcker, ofta till en brĂ„kdel av hyllpriset. Till exempel fĂ„r man 51 digitala nummer av Business Week för 328 kronor. Betydligt billigare Ă€n i PressbyrĂ„n. Zinio samarbetar med Plastic Logic, som utvecklar nĂ€sta generations lĂ€splattor. Ăn sĂ„ lĂ€nge lĂ€ser man tidningarna i webblĂ€saren, eller i ett lĂ€sarprogram som laddas ner till datorn, men i en nĂ€ra framtid ska man kunna ladda ner dem till lĂ€splattan Ă la Kindlemodellen. Utbudet av svenska tidningar Ă€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge magert, men enligt företagets nordiska representant lĂ€r det snart komma mera. Mera hittar du pĂ„ www.zinio.com.
Om Zinio och nya digitala affÀrsmodeller bloggar jag mer under veckan.