Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 594 Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 611 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 705 Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/classes.php on line 728 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 306 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 425 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /storage/content/00/166900/loggenbloggen.se/public_html/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15 Loggenbloggen » 2009» augusti

Archive for augusti, 2009

Gammelmedia och ny(hets)media

mÄndag, augusti 31st, 2009

Internetworld skriver initierat [http://internetworld.idg.se/2.1006/1.243255] om ett pÄgÄende paradigmskifte inom nyhetsförmedlingen - och inom publicering överhuvudtaget. De sÄ kallade gammelmedierna, d.v.s. papperstidningar, teveprogram, radiosÀndningar etc., stÄr inför en stor utmaning.  För nyhetsmedierna handlar det mycket om konkurrensen frÄn exempelvis gratistidningar, gratis nyheter pÄ nÀtet, direktförmedling av pÄgÄende nyheter via Twitter etc. Det finns en stor rÀdsla för att de nya kanalerna i viss mÄn kannibaliserar pÄ de betalda medierna. MÄnga menar att utvecklingen inte gÄr att stoppa och att de nyhetsföretag som klarar sig bÀst Àr de som ocksÄ klarar att anpassa sig till den nya ordningen.

Även bokbranschen mĂ€rker av förĂ€ndringens vindar. Till exempel upplever den traditionella bokhandeln en stor press frĂ„n nĂ€tboklĂ„dor som Bokus och Adlibris. Och nu Ă€r Ă€ven e-böckerna pĂ„ stark frammarsch. Sommarens största snackis i den nischen har varit Amazons nya lĂ€splatta Kindle DX, en 9,7-tumsskĂ€rm pĂ„ med plats för 3500 böcker. I priset 489 dollar ingĂ„r ett 3G-abonnemang utan ytterligare avgifter, sĂ„ att man kan ligga i hĂ€ngmattan och koppla upp sig direkt mot Amazons webbshop och köpa hem nya böcker. Bland konkurrenterna Ă„terfinns bl.a. Sony, med sin Reader. Kindle vĂ€ntas komma till Europa lagom till julhandeln, sĂ„ snart man löst operatörsfrĂ„gan.

LÀsplattorna Àr under konstant utveckling. I branschen anser man att det bara Àr en tidsfrÄga innan boomen kommer. SjÀlv tror jag att vi ser den först nÀr skÀrmarna kan visa fÀrg och rörlig bild, vilket öppnar upp Àven för tidskrifterna. TÀnk om du kunde fÄ Internetworld direkt in i lÀsplattan, eller Dagens Industri, sÄ att du slipper glömma pappersutgÄvan hemma pÄ frukostbordet. Med en sÄ enkel och billig distribution kunde tidningen kanske kunna vara helt annonsfinansierad - med en betalversion för den som vill slippa annonserna.

Kindle DX

Kindle DX

Företaget Zinio erbjuder bĂ„de e-tidningar och e-böcker, ofta till en brĂ„kdel av hyllpriset. Till exempel fĂ„r man 51 digitala nummer av Business Week för 328 kronor. Betydligt billigare Ă€n i PressbyrĂ„n. Zinio samarbetar med Plastic Logic, som utvecklar nĂ€sta generations lĂ€splattor. Än sĂ„ lĂ€nge lĂ€ser man tidningarna i webblĂ€saren, eller i ett lĂ€sarprogram som laddas ner till datorn, men i en nĂ€ra framtid ska man kunna ladda ner dem till lĂ€splattan Ă  la Kindlemodellen. Utbudet av svenska tidningar Ă€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge magert, men enligt företagets nordiska representant lĂ€r det snart komma mera. Mera hittar du pĂ„ www.zinio.com.

Det digitala tidningsstÀllet frÄn Zinio

Det digitala tidningsstÀllet frÄn Zinio

Om Zinio och nya digitala affÀrsmodeller bloggar jag mer under veckan.

Digitala tankar i konservativ bransch

mÄndag, augusti 31st, 2009

VÀlkommen till loggvecka 17, som kommer att handla om otraditionella idéer i en traditionell bransch. En bransch som funnits nÀstan lika lÀnge som mÀnniskan har kunnat kommunicera med sina grannar.  Det handlar om kommunikation över sprÄkgrÀnserna - det som i dagligt tal kallas översÀttning. Target Language Àr en liten men snabbt vÀxande översÀttningsbyrÄ (omsÀtter 2 mkr med 3 personer) som gör det enkelt att kommunicera pÄ andra sprÄk. Vi översÀtter allt frÄn pressmeddelanden och annonsrubriker till Ärsredovisningar och tunga mjukvarumanualer. Till och frÄn alla sprÄk man kan prÀnta pÄ papper. Men mer om det lÀngre fram.

Jag heter Rasmus Carlsson och Àr verkstÀllande entreprenör i företaget. Min passion för digitala medier började med en Commodore 64 hemma pÄ pojkrummet. För dig som inte redan nickar igenkÀnnande kan jag berÀtta att jag i tidiga tonÄren var en sÄn dÀr datanörd. SÄ var det sagt.

Mer bakgrund: 34 Ärig Malmöbo med en hÀrlig fru och tvÄ grundskolebarn. Ford Focus Flexifuel i garaget.

PortrÀttbild Rasmus Carlsson

PortrÀttbild Rasmus Carlsson

DÄ ska arbetsdagen planeras. Det blir överhuvudtaget en vÀldigt tajt arbetsvecka. En av de bÀsta pÄ lÀnge, tror jag. Det kommer att dyka upp rapporter hÀr flera gÄnger om dagen. Och den som Àr pÄ jakt efter bra affÀrsidéer kommer att fÄ ett par stycken helt gratis. Vi ses snart igen. Hej!

TGIF?

fredag, augusti 28th, 2009

Veckan har varit Perdey. Vet ni inte vad det betyder ska ni kolla hÀr. Det Àr nÀr man ser sÄna filmklipp som man förstÄr varför stora företag har svÄrt att lyckas i sociala medier. UnderhÄllande.

Hotell Ă€r en produkt som Ă€r svĂ„r att vĂ€cka engagemang pĂ„. En produkt dĂ€r gĂ€sterna har höga förvĂ€ntningar och en produkt som Ă€r helt transparent och konkurrensutsatt. Eftersom bilder och texter om hotellen ofta Ă€r exakt likadana pĂ„ de flesta siter och, Ă€rligt talat, de flesta hotellbokningssidor Ă€r ganska trĂ„kiga och oinspirerande sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att bygga ett bra varumĂ€rke. Vi gjorde en undersökning dĂ€r vi frĂ„gade 3000 personer som bokat hotell pĂ„ nĂ€tet vilken site de bokat genom. TvĂ„ veckor efter sin bokning kom endast 11 % ihĂ„g vart de gjorde sin bokning. Alla sidor heter nĂ„t i stil med book, hotels, hotell etc. Även vi. VĂ„r nya site ska bl. a. fokusera just mer pĂ„ detta. Inspiration. VarumĂ€rke. Fler kundkontakter efter bokningen och efter vistelsen Ă€r klar. Kan inte avslöja exakt hur men det ger ocksĂ„ möjligheter till större intĂ€kter.

Fredagar innebÀr för mig en lite trÄkig dag. Veckan Àr slut. Bokningar gÄr in i helgdepressionen. Jag vill fortsÀtta jobba. SÄ det gör jag. Lördag och söndag. Bara lite. Men bloggen slutar jag med, fÄr vara nog nu. Om nÄgon vill komma i kontakt med mig nÄr ni mig pÄ fredrik (at) hotelspecials.se. Det har varit roligt att ge er en inblick i vad som hÀnder och kommer att hÀnda pÄ HotelSpecials.se. Tack för mig!

Part of our office - Yes, itÂŽs a ping pong table.

Part of our office - Yes, itÂŽs a ping pong table.

Ut med det gamla in med…

fredag, augusti 28th, 2009

det nya. VÄr site Àr gammal. Klockren om du vill boka weekendpaket. Inte lika bra mot storstÀder med mÄnga hotell. Dessutom dynamiska url och inget hÀftigt web 2.0 innehÄll. Men det Àndras. Snart. Vi har under en tid tagit fram en helt ny site. Naturligtvis dÀr man kan sortera hotellen efter pris, klass, lÀge, etc  etc. Idag fÄr man sortera efter hur lÄngt man orkar scrolla ner i listan med hotell. Funkar inte lika bra.

Recensioner har vi samlat in ett tag. Vi valde att bara ha recensioner frÄn gÀster som bott pÄ hotellen. Video frÄn hotellen. Google maps sÄ klart. Med sortering. FAQ pÄ varje hotell. Stadsguider. You name it. Helt enkelt jÀttebra Àven om en del Àr hush hush saker som jag inte kan berÀtta. Men fronten Àr inte det enda som Àr viktigt.


Hotellen fĂ„r det lĂ€ttare. Om man som vi satsar pĂ„ att kontraktera ”egna” hotell sĂ„ Ă€r det otroligt viktigt att ha ett smidigt system för hotellen att jobba i. Hotellen ska kunna gĂ„ in och alternera priser och antal rum dag för dag. HĂ€r har vi lagt stora resurser. Annars fĂ„r man inte bra priser. Och dĂ„ blir det lite bokningar. Lanseringsdatum Ă€r snart +- 3 mĂ„nader. Hemligt.

Dessutom Àr det ju bra om man kan expandera till andra lÀnder med andra valutor. Och fÄ bra intern statistik pÄ vilka hotell som omvandlar bra. API/XML lösningar för annonser. Helt enkelt en ganska omfattande renovering som vi har gjort under det senaste Äret.

Vad skiljer oss?

torsdag, augusti 27th, 2009

Det finns en uppsjö hotellsidor. Hotels.com (som Expedia Ă€ger), Booking.com (min favorit…), Bokahotell.se ,  hotellguide.se (affiliate till hotelpronto) osv osv. Idag Ă€r det riktigt enkelt att snabbt starta en sida för hotellbokningar. Kontakta en hotellgrossist. Eller jĂ€tte med white label lösningar. IgĂ„ng pĂ„ en timme. Minst 80 % av siterna i Sverige Ă€r affiliates och Ă„terförsĂ€ljare för de största. Dessa Ă€r ocksĂ„ ganska aggressiva pĂ„ SEO / SEM marknaden. Eftersom de inte har lika lĂ„ngsiktiga mĂ„l som oss kan de ta större risker i sin SEO och jobba mer Ă„t blackhat hĂ„llet (vi Ă€r nog grĂ„…)

Men mÄnga jobbar vitt ocksÄ. Flera SEO profiler och SEO firmor har egna hotellbokningssidor som konkurrerar pÄ google.se med oss (Dan.se / billigarehotell.se, Ted Valentin / hotellkartan.se, Pineberry / stockholmshotell.com osv osv). Tufft lÀge. Och roligt. Men vi klagar inte. Blir desto roligare att ranka högre Àn dem. Vi Àr vÀldigt tÀvlingsinriktade. JÀmföra rankingen pÄ sökmotorerna Àr som att tÀvla. SÄ det passar oss bra. Dessutom ger det möjligheter om man har ett bra affiliate program.

Just nu har vi problem med att nischa oss tillrĂ€ckligt mycket och visa bĂ„de i annonser och i kontakten med affiliates att vi frĂ€mst Ă€r en kanal som jobbar med fritidsresenĂ€rer. Vi har inte alls samma utbud pĂ„ vardagar som konkurrenterna. Men vi har ett överlĂ€gset (ödmjukhet ödmjukhet) utbud pĂ„ helgerna. Ingen annan erbjuder romantikpaket, spa weekends, slott och herrgĂ„rdar och allt annat vi har i samma omfattning. TyvĂ€rr har vi varit dĂ„liga pĂ„ att visa hur vi skiljer oss frĂ„n en ”vanlig” hotellbokningssida.

Under hösten Àr det ett av mÄlen.  Utveckla bÀttre annonslösningar till fler affiliates Àr ett annat mÄl. DÄ blir vi inte lika beroende av att tappa placeringar pÄ google om de vi konkurrerar med ÀndÄ sÀljer vÄra produkter. Bra sÄ.

Tillbaka @office

torsdag, augusti 27th, 2009

Tillbaka utvilad efter en utmÀrkt kvÀll och eftermiddag. Kan varmt rekommendera Sankt Jörgen Park Resort. Grymt bra. Viktigaste var att vi spikade lite ledord för vad VI stÄr för och hur vi vill att vi ska upplevas. Som företagare kommer man i kontakt med vÀdligt mÄnga andra företag. Det Àr sÀllan man överraskas positivt. TrÄkigt. PÄ HotelSpecials.se vill vi gÀrna försöka med det. Vi lyckas inte alltid och kan vara svÄrt med en transparent produkt som hotell.

Men vi satsar hÄrt pÄ att vara tillgÀnliga via telefon och e-post med snabba svar. Kostar en hel del men vi tror att det pÄ lÄng sikt betalar sig.

Vi bad ocksÄ alla anstÀllda att föreslÄ 3 förbÀttringar företaget ska göra och 1 förbÀttring till kontoret. Lite kalt pÄ vÀggarna. Kommer ÄtgÀrdas. Mer spa hotell, fler hotell pÄ semesterorter och ett event i samband med TUR mÀssan Àr andra saker att kolla pÄ. Kul nÀr alla tycker till. Infallsvinklar man missar. Nu kontakt med PR byrÄ och en SEO firma. Letar ocksÄ partners att ordna tÀvlingar med. Mycket surf. Out.

Kickoff

onsdag, augusti 26th, 2009

I eftermiddag och ikvÀll leker vi storföretag och har en fin liten kickoff inför hösten. En liten nystart helt enkelt. Vi drar till Sankt Jörgen Park Resort i utkanten av Göteborg för lite spa och god mat. Skönt. Dessutom ska vi gÄ igenom lite ledord som inte alls Àr inspirerade av Zappos. NÀr vi startade HotelSpecials.se hade vi redan frÄn början uttalat att vi skulle ha den bÀsta servicen. Andra siter döljer gÀrna kontaktuppgifterna och försöker styra kunden till att boka sjÀlv. Seat24 gör det, Travelstart gör det, och alla affiliate siter gör det sÄ klart. För oss kÀndes det fel att göra sÄ, vi tror att besökarna i vÄr mÄlgrupp (fritidsresenÀrer) vill ha service. Och Àr beredda att betala för det.

En lucka tyckte vi, som skulle utnyttjas. NĂ€r vi sen för nĂ„t Ă„r sen lĂ€ste om Zappos kĂ€ndes det som bitarna föll pĂ„ plats nĂ€r det gĂ€ller kundservice. Speciellt avsnitt om telefon och hur man hanterar kunder. Vi har lĂ„ngt kvar. Men nu under kickoffen ska vi prata mer om det och har tagit fram lite ledord. Inte lika snitsigt formulerade som zappos. Lite kortare. Mer svenskt. Men Ă€ndĂ„ bra. Exempel pĂ„ Zappos otroliga kundservice. Och Zappos ledord Ă€r grymma tycker jag. Kanske nĂ„t för ett Svenskt JĂ€rnvĂ€gsföretag att kolla pĂ„? Och för oss sjĂ€lva sĂ„ klart…

Sweden Social Web Camp

tisdag, augusti 25th, 2009

Kanske man skulle varit pĂ„. 280 pers pĂ„ en ö i blekinge. LĂ„ter trevligt. Speciellt om man inte Ă€r sĂ„ framgĂ„ngsrik i sociala medier. Vi Ă€r inte det. Har sĂ„ klart en blogg om hotell men det Ă€r mest SEO syfte att kunna synas pĂ„ ovanliga sökfraser och synas snabbt pĂ„ aktuella sökningar i samband med konserter och liknande. Å andra sidan har jag bott tillrĂ€ckligt i militĂ€rtĂ€lt… Har istĂ€llet försökt snappa upp saker ur blogginlĂ€gg om SSWC. Den alltid utmĂ€rkte Ted Valentin har sammanfattat bra. Ted Ă€r för övrigt oerhört bra pĂ„ sociala medier. Vem minns inte hans kartsajter och debatten dĂ€refter? Och dessutom försöker han genom 24H Campet verka för fler entreprenörer. Bra!. I USA Ă€r det mĂ„nga reseföretag som lĂ€gger ut senaste erbjudanden i Twitter till exempel. Och som kör virala kampanjer. Vi kollar sĂ„ klart pĂ„ saker som detta men just nu lĂ€gger vi resurserna pĂ„ annat. Ett första steg kanske Ă€r att köpa ett eget tĂ€lt till nĂ€sta Ă„rs social media web camp. Och att lĂ€nka till Teds inlĂ€gg…

Även JMW och Simon SundĂ©n sammanfattar lĂ€get lite.

SEO Problem

tisdag, augusti 25th, 2009

Konkurrensen Ă€r hĂ„rd pĂ„ sökmotorerna i resebranschen. Tuffaste nischen i Sverige? MĂ„ste alltsĂ„ jobba mycket med SEO/SEM och det krĂ€ver stora insatser. För att ligga högt. Och det lönar sig om man gör det…Vi har alltid haft bra placeringar. Sen juni har dock tvĂ„ viktiga sökord fallit tillbaka. Tanken Ă€r att vĂ„r sida om hotell i Göteborg ska ranka bra pĂ„ just “hotell Göteborg“. Just nu rankar dock huvudsidan före. Inte bra. UnderkĂ€nt för mig. Samma sak gĂ€ller Stockholm. Men inte Malmö. Det kluriga Ă€r att bĂ„da sidorna rankar bra pĂ„ omvĂ€nda sökbegreppet, alltsĂ„ “Göteborg hotell“. Har spenderat förra veckan med att undersöka varför och tror att det beror pĂ„ sĂ„ kallat duplicate content problem.

TyvÀrr kÀnner inte Google igen Analytics spÄrningskod (utm source) och tolkat det som en helt egen sida fast det Àr samma sida som den url gÄr till. Blir alltsÄ tvÄ identiska sidor med olika url, en med spÄrningskod och en utan. Dumt. Har löst problemet nu men ÄterstÄr att se om det var problemet.

Google Àr luriga..

mÄndag, augusti 24th, 2009

Google Ă€r smarta. Och luriga. Vi arbetar vĂ€ldigt mycket med sponsrade lĂ€nkar. Speciellt med Google Adwords. Om man som vi annonserar med geografiska termer, till exempel Dalsland, sĂ„ hittar de pĂ„ en del grejer. Vi har en annonsgrupp för Dalsland och en annan för alla stĂ€der i Dalsland dĂ€r vi har hotell. Men söker man pĂ„ hotell dalsland sĂ„ visas sĂ„ klart annonsen för ÅmĂ„l eftersom vi bjuder högre dĂ€r Ă€n pĂ„ nyckelorden pĂ„ dalsland. Trots att dalslands annonsen Ă€r mer relevant. SĂ„ mycket bryr sig google om relevans
 MĂ„ste alltsĂ„ lĂ€gga till en massa negativa sökord korsvis mellan kampanjerna denna vecka . Klicka nu inte pĂ„ vĂ„ra annonser. För bövelen.

Klicka för större bild…