Vad behöver man tÀnka pÄ? tips & mina mÄl med butiken.
söndag, april 19th, 2009DÄ var min vecka pÄ Loggenbloggen slut och jag vill tacka sÄ mycket för mig. Jag skulle ha gjort ett inlÀgg i gÄr (lördag) men eftersom det har varit helg sÄ var det Àven mycket annat som behövde göras sÄ jag avrundar i dag i stÀllet. Och innan jag avslutar sÄ tÀnkte jag ta upp en frÄga som jag fick pÄ mailen. Detta blir ett vÀldigt lÄngt inlÀgg, men om du funderar pÄ att öppna en e-butik eller precis startat en, kan detta vara intressant
-Vad behöver man tÀnka pÄ nÀr man ska öppna en e-butik?
Precis som vid alla typer av företag sÄ Àr det mÄnga saker man behöver tÀnka pÄ, men förutom att ha en bra företagsidé, en budget samt att ta sig igenom den administrativa biten med alla berörda myndigheter innan man startar upp, sÄ skulle jag vilja ta upp följande punkter. En del Àr i direkt anknytning till just den bransch jag arbetar i; inredning, men Àven vad man överlag behöver.
- e-butikens layout och funktioner: Sök upp minst 5 olika e-butiksleverantörer, titta pÄ deras olika designförslag, möjligheten för dig att göra din butik personlig, priset naturligtvis, och vilka funktioner de erbjuder. I början kanske man bara behöver ett sÄkallat bas-paket med de viktigaste funktionerna, men allteftersom man vÀxer och Àven arbetar med butiken, kommer man pÄ en mÀngd nya funktioner man skulle behöva, kan den e-butiksleverantör du valt erbjuda att du vÀxer och utvecklas? Sedan mÄste butiken vara lÀtt-navigerad och förstÄrlig.
För mig var layouten och designen vÀldigt viktig och jag ville kunna pÄverka den fullt ut och ha fria hÀnder att designa den precis som jag sjÀlv ville, jag hade redan en vÀldigt klar idé hur min butik skulle se ut innan den fanns, men vilket företag kunde hjÀlpa mig att förverkliga mina idéer? Jag hittade till slut Site Direct som jag Àr vÀldigt nöjd med. Det var inte den billigaste lösningen men för mig en investering pÄ lÄng sikt. Tillsammans med en webdesigner byggdes min butik upp efter alla mina önskemÄl.
- Logistiken: Det Àr kostsamt att skicka paket! och det finns inget som heter fraktfritt oavsett vilka e-butiker som erbjuder det (!) i sÄfall har de lagt frakten pÄ varupriset, dvs du som kund har redan betalat det. Emballage kostar, varje kartong, bubbelplast, frigolit, tejp, fraktsedlar, programvara, transport osv. Det finns heller inget fast pris för alla olika storlekar av paket som kommer att skickas. Drömföretaget med lÄgt fraktpris Àr vÀl att sÀlja cd-skivor!
Man fÄr försöka att hitta det gyllene snittpriset som bÄde fungerar för dig och som accepteras av kund. För mig kostar i genomsnitt varje paket ca 100-180kr att skicka men upp till 350kr Àr inte ovanligt heller och jag har haft paket som kostat flera tusen att skicka (!) till Norge. Jag tar 79kr i fraktavgift av kund i butik för leveranser inom Sverige med reservation. För utrikes leveranser gÀller andra villkor.
Men om jag ska ta ett exempel av mĂ„nga; Kund “Kalle Svensson” vill köpa; 1st golvlampa med lampskĂ€rm, 1st tavla, 2st krukor och 8st vinglas, kan ni fantisera hur det paketet behöver packas? och framförallt hur stort det paketet blir…det kostar inte 79kr att skicka i allafall. I mitt fall innebĂ€r det att varorna behöver skickas i minst 2 olika paket, det innebĂ€r naturligtvis dubbelkostnad förutom att det sĂ€kert blir ett skrymmande paket och det fĂ„r man betala extra för.
Under mitt första Är tog jag 79kr rakt av för varje leverans inom Sverige, men har tillslut insett att jag inte kan idka vÀlgörenhet lÀngre för det Àr en alldeles för stor kostnad. Nu försöker jag pÄ bÀsta sÀtt informera mina kunder att verklig fraktkostnad kan tillkomma och jag kontaktar kunden efter bestÀllning om frakten behöver Àndras, godkÀnner kunden detta sÄ skickas varorna.
- BetalningsĂ€tt: Kortbetalning Ă€r det smidigaste för bĂ„de mig som e-handlare och snabbast för kunden och ca 40% av mina kunder vĂ€ljer det alternativet. Ăver 50% av mina kunder vĂ€ljer Faktura, och nĂ„gra fĂ„ föredrar förskottsbetalning till bankgiro. Det finns flera olika betalningstransaktörer att vĂ€lja bland och man bör vĂ€lja att ha minst 3 olika sĂ€tt för kunden att betala pĂ„.
- Hur unik Ă€r du, stick ut!: Det börjar nĂ€stan bli trĂ„ngt med alla “lantliga” inrednings e-butiker och snart Ă€ven trĂ„ngt bland “new england-stilen” i Sverige, hur mĂ„nga kan det finnas marknad för? För att du ska fĂ„ en uppfattning sĂ„ titta gĂ€rna i inredningstidingarnas sista sidor bland dom smĂ„ annonserna och dĂ„ Ă€r inte ens brĂ„kdelen med dĂ€r. Hur ska du sticka ut? vad gör din butik unik, varför ska kunderna vĂ€lja dig istĂ€llet? framför allt mĂ„ste du hitta leverantörer som inte alla andra har och du bör Ă€ven hitta din egen stil.
Jag arbetar hÄrt för att vara unik, det mÄste vara min styrka för att överleva bland alla konkurrenter. Jag kanske har lagt ribban nÀstan lite för högt för att jag ska hinna med allt sjÀlv ibland, men det Àr just den utmaningen jag behöver och Àlskar! Och jag Àr glad att kunna erbjuda produkter som man inte hittar överallt.
- Hur syns man pĂ„ nĂ€tet? Fördelen med en e-butik Ă€r förstĂ„s att du finns pĂ„ “allas gata” i hela Sverige och i hela vĂ€rlden (!) Men hur ska kunden hitta just din butik av alla 100-tals och kanske 1000-tals liknande butiker?? Att arbeta med sökmotorer som Google Ă€r förstĂ„s ett sĂ€tt, och tro mig du kommer att bli uppringd av mĂ„nga “sökmotors-företag” som e-handlare, och alla erbjuder samma sak; “med oss syns du först och bĂ€st!” jag undrar..hur kan alla dessa olika företag slĂ„ ut varandra? om jag vĂ€ljer det ena slĂ„r dĂ„ det andra företaget ut det? SĂ„ jag har inte valt nĂ„got Ă€n förutom just Google. Men det bĂ€sta sĂ€ttet och roligast Ă€r förstĂ„s min egen blogg som gett mig otroligt mycket!
- Blogg:
- (www.magdalenashem.blogspot.com) Nu startade jag min blogg (juni 2007) ca 9 mĂ„nader innan min butik öppnade, sĂ„ jag hade redan hĂ„llt pĂ„ ett tag och byggt upp en kontakt med mĂ„nga (mest kvinnliga lĂ€sare) genom att visa bilder och skriva om inredning & inspiration. SĂ„ jag hade redan ett stort kontaktnĂ€t över hela Skandinavien nĂ€r jag vĂ€l öppnade. Och det gav en fantastisk kick av att se hur vĂ€l mottagen PAR COURRIER blev av alla andra bloggare runt om i Sverige och Norge. Folk lĂ„nade bilder och publicerade, skrev om butiken och lĂ€nkade pĂ„ sina egna bloggar! Under min första öppningsvecka i mars 2008 hade jag 5000 besökare i butiken! utan nĂ„gon annan “reklam” Ă€n pĂ„ min egen och andras bloggar! Fortfarande Ă€r bloggarna min största kĂ€lla till besökare, genom mĂ„nga lĂ€nkar. Efter ett Ă„r sĂ„ kan jag inte lĂ€ngre hĂ„lla rĂ€kningen pĂ„ antal lĂ€nkar, men uppskattningsvis mellan tummen och pekfingret tror jag att PAR COURRIER finns som lĂ€nk och eller blivit omskriven pĂ„ ca 400 bloggar runt om i Sverige och övriga Norden men Ă€ven sĂ„ lĂ„ngt borta som i Australien som jag vet om. SĂ„ att blogga rekommenderar jag varmt om man har eller tĂ€nker starta en e-butik! och jag Ă€r otroligt glad och tacksam till alla som skrivit om butiken
Blandade tips:
- Var övertydlig i all information du lÀgger ut pÄ hemsidan.
- Var noga med sprÄket och stavningen, det finns inget som Àr sÄ irriterande som stavfel, men framför allt gillar folk att pÄpeka det
Man Àr inte mer Àn mÀnniska och missar sjÀlvklart ibland, men titta alltid en extra gÄng innan du publicerar nÄgot.
- Ha klara och tydliga köpvillkor samt all annan viktig information som sekretess, returinformation osv.
- Redovisning och bokföring: anlita ett företag som gör det Ät dig! du kommer inte att hinna göra allt sjÀlv och du kommer att sova lugnare pÄ nÀtterna!
- BildsprÄket Àr viktigt, visa tydliga bilder pÄ produkterna och gÀrna flera. Ha inte för smÄ bilder.
- Var kreativ och uppdatera med nya bilder ibland.
- Myt: ÄÄh det mĂ„ste vara sĂ„ billigt att driva e-butik, inga lokalkostnader och personalkostnader… jo, du mĂ„ste ha ett lager samt att frakt och emballage kostnaderna Ă€r lika mycket eller mer Ă€n en lokalkostnad. Varje kund tar minst ca 20 min i arbetstid, paket skall packas, adresser skall registreras, det kan vara korrespondens, returer och annat. Naturligtvis kostar Ă€ven e-butiken att bĂ„de köpa och driva och till detta tillkommer alla inköp och att bygga upp ett lager i varor.
- Ha tÄlamod! Rom byggdes inte pÄ en dag, det tar tid att etablera sig. RÀkna med 2-3 Är innan det kanske kan ge lön för mödan.
- Budgetera för annonskostnader!
- Ăr det vĂ€rt det? SjĂ€lvklart, jag Ă„ngrar ingenting! Men har sjĂ€lvklart lĂ€rt mig en massa pĂ„ mitt första Ă„r, bĂ„de positivt och negativt.
- En av de finaste komplimanger jag fĂ„tt lĂ€sa om butiken Ă€r att; “det kĂ€nns som om man kliver direkt in i butiken!” det Ă€r precis den kĂ€nslan jag efterstrĂ€var nĂ€r jag handplockar mina varor och skapar mina bilder.
- MÄl..
Mina mÄl med butiken Àr att den ska vÀxa till ett Ànnu större sortiment av vackra inredningsdetaljer. Innan 2009 Ärs slut ska jag försöka fÄ hela butiken översatt till engelska sÄ att jag kan börja sÀlja mer utomlands. I dag har butiken ett snitt pÄ 250-300 besökare per dag, jag vill fÄ upp det antalet till 1000 besökare per dag. Jag hoppas att en dag inom en snar framtid kunna anstÀlla nÄgon pÄ heltid. Jag vill Àven öppna en fysisk PAR COURRIER butik i framtiden sÄ att man verkligen kan kliva in i butiken pÄ riktigt!
Förutom att bloggar Ă€nda borta i Australien har skrivit om butiken har jag Ă€ven blivit uppringd frĂ„n USA. Det senaste samtalet var ifrĂ„n en kvinna förra veckan som sett en av mina Jul-annonser i den Norska tidningen VAKRE HJEM och ville köpa Julstrumpor i april (!) SĂ„ visst finns man pĂ„ “allas gata” i hela vĂ€rlden. Men nĂ„gra julstrumpor kan jag inte skicka nu, hon fĂ„r tyvĂ€rr vĂ€nta till oktober/november innan julförsĂ€ljningen börjar igen. Nu vill jag njuta av den kommande sommaren!
Vill du nÄ mig kan du maila pÄ: magdalena.ahlberg@parcourrier.se eller ringa mig pÄ: 0768-291100
Tack för mig!
Varma hÀlsningar,
Magdalena Ahlberg
Ă€gare av PAR COURRIER - Interior On Line
PAR COURRIER betyder per post/kurir pĂ„ franska för det Ă€r vad butiken handlar om, inredning via postgĂ„ng! (namnet uttalas “paar koorijeer”)
*alla bilder i detta inlÀgg förutom eu-flagga Àr copywright© 2007-2009 Magdalena Ahlberg*