Som affÀrsutvecklare inom e-handel kÀnde jag mig nÀsta tvungen att berÀtta om framtida trender. och tittade pÄ ett webinar igÄr kvÀll som belyste en trend som jag sett i USA vÀldigt tydligt. Det hela underbygger sig i en av de viktigaste faktorerna i all marknadsföring och försÀljning och det Àr att skapa relevans för mottagaren.
NĂ€r man pratar multi retailing sĂ„ tĂ€nker man oftast i olika kanaler som butik, katalog och e-handel. Ăn sĂ„ lĂ€nge ses e-handel som en site som möter kunden och sedan anpassar man denna sida för att skapa sĂ„ hög relevans som möjligt. Det finns nu ett uttryck som heter Muti-store online retailing som skapar en överlĂ€gsen relevans.
Denna strategi bygger pÄ at man sÀtter upp unika e-handelssajter uppdelat pÄ olika kundsegment.
Geografiska e-handelssajter
Detta Àr relativt kÀnd teknik inom Sverige e-handlare och fördelen med Àr att man kan anpassa erbjudanden, sprÄket valutan, betalningsalternativ, copy, budskap och mycket annat sÄ att de attraherar besökarna frÄn ett visst land.
Exempel:
www.siba.se
www.siba.no
MĂ€rkesbaserade e-handelsajter
Om ni Àr en e-handlare som erbjuder flera kÀnda varumÀrken kan ni starta upp olika e-handelsajter för respektive varumÀrke och pÄ detta sÀtt skapar ni en mycket högre relevans för de som letar efter en vara av ett visst mÀrke. Detta passar utmÀrkt för stora ratailföretag som sÀljer mÄnga olika kÀnda varumÀrken. Ett exempel pÄ detta Àr electricsshopping.com som sÀljer nÀstan allt inom elektronik. De har bland annat en varumÀrkes e-handelssite för deras kenwood produkter.
Segmentbaserade e-handelssajter
MÄnga företag betjÀnar olika kundsegment som vÀrdesÀtter och attraherat pÄ olika sÀtt. DÀrför kan det vara en möjlighet att skapa unika e-handelssajter för respektive segment. HÀr finns det oÀndligt med varianter företag kan testa. En e-handlare som gör detta pÄ ett bra och tydligt sÀtt Àr zappos. De har flera segmentbaserad sajter som vÀnder sig till kunder som letar efter nÄgot exklusivt, aktiva mÀnniskor, kunder som gillar löpning. Andra exempel som kanske passar er bÀttre Àr:
Yngre VS Ăldre
Expert VS nybörjare
MiljövÀnlighet VS ? kanske inte finns nÄgon motsvarighet hÀr.
Kampanjbaserade e-handelssajter
Det hÀr krÀver att man Àr snabbfotad och följer med i trender och viktiga hÀndelser som Àger rum i vÄr kÀra vÀrld. Men om man gör detta sÄ finns det en möjlighet att man kan dra nytta av detta och tjÀna lite pengar pÄ köpet. Genom att följa t ex google trends och se vad som söks pÄ de senaste 90 dagarna fÄr man en bra bild pÄ vad som kommer bli Àr aktuellt. Exempel pÄ kampanjsidor kan vara rosabandet site med urval av rosa produkter. Julklapps site dÀr man enbart har produkter som Àr klassiska julklappar.
Produktbaserade e-handelssajter
Denna modell anser jag vara en mest intressanta frÀmst av tvÄ anledningar, dels sÄ Àr den relativt enkel att ta fram (det vill sÀga billig) och den har en stor attraktionskraft hos kundsegmentet efter man endast sÀljer en produkt. Ett bra exempel pÄ detta Àr Backcountry som Àr ett outdoor and living företag i USA som har en produktbaserad site som heter steep and cheap. Det Àr en site som sÀljer en produkt i taget och den ligger uppe sÄ lÀnge det finns produkter i lager eller en förutbestÀmd tid. Det finns det en mÀngd funktioner som gör det möjligt för besökare att bli meddelande genom mail, sms. rss nÀr deras favoritprodukt Àr under deal of the day. Detta skapar en extrem köplust för de kunder som letar efter reavaror.
Det finns mÀngder av saker som man behöver tÀnka pÄ nÀr man skall starta ett sÄdant hÀr projekt och sÄ tÀnkte höra om ni har erfarenheter eller Äsikter om segmenterade e-handelssajter?
Nu ska jag in pÄ ett möte med Webtrends och prata om hur de kan hjÀlpa vÄra kunder med hjÀlp av deras tjÀnster och verktyg.